środa, 18 maja 2011

Jak szkło wraca do łask

Spore zaskoczenie i jednocześnie nie mniejszą ulgę poczułem, kiedy podczas ostatniej wizyty w hipermarkecie zobaczyłem nową butelkę piwa Żywiec. Skąd taka reakcja? Bo oto na arenie krajowej powraca temat dobrze znany mi z rozmów w przyjacielskim gronie – o przewadze i słabości, aluminiowego nad szklanym opakowaniem chmielowego napoju.

Grupa Żywiec, drugi największy producent piwa w Polsce wprowadziła niedawno nową butelkę swojego flagowego piwa – Żywca. Zamiar jest oczywiście prosty – zwiększyć sprzedaż złocistego trunku. - Zaczęliśmy sprzedaż Żywca w nowym opakowaniu pod koniec maja, od okolic browaru w Żywcu, gdzie powstaje wyłącznie nasza marka. Obecnie zaczyna się ona pojawiać w całym kraju - mówi Joanna Nowakowska odpowiedzialna za markę Żywiec w notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych Grupie Żywiec. - W tym czasie marka, w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży – dodaje.



Grupa Żywiec szacuje, że dzięki zmianie opakowania, sprzedaż piwa Żywiec wzrośnie w tym roku o kilka procent. Nowa Butelka ma lekko taliowany kształt, etykietę i kapsel. Jest na niej wytłoczona korona Habsburgów, pierwszych właścicieli browaru w Żywcu. 






Posunięcie ze strony producenta i jego działu marketingowego diabelsko sprytne. Wystarczy bowiem prześledzić kilka for, gdzie setki konsumentów napoju z pianą na dwa palce przerzucają się argumentami na temat jego opakowania. Więcej w tym oczywiście mocno subiektywnych opinii niż potwierdzonych naukowo teorii. Oto kilka wybranych.



Piwo z butelki, a butelka owa z lodówki...:)


Butelka!
Lepiej smakuje i wedlug mnie dluzej zachowuje walory smakowe po otwarciu niz piwo w puszce lub przelane w szklanke.
Chociaz z drugiej strony piwo z butelki nie czeka dlugo na wypicie :-)))

aluminium w cenie :D
A poza tym otwierając puszkę odgłos "psszztryk" jest taki charakterystyczny ;))

Piwo z butelki i piwo z puszki jast praktycznie identyczne, z tym że pijąc zbutelki lub puszki wasz zmysł smaku oprócz smaku piwa odbiera jeszcze smak szkła lub aluminium. Różnica może wynikać jeszcze z poziomu nasycenia C02 i sposobu w jaki jest on oddawany w zależności od opakowania. Ale generalnie, to to samo piwo.
Spróbujcie wlac piwo z puszki i butelki do szklanek, a potem rozpoznac które jest które :)



Według publikacji Kompanii Piwowarskiej pomiędzy smakiem piwa z puszki a butelki nie ma żadnej różnicy. Ale przecież nie o to chodzi. Ważne, że dyskusja trwa. A nowy design butelki przyciąga spojrzenia klientów. Oczywiście za zmianą wizerunku butelki idzie cała kampania.

Nic tylko spodziewać się reakcji konkurencji. 





A na koniec trochę statystyki, która także daje mocno do myślenia. Okazuje się bowiem, że na przestrzeni ostatnich lat, tak wykpiwana przez niektórych puszka, zaczyna doganiać butelkę.

Europejski rynek puszek do napojów rośnie dzięki wzrostom w ciągu ostatnich lat głównie w Polsce i w Rosji. Według Beverage Can Makers Europe (BCME), organizacji która zrzesza producentów puszek, w 1998 r. na Starym Kontynencie sprzedano 33 miliardy sztuk tych opakowań. W roku 2005 sprzedaż puszek w Europie sięgnęła 42 mld sztuk. Oznacza to, że sprzedaż w krajach Europy wzrosła w tym czasie znacznie bardziej (o ok. 27%) niż na całym świecie (15%).
Jednak na tym nie koniec. W ciągu kolejnych dwóch lat znów nadeszło przyspieszenie. I w 2006 i w 2007 r. sprzedaż rosła w tempie przekraczającym 10% rocznie i już w roku ubiegłym po raz pierwszy przekroczyła na starym kontynencie pułap 50 miliardów sztuk.


Jaki w tym udział Polski ? Okazuje się, że spory, bo wzrost sprzedaży puszek w roku 2006 przekraczał u nas 20%, a w roku ubiegłym sięgnął niemal 30%. Wskutek tych wzrostów Polska jest obecnie czwartym pod względem wielkości rynkiem puszek do napojów w Europie. Wyprzedzają nas jedynie: Wielka Brytania, Hiszpania i Rosja.
„Koniem pociągowym” wzrostu są w Europie puszki przeznaczone do napojów alkoholowych – głównie piwa. Ten rynek w ubiegłym roku wzrósł w skali europejskiej o niemal 13% i sięgnął 26,4 mld sztuk. Przede wszystkim dzięki Polsce i Rosji, bo w krajach Europy Zachodniej wzrost wynosił tylko 8%.


Rynek europejski to ok. 1/4 światowego rynku puszek do napojów. Według danych publikowanych przez portal branżowy www.opakowania.com światowe zużycie puszek do napojów przekracza 220 mld sztuk rocznie. Z tego 81% stanowią puszki wykonane w całości z aluminium.


Źródła:
www.rynki.pl
www.grupazywiec.pl

Brak komentarzy: