nożnej, paczki papierosów na billboardach, leki bez recepty reklamowane co 5 minut w telewizji jako antidotum nawet na najcięższą chorobę.
"Palenie zabija" - "Ciesz się chwilą"
Pomimo tego, że ograniczono prawnie reklamowanie używek takich jak np. emitowanie reklam wyrobów tytoniowych w mediach, oraz tych, które odwołują się do młodości, zdrowia i sportowego trybu życia, to producenci i sprzedawcy i tak docierają do mas ze swym radosnym przekazem. Dobrym przykładem jest konieczność umieszczania na paczkach papierosów i billboardach je przedstawiających coraz to groźniejszych w treści ostrzeżeń Ministerstwa Zdrowia. Nikt się specjalnie tymi komunikatami nie przejmuje. I mowa tu nie tylko o palaczach, ale także o producentach. Wiedzą oni bowiem, że ostrzeżenia te są nieskuteczne. Z jednej bowiem strony na billboardach możemy przeczytać „Palenie zabija” a z drugiej „Ciesz się chwilą”. Z badań nad postrzeganiem tego typu niespójności jasno wynika, że nasz umysł omija drastyczną część komunikatu. I choć psycholodzy znają sposób jak ten problem rozwiązać – wystarczy dodać nawet krótką informację na temat sposobu, w jaki można usunąć przedstawione zagrożenie, czyli w tym wypadku rzucić palenie, nikt jakoś się nie kwapi aby z tej wiedzy skorzystać.
Reklama papierosów WEST
Źródło: http://www.youtube.com/watch?v=E5kaJKddVhQ
Wyroby leczniczeRynek leków sprzedawanych bez recepty rośnie w nadmiernie szybkim tempie. Badania TNS OBOP wskazują, że w czasie przeziębienia, grypy czy bólu głowy zdecydowana większość Polaków (aż 91%) sięga po leki dostępne bez recepty, a przede wszystkim po marki znane z reklam telewizyjnych. I pomimo, że prawo nakazuje umieszczanie informacji o konieczności konsultacji ze specjalistą lub przeczytania ulotki informacyjnej, to i tak leczymy się na własną rękę. Równie wielką popularnością cieszą się u nas witaminy, preparaty multiwitaminowe czy mikroelementy. Zażywa je co druga osoba w kraju. Ogromne pieniądze wydaje się na kampanie promujące te mikstury, które mają okazać się panaceum na wszystkie znane i nieznane choroby cywilizacyjne, zaś o dobroczynnych właściwościach wysiłku fizycznego, zdrowej żywności, np. owoców i warzyw wciąż cicho.
Zakazane sposoby reklamy produktów leczniczych
Dla producentów leków najważniejsze są zawarte w prawie farmaceutycznym zakazy sposobów i form reklamy.
• Przede wszystkim reklama leków nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować lek w sposób obiektywny oraz informować o jego racjonalnym stosowaniu.
• Reklama powinna być prowadzona w sposób rzetelny i uczciwy, nie może zatem w żaden sposób sugerować, przesadzać, pomijać ważnych informacji, wszystko to bowiem może skutkować wprowadzeniem klientów w błąd.
• Reklama powinna zawierać informacje na tyle dokładne, rzetelne, szczegółowe i wiarygodne, by pozwoliła klientom wyrobić sobie własny pogląd na temat użyteczności leku. Zakazane są w reklamie takie treści, które choćby tylko sugerują, że:
• dzięki reklamowanemu lekowi można uniknąć porady lekarza lub zabiegu lekarskiego,
• nawet osoba zdrowa może dzięki lekowi poprawić swój stan zdrowia,
• nieprzyjmowanie reklamowanego leku może pogorszyć stan zdrowia,
• reklamowany lek jest zwykłym artykułem spożywczym lub kosmetycznym,
• skuteczność lub bezpieczeństwo stosowania leku wynika z faktu, że jest on całkowicie naturalny.
Reklama kierowana do publicznej wiadomości nie może nadto zawierać treści, z których wynika, że przyjmowanie leku gwarantuje właściwy skutek, że nie towarzyszą mu żadne działania niepożądane lub że skutek jest lepszy lub taki sam, jak w przypadku innej metody leczenia, co interpretuje się ogólnie jako zakaz porównywania leków.
Producenci wyrobów różnego rodzaju używek nadal będą wymyślać sposoby aby ominąć zakaz reklamowania tych produktów. Oczywiste jest, że każdy chce zarobić a w ich branży nieuniknionym czynnikiem do zaprezentowania i sprzedania towaru jest reklama.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz