środa, 25 maja 2011

Obraz dziecka w reklamie

Reklamowany obraz dziecka to dziecko beztroskie, pogodne, roześmiane i szczęśliwe. Jego życie to przede wszystkim zabawa. Przyjemności dostarczają emocje związane z pochłanianiem kolejnych słodyczy i łakoci. Dziecko z racji tego, ze ma doskonałe rozeznanie we wszelkich nowinkach na rynku jest świadomym i wymagającym konsumentem. W świecie w którym żyje nie obowiązków, wszystko jest możliwe dzięki rożnym gadżetom a jedyną obowiązującą zasadą jest nieograniczona praktycznie niczym wolność. Taki właśnie obraz ukazują reklamy dla dzieci.


Wyobrażenie dziecka jest kształtowane w różnych kontekstach:

1. Dziewczynki i chłopcy prezentują różne typy urody. Są to dzieci ładne, zdrowe i uśmiechnięte. Oczywiście całą tę energie zawdzięczają specjalnie dobranym posiłkom, a najważniejszym produktem są słodycze.

2. O tym jak spędzać wolny czas i czym się bawić podpowiada reklama. Dziewczynkom do zabawy oferuje lalki a chłopcom klocki, samochodziki i gry. Natomiast wolny czas najlepiej jest spędzić w McDonald's, to tu w reklamach dzieci mile spędzają czas i cieszą się z konsumowania oferowanych produktów specjalnie dla dzieci. Reklama pokazuje tez, że miło jest spędzać czas z rówieśnikami ale koniecznie przy paczce chipsów czy soków.

3. Wszystkie kłopoty rozwiąże wiedza o rynkowej ofercie. Bo dzięki reklamowanym przedmiotom można osiągnąć w życiu sukcesy bez wkładania jakiegokolwiek wysiłku. Dlatego dzieci tak niewiele czasu poświęcają nauce, a innych obowiązków też raczej nie mają.

4. Dzieci lubią przebywać w swoim gronie. Beztroska zabawa nie jest też możliwa w pojedynkę. Dobrą zabawę, humor i radość warunkuje poczucie bliskości. Takim pretekstem do spotkania może być zakup nowego produktu. Na razie, póki są jeszcze małe,to rodzice dbają by dzieci miały wszystko to czego zapragną.

5. Dziecko jest doskonale zorientowanym w nowościach rynkowych konsumentem. Ocenia jakość poszczególnych marek , doradza w zakupach rodzicom i ma bardzo duży wpływ na decyzje rodziców jeśli chodzi o zakupy. Reklama buduje taki wizerunek na wszelakie sposoby, zaczynając od sugestii nabycia określonych towarów, oferując nagrody po ukazanie pozytywnych skutków nabycia danego towaru dla samego odbiorcy.

6. Dziecko z reklamy preferuje spontaniczny styl życia, pozbawiony trosk i kłopotów, wypełniony zabawą i radością, nieorganiczny żadnymi zasadami. Dobrym przykładem jest reklama lalki Barbie, której życie toczy się bez żadnych trosk i problemów. Ma wielu przyjaciół. Jej życie to tylko zabawa, podróżne i spotkania. Dzieci chcą żyć podobnie, dążą do tego co widzą w reklamie bo też chcą mieć tak wspaniałe życie.


Świat z reklam kosmetyków dla kobiet to przyszły świat dziewczynek, które już jako dzieci używają kosmetyków, które są im całkowicie zbędne. Doskonale się orientują jakie marki kosmetyków są na rynku i jakie są najlepsze.

Chłopcy natomiast widza w reklamach kim należy być a kim nie. Reklama ukazuje im wizerunek mężczyzn, który jest ukształtowany wokół pewnych stereotypów: mężczyzna sukcesu, uwodziciel albo rodzinny.




Jadwiga Lizak „Język reklam dla dzieci”, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006

http://adek1506.pinger.pl/a/2011/5/19/




Brak komentarzy: