2) Reklama a dziecko:
Małe istoty zawsze wywołują pozytywne skojarzenia, budzą troskę i opiekuńczość, sprzyjają uzyskaniu przychylności u odbiorców. Dzieci te są zazwyczaj zadbane i uśmiechnięte. Wątpliwości etyczne budzi tu sposób odbioru reklam przez same dzieci. Często budzą w dzieciach natychmiastową chęć posiadania. Najbardziej nieetyczne reklamy:
1 Pokazują w sposób nierealistyczny produkt – wykorzystują maturalność i brak doświadczenia dzieci. Najczęściej dotyczy to cech produktu: rozmiaru, wygląd, trwałość, wartość, możliwości techniczne. Im dziecko młodsze tym bardziej nie rozumieją tych zabiegów artystycznych.
2 Wprowadzanie w błąd – ukrywanie informacji: o konieczności zakupu komplementarnych produktów, oddzielne kupowanie dwóch produktów przedstawionych w jednej reklamie, przeznaczenie produktu dla dzieci w określonym wieku.
3 Zagrażające rozwojowi dziecka – pokazywanie przemocy, naruszanie prawa lub obowiązujących norm społecznych.
4 Pokazywanie, że posiadanie produktu zapewnia przewagę nad innymi – fizyczną (silniejsze), społeczną (bardziej lubiane), psychologiczną (mądrzejsze)
5 Sugerują, że produkt należy się dziecku – dzieci zaczynają upominać się o zakup produktu. Reklama nie powinna nakłaniać do zakupu
6 Pomniejszające autorytet rodziców – gdy sugerują , że rodzice kupujący dany produkt bardziej troszczą się o swoje dzieci niż inni
3) Wykorzystanie erotyki:
Elementy erotyczne przyciągają uwagę odbiorców (szczególnie mężczyzn), ale źle wpływają na opinię o jakości produktu i wizerunku producenta. Często wykorzystywane do produktów nie kojarzących się z erotycznymi elementami. Najczęściej stosowane sceny:
1 Kobiety (rzadziej mężczyźni) będące obiektem pożądania
2 Pokazywanie scen pocałunków
3 Odwołanie się do zbliżeń seksualnych
4 Symboliczna erotyka
Kalendarz producenta trumien:
Pokazywanie scen pocałunków:
Calvin Klein Jeans:
Kawa Antonio Federici:Źródło: Dariusz Doliński, "Psychologiczne mechanizmy reklamy"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz