wtorek, 24 maja 2011

Reklama nieetyczna

W reklamach roi się od wielu zabiegów, mających wpływać na jej skuteczność - od stereotypów, po kontrowersje. Trzeba jednak znać granicę dobrego smaku i wiedzieć kiedy reklama staje się nieetyczną. Czym zatem jest właściwe reklama nieetyczna? Według ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Art. 16. 1. czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest m.in. reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka, wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi, odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci. Jednym z przykładów reklamy nieetycznej jest, zakazana już w wielu krajach, w tym Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, reklama z wykorzystywaniem dzieci z wodogłowiem. Istnieją pewne kształty, barwy, dźwięki, które wywołują u ludzi przyjemne odczucia, czy instynkty opiekuńcze. Należą do nich wielkie oczy dziecka i jego duża główką, które kojarzą nam się ze słodkimi niemowlętami. Ten zabieg stosował np. Walt Disney, który przedstawiał w ten sposób postacie swoich bajek, np. sarenka Bambi. Identyczne schematy stosowano w reklamie.



Przedstawiony wyżej rysunek potwierdza wyzwalane w człowieku emocje. Prawie wszyscy ludzie zapytani, o to która z główek wzbudza w nich pozytywniejsze skojarzenia, wskazali tą z prawej. Reklamodawcy zaczęli wykorzystywać ten fakt i w swoich reklamach prezentowali dzieci z dużymi głowami, które tak na prawdę cierpiały na wodogłowie.

Innym. mniej kontrowersyjnym, jednak również nieetycznym przykładem jest reklama loterii Pusty SMS.


Komisja Etyki Reklamy uznała loterię za nieetyczną i wprowadzającą w błąd. Reklama przekonuje, że wystarczy jeden darmowy sms, aby mieć szansę na wygranie nawet pół miliona złotych. Loteria jest organizowana przez spółkę Internetq Poland, którą promuje emitowany w telewizji oraz internecie spot, w którym znany prezenter Zygmunt Chajzer przekonuje, że " wystarczy, że wyślesz pusty sms pod darmowy numer (...)." W skardze, która napłynęła do Komisji wskazano, że "reklama z panem Zygmuntem Chajzerem wprowadza w błąd i nie informuje widza o realnych kosztach. Nie wspomina, że jest to łańcuszek, który wymaga wysyłania sms-ów każdy po 4 zł z groszami. Każdy z otrzymanych sms-ów zwrotnych zachęca do wysłania kolejnej wiadomości, nie wiadomo, ile smsów należy wysłać. Pierwsza z wiadomości nie powoduje absolutnie nic, tzn. nie bierzemy udziału w żadnym losowaniu, a na antenie jesteśmy informowani, że wystarczy jeden sms (...)".



Mimo, że nie powinno się jej stosować, z reklamą nieetyczną mamy do czynienia dosyć często. Są to reklamy, w których występuje przemoc, obrażająca uczucia religijne czy kulturowe, porównawcza, pokazująca dyskryminację płci, wprowadzająca konsumenta w błąd, czy zachęcająca do nałogów. O to przykłady :













Źródła :

Bogusław Nierenberg, Wybrane problemy badania skuteczności reklamy , wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2000
http://es-encja.blogspot.com/2010/04/kontrowersyjna-zakazana-lub-nieetyczna.html
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nieetyczna-reklama-loterii-pusty-sms-wideo

Zdjęcia :

http://es-encja.blogspot.com/2010/04/kontrowersyjna-zakazana-lub-nieetyczna.html

Brak komentarzy: