Istnieje wiele rodzajów
reklam. Reklama telewizyjna, prasowa, radiowa, reklama na bilbordzie. Wszystkie one, mają na celu przede wszystkim
przedstawić wybrany produkt tak, aby zwiększyć jego sprzedaż. Aby
stał on się dla nas atrakcyjny i niezbędny. Reklama ma nam
wyperswadować, że coś o czym wcześniej nie mieliśmy żadnego
pojęcia, nie zdawaliśmy sobie sprawy do tej pory, że w ogóle
istnieje, jest tym, o czym tak naprawdę marzyliśmy od dawna.
Reklama ma nas nakłonić do wydania pieniędzy na zakup. A zamiast
tego sprawia, że chcemy się na nią po prostu uodpornić.
Co jednak z reklamami,
których celem jest wywołanie zmian społecznie pożądanych?
Naprawienie błędów bądź naprowadzenia ludzi na istnienie
jakiegoś problemu?
Otóż istnieją takie i
nazywa się je reklamą społeczną.
Większość z nas zna je
pod nazwą kampanii społecznych. Działań nie mających na celu
zachęcenia nas do kupna ale do pomocy przy wprowadzaniu jakiś
pozytywnych zmian lub po prostu do ich wprowadzenia.
Kampanii reklamowych w Polsce
było wiele. Kilka najbardziej znanych z nich to: Cała Polska czyta dzieciom,
Pij mleko będziesz wielki czy Prowadzę – jestem trzeźwy.
Pierwsza z kampanii – Cała
Polska czyta dzieciom została rozpoczęta w 2001 roku. Ma ona na
celu promowanie czytania swoim pociechom, a wszystko po to, by jak
najlepiej i najskuteczniej wspierać ich rozwój psychiczny, moralny,
społeczny i umysłowy. A także wpływać pozytywnie na ich
emocjonalność, postrzeganie świata oraz wyobraźnię. Fundacja
przede wszystkim zajmuje się emitowaniem spotów w telewizji oraz
organizacją spotkań poświęconych edukacji dorosłych i dzieci.
Kampania społeczna jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych w
Polsce między innymi dlatego, że w spotach występują znane osoby
tj. Krzysztof Stelmaszyk, Zbigniew Zamachowski czy Maryla Rodowicz.
Kampania cieszy się ogromnym sukcesem i jest doskonałym przykładem
na to, że hasło reklama, nie musi kojarzyć nam się z
przekonywaniem do zakupu.
Druga z kampanii – Pij
mleko będziesz wielki – to reklama społeczna, której
zamierzeniem jest promować nawyk picia mleka. Akcja ma na celu
wpojenie dzieciom oraz rodzicom, że codzienne picie mleka pomoże im
wzmocnić kości i zadba o ich zdrowie. Fundacja ma na swoim koncie
kilka spotów reklamowych i plakatów. W reklamie także wykorzystuje
znane twarze między innymi Marcina Gortata, Bogusława Lindę oraz
postać z bajki – Shreka. Postaci został wybrane celowo. Mają się
one kojarzyć z wielkością, zdrowiem i siłą. A kiedy do tego
wszystkiego dochodzi ulubiona postać z kreskówki, nie pozostaje nic
innego jak zacząć pić mleko i dbać o zdrowie.
Trzecia z kampanii –
Prowadzę, jestem trzeźwy – to reklama społeczna, która powstała
w 1999 roku. Ma ona na celu promowanie odpowiedzialnej i trzeźwej
postawy wśród kierowców. Kampania stworzyła kilka symboli. Jeden
z nich to znany wszystkim brelok z hasłem "Prowadzę jestem
trzeźwy". Kampania także cieszy się dużą popularnością.
Hasło jest także drukowane na etykietach butelek i puszkach z
wybranym piwem.
Te trzy przykłady wyraźnie
pokazują, że reklama nie musi być denerwująca i nachalna. Może
przedstawiać coś, nad czym naprawdę warto się zastanowić. I
wcale nie musimy opróżniać naszych portfeli. Wystarczy usiąść i
przeczytać dziecku, zadbać by codziennie piło mleko i ograniczyć
spożywanie alkoholu oraz całkowicie zrezygnować z jazdy samochodem
pod jego wpływem. Czasem naprawdę nie warto uodparniać się na
reklamy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz