Rola
słowa i obrazu na przykładzie reklam samochodów
Język i obraz w reklamie powinien
być wyznacznikiem skuteczności. Istnieje wiele reklam
w których mechanizm słowny jest tylko dodatkiem do znacznie bogatszego obrazu. Można tu wyróżnić np. reklamy samochodów, którego posiadanie wynika często z określonej pozycji społecznej właściciela. Twórcy reklam przedstawiających samochody korzystają z kilku konkretnych metod zachęcenia odbiorcy do zakupu.
Przedstawię kilka interpretacji samochodów w reklamie:
1) Samochód jako przedmiot użytkowy
Nadawca reklamy próbuje przekazać jak bardzo funkcjonalny jest reklamowany samochód. Najczęściej używane zwroty, które są najlepszą zachętą to :
*bezpieczeństwo ( największe, maksymalne, podwyższone )
w których mechanizm słowny jest tylko dodatkiem do znacznie bogatszego obrazu. Można tu wyróżnić np. reklamy samochodów, którego posiadanie wynika często z określonej pozycji społecznej właściciela. Twórcy reklam przedstawiających samochody korzystają z kilku konkretnych metod zachęcenia odbiorcy do zakupu.
Przedstawię kilka interpretacji samochodów w reklamie:
1) Samochód jako przedmiot użytkowy
Nadawca reklamy próbuje przekazać jak bardzo funkcjonalny jest reklamowany samochód. Najczęściej używane zwroty, które są najlepszą zachętą to :
*bezpieczeństwo ( największe, maksymalne, podwyższone )
*praktyczność (poręczny samochód, nadzwyczaj funkcjonalny)
*wygoda (komfortowy, zorientowany na wygodę
użytkownika )
*przestronność (bardziej przestrzenne wnętrze, imponująca
przestronność wnętrza )
*przeznaczony dla całej rodziny (idealne rozwiązanie samochodu
dla całej rodziny )
2) Samochód jako
wartość
Twórcy
reklam podkreślają, że nie każdy może mieć akurat ten samochód używając zwrotów
:
*limitowana wersja - co podkreśla trudność zdobycia go
lub posługują się całkowicie przeciwnym zwrotem o powszechności danego pojazdu
*nasze samochody wybrało ponad 700 000 polskich kierowców
*limitowana wersja - co podkreśla trudność zdobycia go
lub posługują się całkowicie przeciwnym zwrotem o powszechności danego pojazdu
*nasze samochody wybrało ponad 700 000 polskich kierowców
3)Samochód jako
towar
W
użyciu mechanizmu porównania samochodu do towaru nadawcy mają możliwość
zastosowania Śródków językowych, podkreślając gwarancję oraz niską cenę. Ważnym
elementem jest także możliwość kredytu dla odbiorcy. Zainwestowanie w wymarzony
samochód z reklamy dla potencjalnego klienta ma być przede wszystkim dobrym
interesem.
4) Samochód dla
mężczyzn reklamowanego modelu
Model
prezentowany jest jako skomplikowany
mechanizm. Jego reklama głównie skierowana jest do mężczyzn. To dla nich ważne
są dane techniczne reklamowanego pojazdu, często wyliczane w reklamach : cztery
poduszki bezpieczeństwa, 6-cylindrowy silnik, elektroniczna klimatyzacja,
odtwarzacz CD. W tym sposobie reklamowania samochodu nadrzędne jest
przekonanie, że postęp techniczny jest wielka wartością a głównymi odbiorcami
są mężczyźni .
5)Samochód jako
mechanizm estetyczny
Dla
podkreślenia subtelności i elegancji samochodu twórcy odnoszą się często do
porównania auta z innym drogocennym przedmiotem. Głównie prezentowane jest
delikatne, piękne wnętrze, atrakcyjne wzory tapicerek, idealne skórzane fotele
czy niepowtarzalna kolorystyka. Ważne jest by wzrok potencjalnego klienta
skupiała sylwetka pojazdu, jego wnętrze i wcześniej wspomniana kolorystyka.
6)Samochód jako
symbol
Auto
w reklamie przedstawione jako pożądany produkt przez odbiorcę o wyrafinowanych
potrzebach. Samochód musi być odzwierciedleniem osobowości kupującego.
Przedstawiony jest jako niezwykły obiekt fascynacji, różniący się od innych
swoją wyjątkowością. Reklama z użyciem tego mechanizmu ma trafić do ludzi o
wysokim poziomie życia.
Na
wyżej wymienionych przykładach widać jak ważna role pełnią słowo i obraz w
reklamie. Jak widać czasem jedno z nich całkowicie przysłania drugie, jednak
oba znajdują szerokie zastosowanie w reklamie i są niezbędne by odnieść sukces
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz