środa, 25 maja 2011

Bajkowy świat reklam dla dzieci

Puzzle, lalka barbie, samochodzik, gra planszowa... Te i inne rzeczy zapewne znajdą się na długiej liście wymarzonych prezentów Twojego dziecka. Jego wyobraźnią zawładnęli specjaliści od marketingu i reklamy oraz producenci zabawek.

Dorosły widz wie, że reklama to zachęta do kupna jakiegoś produktu , przedstawienie go z jak najlepszej strony i stworzenie iluzji niezbędności posiadania. Jednak dla dziecka reklama to nic innego jak krótkie kolorowe, radosne filmiki, zabierające go w inny, bajkowy świat. Reklamy działają tak silnie,że stają się składnikiem życia psychicznego malucha, mają znaczenie dla ich zachowania. Odbierają ją bezkrytycznie i wymuszają na swoich rodzicach zakup danej zabawki.
Często rozczarowują się, gdy dochodzą do wniosku, że zakupiony przedmiot nie jest taki jak się spodziewały. To sprawia, że czują się okłamane przez dorosłych, a zabawka z reklamy rzucana jest w kąt.






Reklama, poprzez swoistego rodzaju techniki i metody typu podświadome sugestie, czy powtórzenia, powoduje u dziecka wiele działań niezamierzonych. Przekazuje zakłamany obraz, zaciera różnice między wyobraźnią a rzeczywistością, kreując inny świat w umyśle dziecka .Dla niego to obrazki z prawdziwego życia. Naśladowanie osób widzianych w reklamie- sposób ubierania, mówienia to bardzo częste zjawisko wśród małych odbiorców.
Kształtuje sobie przekonanie, że celem życia jest posiadanie, a wartość człowieka stanowi ilość posiadanych rzeczy . Według Moniki Zalewskiej reklamy rozbudzają w dziecku łakomstwo i agresję. Kreują fałszywy model wychowania ponieważ dzieci w reklamach mają wszystko. To powoduje dodatkowo, że dziecko popada w konflikt z rodzicem kiedy ten odmawia mu kupna zabawki. Jednak jak się okazuje reklama ma tez pozytywne skutki, wspiera wysiłki wychowawcze rodziców poprzez pokazywanie atrakcyjnych produktów związanych z higieną i zdrowiem

Dziecka nie można odizolować od reklam, ponieważ stanowią integralną częścią programu telewizyjnego. Oglądanie reklam zabiera dzieciom bardzo dużo czasu. W USA oblicza się, że dzieci oglądają reklamy średnio 3 godziny tygodniowo. Ponieważ w Polsce dzieci oglądają telewizję średnio ponad trzydzieści godzin tygodniowo, na reklamy przypada co najmniej 3 godziny. Badania przeprowadzone przez Katedrę Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego mówią, że 83% dzieci w wieku od 5 do 10 lat wyraża swą aprobatę dla reklam, a dzieci w wieku przedszkolnym lubią je i akceptują. Wniosek z tego taki, że powinniśmy kontrolować jak dużo czasu nasze dziecko spędza przed telewizorem i co ogląda. Rodzice powinni dodatkowo uświadamiać, że świat wykreowany przez reklamę jest wyidealizowany.

Brak komentarzy: