środa, 25 maja 2011

Płytka wyobraźnia to kalectwo

         Czasem w reklamie chodzi o słuszną społecznie sprawę, a nie o promowanie produktu – to tzw. reklama społeczna. Uświadamia ona istnienie problemu społecznego i wzywa do określonego działania prospołecznego. Reklama ta nie stawia sobie jako cel zysku, ale dobro społeczne, co często wiąże się np. z rezygnacją z pewnych niebezpiecznych zachowań. 

         Natomiast reklama komercyjna nakłania nas do skorzystania z oferty tego, a nie innego producenta. Przekaz takiej reklamy jest zazwyczaj płytki i powierzchowny, atmosfera jest przyjemna, a wytworzony tam świat zawsze jest idealny. Kreacja w reklamie społecznej jest równie ważna jak w przypadku reklamy komercyjnej – chodzi o niekonwencjonalne podejście i ujęcie tematu. Odbiorca, po obejrzeniu reklamy komercyjnej, zmienia swój stosunek do produktu, w przypadku reklamy społecznej – do danego tematu. Jednak reklamę społeczną można przedstawić jako kontrast, ponieważ różni je przede wszystkim to, że prospołeczna działa w imię dobra (ma ważny, humanitarny cel). Tematy w niej poruszane często  wolelibyśmy uznać za nieistniejące. Przekaz jest głęboki i często nieprzyjemny, wręcz awersyjny. Reklamy społeczne mówią niekiedy o rzeczach, o których ludzie nie chcą myśleć i do których sami przed sobą nie chcą się przyznać. Jednak poruszanie takich problemów w mediach publicznych przełamuje istniejące tabu.

         Kampania podjęta przez stowarzyszenie Integracja ma na celu ostrzeżenie młodych ludzi przed młodzieńczą brawurą oraz tragicznymi i nieodwracalnymi skutkami skoków do wody. Do zorganizowania akcji przyczynił się wzrost liczby wypadków, szczególnie u ludzi młodych. Oni więc są przede wszystkim adresatami tej reklamy. 




         Reklama pt. ”Płytka wyobraźnia to kalectwo” rozpoczyna się od słów INTEGRACJA OSTRZEGA; podkreślone są dodatkowo trzema wykrzyknikami. Sam tytuł jest bardzo sugestywny, wieloznaczny i apeluje do wyobraźni. Muzyka, słyszana w tle (i ponury obraz) wprowadza nastrój grozy, a efekty dźwiękowe potęgują przerażenie. Widzimy manekina symbolizującego człowieka, który skacze do wody. Uderza głową o dno basenu, w wyniku czego łamie kręgosłup. Następnie pokazany jest na wózku inwalidzkim. 



         Przedstawiony obraz jest brzydki i ubogi, a otoczenie – przygnębiające. Kolory są zimne i szare, a połączenie koloru czarnego i żółtego pełni rolę ostrzegawczą. Podobną funkcję spełniają napisy, informujące o niebezpieczeństwie: „każdego roku setki osób łamie kręgosłup, skacząc do wody”. Podkreśla to wiarygodność przekazu. Reklama ma smutny i awersyjny wydźwięk i z pewnością nikt po jej obejrzeniu nie zostanie obojętny wobec tego problemu. Wyobraźnia i rozsądek są więc bardzo ważne, a strach przed wypadkiem może pomóc w jego uniknięciu.



         Jest jeszcze wiele innych, bardzo ciekawych reklam społecznych.  Zachęcam do szukania i oglądania.
 

Brak komentarzy: