wtorek, 22 maja 2012

Rola kobiety w reklamie cz. 2


Wpływ stereotypowych reklam na postawy i odczucia odbiorców
W reklamach telewizyjnych, a także w reklamach prasowych i na ulotkach dominuje motyw kobiecy, gdyż większość z nich kierowana jest właśnie do kobiet. Wynika to z tego, iż to kobiety, a nie mężczyźni, na ogół dokonują zakupów. Reklamy te przepełnione są licznymi stereotypami, które, generalizując, podzielić można na trzy grupy:
  • troskliwa żona i matka, która pierze, sprząta, robi zakupy i gotuje;
  • kobieta-wamp, która jest ładną i zgrabną istotą, emanuje kobiecością, więc jest obiektem pożądania mężczyzn;
  • oraz businesswoman, która jest kobietą niezależną.
Odbiór kobiet prezentowanych w reklamie jako obiektów seksualnych
Po pierwsze należy zaznaczyć, że wiele reklam zawierających ele menty seksualne, przekracza granice dobrego smaku. Naturalnie nie wszystkie. Przeważnie są mało znaczące, ale bywają też takie, o któ rych można powiedzieć, że urastają do rangi sztuki: są oryginalne, piękne, zmysłowe, a nawet zaskakujące i dowcipne. Trzeba tutaj wspo m nieć, że trendem światowym stało się nagminne wykorzystywanie seksualności kobiet w reklamach produktów nie mających z tą dzie dziną życia nic wspólnego. Zauważyć należy, że reklamy zawierające elementy seksualne kiero wane są zazwyczaj do mężczyzn i według stereotypu są one sku teczne. Okazuje się jednak, że odbiorcy płci męskiej zawieszają wzrok na roznegliżowanej modelce, a nie skupiają się na treści reklamy. Podobnie dzieje się w przypadku reklam kierowanych do kobiet, gdzie występują rozebrani panowie.
źródło: google.com        

Podsumowując, w większości reklam emitowanych przez mass media występują ko bie ty. Powyższe rozważania wykazały, że przedstawiane są w stere oty powy sposób, a ich obraz często bywa przekrzywiony i nierze czy wisty. Reklamową kobietę stworzyli mężczyźni. W większości reklam funkcjonowanie kobiet jest prawie zawsze uzależnione od interakcji ze światem mężczyzn. Ponadto, w większości reklam dotychczas przeze mnie zanalizowanych przedstawiana jest gospodyni domowa, czy też kobieta-wamp, jej funkcjonowanie prawie zawsze uzależnione jest od interakcji ze światem mężczyzn. Nawet feministycznie nastawione, wolne profesjonalistki obciążone są pewnymi stereotypami, nie tworzą bowiem swojego świata wartości, lecz kopiują wartości mężczyzn. Umniejsza to znaczenie kobiety jako samodzielnej istoty. Sugeruje, że kobiety nie poradziłyby sobie w codziennym życiu bez interakcji z mężczyznami. Wynika z tego, że mimo rozpowszechnianej równości płci, stereotyp zależności kobiety od mężczyzny nadal pozostaje. Podziały te nie są pozytywnie postrzegane przez kobiety. Odbierają to jako poniżenie i wykorzystywanie ich kobiecości. Takie wizerunki kobiet nie pozwalają poczuć im się docenionymi i pięknymi. W reklamach widzą albo fałszywy albo niedościgniony obraz kobiety, a chciałyby zobaczyć kogoś podobnego do siebie.
Emilia Jendryassek



Brak komentarzy: