William (Bill) Bernbach urodził się w 1911r. w Nowym Jorku.
Jako dziecko lubił czytać i pisać wiersze. Był bardzo przywiązany do swojego
rodzinnego miasta, dlatego pomijając 2 lata podczas II Wojny Światowej, nigdy
nie oderwał się od niego. W nim również zmarł, mając 71 lat.
www.wiliamchanner.com |
Po zakończeniu studiów zdecydował, że chce zająć się reklamą. Jednak polowanie na pracę w czasach recesji było nie lada wyzwaniem. Zaczął od firmy Schenley Distillers Company, obejmując najniższe stanowisko w korporacji. Pracował w „mail roomie”, w wolnym czasie zajmując się tworzeniem reklam dla pracodawcy. Dostarczył jedną z propozycji do działu reklamy, jednakże nie otrzymał żadnej odpowiedzi. Po pewnym czasie, ujrzał swoje słowa (dokładnie tak jak jej napisał) w New York Times’ie. Bernbach nie musiał długo czekać, aż Lewis Rosenthiel (prezes Schenley Distillers Company), dowiedział się kto jest tak naprawdę autorem tekstu. Docenił kreatywność Bernbacha i przeniósł do działu reklamy (dając oczywiście podwyżkę).
W 1949r. William Bernbach spełnił swoje marzenie, zakładając ze wspólnikami, własną agencję reklamową- Doyle, Dane & Bernbach (DDB). Ned Doyle był czarodziejem od finansów i marketingu, Maxwell Dane zajmował się organizacją i zarządzaniem w firmie, William Bernbach sprawował pełną kontrolę nad reklamami, które produkowała agencja. W latach 1949- 1967 był prezesem DDB, która szybko osiągnęła sukces w branży.
www.themarknews.com |
Jedna z najbardziej znanych kampanii Bernbacha powstała dla
niemieckiego koncernu samochodowego- Volkswagen. W 1959r. zaprojektował reklamę
modelu VW Beetle. Umieścił mały obraz samochodu w górnym rogu, pozostawiając
resztę przestrzeni białą. Na dole pojawił się prosty slogan „Think small”.
Reklama ta (całkowicie odmienna od pozostałych) oraz chwytliwe hasło, znacząco
wpłynęły na sukces koncernu, a sprzedaż aut wzrosła do 500,000 sztuk (w
pojedynczym sezonie). Inny ogromny sukces Bernbach’a to reklama dla Avis.
Firma, oferująca wypożyczanie pojazdów, zajmowała drugie miejsce na rynku. Zostało
to wykorzystane w haśle promującym: „Kiedy jesteś numerem drugim, starasz się
bardziej” („When you’re No.2, you try harder”). Ludzie pokochali „słabszą”
firmę Avis, która dogoniła lidera rynku (i zwiększyła swoje udziały w nim o
28%).
William Bernbach powiedział: „Pozwólcie nam udowodnić
światu, że dobry smak, dobra sztuka i dobre pisanie mogą dobrze sprzedać”.
Wydaje mi się, że wielu współczesnych twórców reklam, powinno przyjąć sobie
podobny cel. Starać się dotrzeć do odbiorcy w sposób inteligentny, a nie
atakować kiczem i banalnymi sloganami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz