środa, 11 maja 2011

Język reklam

Język spotu reklamowego to komunikat językowy, który wyróżnia slogan, hasło, apel itp. Jego głównym celem jest zachęcenie konsumentów do kupna produktu, czy skorzystania z danej usługi. Wpływa on na naszą świadomość w formie stereotypu, oklepanego zwrotu, w formie chwytliwego sloganu, który zawiera trafny dobór środków językowych, a niewiele treści.

Reklamy posługują się specyficznym językiem. Copywriterzy korzystają z wielu środków języków tak jak i poeci. Jednak środki te mają kompletnie inne znaczenie w poezji i w reklamie.

Dlatego możemy tu wyróżnić pojawiające się zwroty językowe takie jak: anafora np. „tylko u nas”, peryfraza, czyli zastąpienie wyrazu przez szereg innych określeń np. „Żel pod prysznic FA- podaruj sobie odrobinę luksusu” oraz metonimii, czyli zastąpienia w tekście reklamy właściwego słowa innym wyrazem pokrewnym , np. „Uroda” zamiast „krem”. Często używane są również przymiotniki i rzeczowniki w formie emocjonalnej, np. niebo, smak, nowoczesny, luksusowy, a składnia przekazu reklamowego wyrażana jest w formie równoważników np. ,,Jacobs- królowa kaw".

Język reklam możemy podzielić na kilka kategorii m. in.:

  • komplementowanie np. wykorzystanie takich oto wypowiedzi: ,, Jak pięknie dziś wyglądasz?”,

  • solidaryzowanie się z potrzebami odbiorców np. ,, Masz już dość tych plam?”,

  • powołanie się na autorytety np. „Polskie towarzystwo stomatologiczne zaleca Blend-a-med””,

  • upodabnianie treści reklamowych do sentencji, np.„Dłuższe życie każdej pralki to Calgon”,

  • wykorzystywanie nierealnych przypuszczeń np. „Twój kot kupowałby Whiskas?”,

  • zastosowanie uniwersalnych haseł, używanych przez konsumentów na co dzień np. „A świstak siedzi i zawija je w sreberka”,

  • posługiwanie się trybem rozkazującym np. „Loreal- jesteś tego warta”,

  • słownictwo nacechowane emocjami np. „Tchibo. Podaj to, co najlepsze”,

W dzisiejszych czasach język reklam jest cały czas urozmaicany ciągle to o nowe wyrażenia, frazeologizmy i słowa. Tworzy nam anonimowym odbiorcom magiczny świat, podsycający naszą wyobraźnię. Jest barwny, krótki i łatwy do zapamiętania. Działa na naszą podświadomość, a przede wszystkim uderza w nasze najmniejsze pragnienia. Można stwierdzić, że slogany stają się częścią własności narodu, dlatego to coraz częściej są zapamiętywane i powtarzane.



Źródła:

http://portalwiedzy.onet.pl/93923,,,,jezyk_reklam,haslo.html

http://pl.shvoong.com/social-sciences/795213-j%C4%99zyk-reklamy-cz-ii/




Brak komentarzy: