poniedziałek, 21 maja 2012

Nowojorski Geniusz


William (Bill) Bernbach urodził się w 1911r. w Nowym Jorku. Jako dziecko lubił czytać i pisać wiersze. Był bardzo przywiązany do swojego rodzinnego miasta, dlatego pomijając 2 lata podczas II Wojny Światowej, nigdy nie oderwał się od niego. W nim również zmarł, mając 71 lat.
www.wiliamchanner.com
Uczył się na New York University, gdzie uzyskał licencjat z literatury. Realizował również studia ze sztuki, filozofii, administracji, które mogłyby pomóc mu w karierze. Reklamy Bernbach’a były świeże, proste, ale zarazem inteligentne. Tworzone ze smakiem i „artystyczną” duszą autora. Uważał, że sukces kampanii reklamowej nie zależy od równań matematycznych czy analitycznej sprawności, ale intuicji i poczucia artyzmu. Zamiłowanie do filozofii spowodowało, że poświęcał dużo uwagi ludzkim motywacjom, dochodząc do wniosków, że emocje popychają ludzi do działania. Dlatego starał się wykorzystywać je, by zwrócić uwagę odbiorców.
Po zakończeniu studiów zdecydował, że chce zająć się reklamą. Jednak polowanie na pracę w czasach recesji było nie lada wyzwaniem. Zaczął od firmy Schenley Distillers Company, obejmując najniższe stanowisko w korporacji. Pracował w „mail roomie”, w wolnym czasie zajmując się tworzeniem reklam dla pracodawcy. Dostarczył jedną z propozycji do działu reklamy, jednakże nie otrzymał żadnej odpowiedzi. Po pewnym czasie, ujrzał swoje słowa (dokładnie tak jak jej napisał) w New York Times’ie. Bernbach nie musiał długo czekać, aż Lewis Rosenthiel (prezes Schenley Distillers Company), dowiedział się kto jest tak naprawdę autorem tekstu. Docenił kreatywność Bernbacha i przeniósł do działu reklamy (dając oczywiście podwyżkę).
W 1949r. William Bernbach spełnił swoje marzenie, zakładając ze wspólnikami, własną agencję reklamową- Doyle, Dane & Bernbach (DDB). Ned Doyle był czarodziejem od finansów i marketingu, Maxwell Dane zajmował się organizacją i zarządzaniem w firmie, William Bernbach sprawował pełną kontrolę nad reklamami, które produkowała agencja. W latach 1949- 1967 był prezesem DDB, która szybko osiągnęła sukces w branży.

www.themarknews.com
Jedna z najbardziej znanych kampanii Bernbacha powstała dla niemieckiego koncernu samochodowego- Volkswagen. W 1959r. zaprojektował reklamę modelu VW Beetle. Umieścił mały obraz samochodu w górnym rogu, pozostawiając resztę przestrzeni białą. Na dole pojawił się prosty slogan „Think small”. Reklama ta (całkowicie odmienna od pozostałych) oraz chwytliwe hasło, znacząco wpłynęły na sukces koncernu, a sprzedaż aut wzrosła do 500,000 sztuk (w pojedynczym sezonie). Inny ogromny sukces Bernbach’a to reklama dla Avis. Firma, oferująca wypożyczanie pojazdów, zajmowała drugie miejsce na rynku. Zostało to wykorzystane w haśle promującym: „Kiedy jesteś numerem drugim, starasz się bardziej” („When you’re No.2, you try harder”). Ludzie pokochali „słabszą” firmę Avis, która dogoniła lidera rynku (i zwiększyła swoje udziały w nim o 28%).
William Bernbach powiedział: „Pozwólcie nam udowodnić światu, że dobry smak, dobra sztuka i dobre pisanie mogą dobrze sprzedać”. Wydaje mi się, że wielu współczesnych twórców reklam, powinno przyjąć sobie podobny cel. Starać się dotrzeć do odbiorcy w sposób inteligentny, a nie atakować kiczem i banalnymi sloganami.

Brak komentarzy: