Oglądając zdjęcia i filmy reklamowe, można wyróżnić pewne typy osób pojawiających się w reklamach. Bogusław Kwarciak autor książki " Co trzeba wiedzieć o reklamie? " pokusił się o taką typologię.
Pierwszą grupą są - tacy jak my, czyli osoby typowe, pospolite, z którymi bardzo łatwo jest się utożsamić. Konkretne osoby mają dotrzeć do konkretnej grupy konsumentów - pracujących matek, gospodyń domowych czy robotników. Określone produkty rekomendują charakterystyczne, pasujące do danej roli ludzie. W przykładowej reklamie margaryny, widzimy wyidealizowane małżeństwo z dwójką dzieci. Taki obraz bardziej przemawia do konsumentów, niż gdyby margarynę miała reklamować proawdzona rozrywkowy tryb życia para konkubentów. W ten sposób odbiorca reklamy, widzi w niej swoje odzwierciedlenie i jest skłonny w większym stopniu uznać, że dany produkt jest częścią jego życia.
Innym typem są eksperci. W reklamie prezentowane są autorytety w danej dziedzinie - lekarze, naukowcy, specjaliści. Często mają swoje atrybuty, takie jak : fartuch, okulary czy specjalistyczny sprzęt. Zwiększają oni wiarygodność reklamowanych produktów. W takich reklamach zobaczymy np. lekarza potwierdzającego skuteczność danego leku, czy hydraulik rekomendującego Calgon.
Użytkownicy - to zwyczajni ludzie, którzy potwierdzają skutecznośc danego produktu, gdyż sami go przetestowali.
Gwiazdy i znane osobistości - osoby przykuwające uwagę odbiorców swoją popularnością i sławą - aktorzy, piosenkarze czy sportowcy. W tym zabiegu splendor i piękno danej gawiazdy ma przenieść się na produkt i tak nam się kojarzyć. Przykładem może być tu Sophia Loren reklamująca makaron Malma.
Postacie charakterystyczne - czyli takie które nie tylko przykuwają naszą uwagę, ale też zapadają w pamięć. Są to oryginalne osoby, które na tle informacji, wyróżniają się. Taką postać prezentuję reklama Mister Muscle, w której bohaterem jest niezdarny, niemęski mężczyzna.
Modelki - kobiety o idealnym wyglądzie, piękne, szczupłe, wysokie, o idealnej cerze i włosach. Stają się one twarzami różnych kosmetyków, które poprzez taki przekaz mają gwarantować nam równie perfekcyjny wygląd.
Osoby nielubiane - dość niekonwencjonalny sposób na reklamowanie, w której wykorzystuje się osoby negatywnie odbierane przez daną grupę konsumentów, do której przekaz jest kierowany. Działa to na zasadzie pewnego rodzaju buntu. W reklamach adresowanych do młodzieży pokazuje się źle odbierane przez nich osoby np. ostry, wymagający dyrektor szkoły, czy zżędliwa ciotka. Takim sposobem przedstawiania postaci posługiwała się marka soków Frugo.
Źródło :
A. Kowal-Orczykowska, W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej, wyd. Impuls, Kraków 2007.
1 komentarz:
Reklamy telewizyjne to wciąż jedna z najpotężniejszych i najczęściej stosowanych form marketingu. To dlatego aktorzy, którzy występują w spotach z dnia na dzień potrafią stać się popularni i rozpoznawalni.
Jeśli planujecie rozpocząć kampanię w postaci filmów reklamowych, to pracownia NeonCup - Filmy reklamowe zrobi to dla was profesjonalnie.
Prześlij komentarz