wtorek, 8 maja 2012

Rola słowa i obrazu na przykładzie reklam samochodów


Rola słowa i obrazu na przykładzie reklam samochodów
Język i obraz w reklamie powinien być wyznacznikiem skuteczności. Istnieje wiele reklam
 w których mechanizm słowny jest tylko dodatkiem do znacznie bogatszego obrazu. Można tu wyróżnić np. reklamy samochodów, którego posiadanie wynika często z określonej pozycji społecznej właściciela. Twórcy reklam przedstawiających  samochody korzystają z kilku konkretnych metod zachęcenia odbiorcy do zakupu.
Przedstawię kilka interpretacji  samochodów w reklamie:
1) Samochód jako przedmiot użytkowy
Nadawca reklamy próbuje przekazać jak bardzo funkcjonalny jest reklamowany samochód. Najczęściej używane zwroty, które są najlepszą zachętą to :
*bezpieczeństwo  ( największe, maksymalne, podwyższone )
*praktyczność       (poręczny samochód, nadzwyczaj funkcjonalny)
*wygoda             (komfortowy, zorientowany na wygodę użytkownika )
*przestronność     (bardziej przestrzenne wnętrze, imponująca przestronność wnętrza )
*przeznaczony dla całej rodziny (idealne rozwiązanie samochodu dla całej rodziny )

2) Samochód jako wartość
Twórcy reklam podkreślają, że nie każdy może mieć akurat ten samochód używając zwrotów :
*limitowana wersja  - co podkreśla trudność zdobycia go
lub posługują się całkowicie przeciwnym zwrotem o powszechności danego pojazdu
*nasze samochody wybrało ponad 700 000 polskich kierowców
3)Samochód jako towar 
W użyciu mechanizmu porównania samochodu do towaru nadawcy mają możliwość zastosowania Śródków językowych, podkreślając gwarancję oraz niską cenę. Ważnym elementem jest także możliwość kredytu dla odbiorcy. Zainwestowanie w wymarzony samochód z reklamy dla potencjalnego klienta ma być przede wszystkim dobrym interesem.
4) Samochód dla mężczyzn reklamowanego modelu
Model prezentowany  jest jako skomplikowany mechanizm. Jego reklama głównie skierowana jest do mężczyzn. To dla nich ważne są dane techniczne reklamowanego pojazdu, często wyliczane w reklamach : cztery poduszki bezpieczeństwa, 6-cylindrowy silnik, elektroniczna klimatyzacja, odtwarzacz CD. W tym sposobie reklamowania samochodu nadrzędne jest przekonanie, że postęp techniczny jest wielka wartością a głównymi odbiorcami są mężczyźni .
5)Samochód jako mechanizm estetyczny
Dla podkreślenia subtelności i elegancji samochodu twórcy odnoszą się często do porównania auta z innym drogocennym przedmiotem. Głównie prezentowane jest delikatne, piękne wnętrze, atrakcyjne wzory tapicerek, idealne skórzane fotele czy niepowtarzalna kolorystyka. Ważne jest by wzrok potencjalnego klienta skupiała sylwetka pojazdu, jego wnętrze i wcześniej wspomniana kolorystyka.
6)Samochód jako symbol
Auto w reklamie przedstawione jako pożądany produkt przez odbiorcę o wyrafinowanych potrzebach. Samochód musi być odzwierciedleniem osobowości kupującego. Przedstawiony jest jako niezwykły obiekt fascynacji, różniący się od innych swoją wyjątkowością. Reklama z użyciem tego mechanizmu ma trafić do ludzi o wysokim poziomie życia.
Na wyżej wymienionych przykładach widać jak ważna role pełnią słowo i obraz w reklamie. Jak widać czasem jedno z nich całkowicie przysłania drugie, jednak oba znajdują szerokie zastosowanie w reklamie i są niezbędne by odnieść sukces

Brak komentarzy: