piątek, 6 maja 2011

Cannes Lions- kiedy reklama staje się dziełem sztuki

Jesteśmy przyzwyczajeni do festiwali i gali podczas których przyznaje się nagrody dla najlepszych filmów. Jest kilka takich na które czekamy z wielka niecierpliwością. Mało kto jednak wie, że także reklamy maja swoje festiwale. Jednym z nich jest gala rozdania Złotych Lwów w Cannes czyli Cannes Lions.

Cannes Lions International Advertising Festival (IAF) to festiwal skierowany do ludzi z branży reklamowej. Trwa siedem dni, w trakcie których przyznawane są Złote Lwy dla najlepszych spotów reklamowych. Festiwal ma miejsce w Palais de Festivals w Cannes we Francji. W tym roku odbędzie się między 19 a 25 czerwca. Po raz pierwszy festiwal ten odbył się w 1954 roku w Wenecji, wzięło w nim udział 187 filmów z 14 krajów. Kolejny festiwal miał miejsce w Monte Carlo, a następny w 1956 roku już w Cannes. Później Cannes i Wenecja były traktowane wymiennie. Filmy zgłaszane do festiwalu sprowadzały się do dwóch kategorii: telewizji i kina. Były oceniane pod względem technicznym. W 1967 roku dwie wcześniej wspomniane kategorie czyli telewizja i kino zostały podzielone na dwie inne:  produkt lub usługę.  
Od 1984 roku Cannes zostało stałą siedzibą festiwalu. Po 1990 roku rozpoczął się rozwój reklam. W 2005 roku dodano dwie nowe konkurencje: Radio Lions mająca na celu podwyższać kreatywność w radiu oraz Titanium Lions, które nagradzają kampanie reklamowe, które osiągnęły największe powodzenie w zakresie komunikacji. Ta ostatnia kategoria w 2007 roku została zmieniona na Titanum and Integrated Lions i jest przyznawana dla kampanii reklamowych, które osiągnęły najwyższy stopień integracyjności używając trzech lub więcej różnych mediów. Jednym z największych festiwali ze wszystkich była gala z 2008 roku. 
Pojawiło się więcej niż 10 tysięcy delegacji z 85 krajów. Praktycznie podczas każdej edycji festiwalu pojawiają się nowe kategorie, w których mogą startować reklamodawcy z różnych dziedzin. Tak podczas tegorocznego festiwalu nie zabraknie atrakcji. Organizatorzy mają w planach nagrodzę w kategorii Creative and Effectiveness Lions, która ma być przyznana za ukazanie korelacji pomiędzy kreatywnością a skutecznością. Poniżej zamieszczam kilka reklam, które zdobyły 
statuetki podczas Cannes Lions 2008.

1. Złoty lew dla reklamy czekolady Cadbury "Gorilla"

2. Złoty Lew dla reklamy Sony Bravia Play-Doh

1.     
      3. Złoty Lew dla reklamy Schweppes "Burst"

Źródła informacji:
  

Brak komentarzy: