poniedziałek, 11 maja 2015

Reklamy alkoholu a Polskie prawo

   Alkohol uważany jest za jeden z tzw. produktów sensytywnych w Polskim prawie. Co to takiego? Są to takie produkty, które ze względu na swoje właściwości, jakie posiadają nakazują rozważnego spożytkowania lub wiążą się z zagrożeniem dla zdrowia i życia ludzkiego. W związku z tym, w prawie możemy odnaleźć szereg przepisów, które mają za zadanie zapobiegać negatywnym zjawiskom związanym ze spożytkowaniem alkoholu. Wśród nich, znajdują się przepisy poświęcone jego reklamie.
Pewnie wiele razy wkurzało Was jak włączyliście telewizor późniejszym wieczorem, a tam co druga reklama to reklama browarka: Lecha, Tyskie, Warki, Żywca, Żubra czy Harnasia.( A w lodówce brak tego trunku i trochę smutek)  Z resztą popatrzcie, na pewno je kojarzycie...
Zastanawialiście zapewne wiele razy, dlaczego te reklamy są nadawane tak późno.Ponieważ w Polsce reklama piw, jak i innych alkoholi  nie są puszczane w godzinach między 6.00 a 20.00 . Dzieje się tak dlatego, ponieważ  w naszym prawie obowiązuje ogólny zakaz reklamy napojów alkoholowych. Ale od początku...
Skupmy się na samym zakazie reklamy, został on uregulowany w art. 13 ust.1 1
Jasno z niego wynika, że za zakazaną reklamę i promocję uważa się takie działania , które skierowane są do nieograniczonego kręgu osób. 

Zastanawiacie się teraz pewnie, jaka w takim razie jest dozwolona reklama i jakie warunki musi spełniać. Dlatego znowu posłużę się Artykułem . Tym razem jest to art. 13 ust.1 2
  Jak możemy wywnioskować z powyższego artykule jedynym trunkiem alkoholowym reklamowanym w naszym kochanym kraju może być złoty napój. Jak oczywiście Wam powszechnie wiadomo producenci piwka bardzo chętnie korzystają z tego uprzywilejowania. Piwo może być owszem reklamowane, ale ustawodawca postawił jednak kilka warunków, które należy przestrzegać. Po pierwsze są to godziny emisji programu, nie może reklamować piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00, a 20:00 , o którym chwile wcześniej wspomnaiłem, nie można tych reklam nagrywać, nie mogą być umieszczane w prasie młodzieżowej, na okładkach dzienników i czasopism i na słupach ogłoszeniowych i bilbordach, ale z takim warunkiem, że jeżeli 20 % powierzchni reklamowej zawiera ostrzeżenie o szkodliwości alkoholu to jest to dozwolone. 

  Tak wiec co należy uznać za reklamę napojów alkoholowych w Polskim prawie?
-Publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych
-Publiczne rozpowszechnianie nazw i symboli graficznych przedsiębiorstw produkujących napoje alkoholowe , nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych , służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholwych.

Podsumowując, osobiście uważam, że zabranianie reklam w godzinach miedzy 6.00 a 20.00 jest pomysłem dobrym, gdyż państwo musi troszczyć się o swoich obywateli. Tutaj akurat troszczy się w sposób, że przez większą cześć dnia reklamy nie namawiają do promowania uzależnień, szczególnie jeśli chodzi o młodzież.  Z drugiej jednak strony, każdy ma swó rozum i tylko od niego zależy jak do takihc reklam podchodzi.

Brak komentarzy: