Ostatnim, ale za
to bardzo ważnym elementem jest fakt, iż każda reklama stanowi przekaz
komercyjny. Dzięki temu poddana jest kontroli. Public relations nie zakładają
tego typu możliwości. Specjaliści od public relations przekazują informację,
jednak nie są w stanie w pełni określić, w jaki sposób zostanie ona odebrana i
wykorzystana. Ten grunt jest bardziej elastyczny.
Pojęcie reklamy
dzięki swojej popularności tak zdominowało świat komunikacji w biznesie, że z
reklamą właśnie często utożsamia się wszelkie działania związane z jakąkolwiek
prezentacją firmy czy produktu. Do tego stopnia, że zdarzają się firmy, które
określają się jako „agencje reklamowe”. Nic dziwnego, że public relations też
często mylone jest z reklamą. Świat teorii komunikacji marketingowej podaje
mnóstwo różnic pomiędzy public relations i reklamą dotyczących
między innymi wiarygodności przekazu, wpływu na kształt komunikatu, efektów w
krótkim i długim okresie. Jak widać filozofia działań reklamowych i public
relations jest zupełnie inna, jednak najczęściej te działania uzupełniają się.
W zależności od branży, rodzaju odbiorców (klient indywidualny czy klient
biznesowy), skali działania i wielu innych czynników natężenie działań
reklamowych i public relations może być bardzo różne. Rzadko można je sobą
zastępować.
Public relations
zwykle przynosi najlepsze efekty w dłuższym okresie czasu. Buduje i umacnia
wiarygodność marki. Z kolei reklama potrafi być „szybsza” jednak jej
wiarygodność jest ograniczona. Public relations nie jest więc reklamą –
koncentruje się na innych działaniach i zaskakuje w inny sposób. Mimo to obie
dziedziny mają wiele wspólnego i czasem realizują podobne cele. Jednak bardzo
często w określonych przypadkach lepiej jest stosować działania reklamowe, a w
innych działania public relations. Public relations coraz częściej odgrywa rolę
nadrzędną w stosunku do reklamy, tzn. odpowiada za całościową komunikację
firmy – w tym za działania reklamowe.
Pojęcia, public relations reklama, propaganda dla
wielu osób potocznie zwanych. „laików” są czymś zupełnie obcym. Dla niektórych
oznaczają to samo, dla innych dotyczą rożnych obszarów działania. Ta niewiedza
może być usprawiedliwiona, ponieważ nie każdy z nas jest znawcą w określonej
dziedzinie. Porównywanie, tych pojęć wydaje się
być we współczesnym świecie całkowicie zrozumiałe, aby to potwierdzić wystarczy
przytoczyć najprostszą definicję:
„Jeśli założymy, że reklama jest tym, co
firma mówi o sobie, to musimy przyjąć, że public
relations to dokładnie wszystko to, co inni
mówią o firmie”.
Dokładnie
analizując kwestie roli public relations i reklamy, i propagandy można dojść do
wniosku, że cech wspólnych obu dziedzin jest znacznie więcej, niż różnic, stąd
często występujące zjawisko rozmywania się granic pomiędzy tymi
dziedzinami. Dlatego uważam, że traktowanie
reklamy, propagandy i public relations przez niektóre osoby jako jedno
działanie wiąże się z tym, iż żadna z tych dziedzin nie może istnieć bez
siebie. Obie są funkcją zarządzania i powinny wzajemnie się wspierać, w celu
osiągania jak najlepszych efektów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz