Wpływ
stereotypowych reklam na postawy i odczucia odbiorców
W reklamach telewizyjnych, a także w reklamach
prasowych i na ulotkach dominuje motyw kobiecy, gdyż większość z
nich kierowana jest właśnie do kobiet. Wynika to z tego, iż to
kobiety, a nie mężczyźni, na ogół dokonują zakupów.
Reklamy te przepełnione są licznymi stereotypami, które,
generalizując, podzielić można na trzy grupy:
- troskliwa żona i matka, która pierze, sprząta, robi zakupy i gotuje;
- kobieta-wamp, która jest ładną i zgrabną istotą, emanuje kobiecością, więc jest obiektem pożądania mężczyzn;
- oraz businesswoman,
która jest kobietą niezależną.
Odbiór kobiet prezentowanych w
reklamie jako obiektów seksualnych
Po pierwsze należy zaznaczyć, że wiele reklam
zawierających ele menty seksualne, przekracza granice dobrego smaku.
Naturalnie nie wszystkie. Przeważnie są mało znaczące, ale bywają
też takie, o któ rych można powiedzieć, że urastają do
rangi sztuki: są oryginalne, piękne, zmysłowe, a nawet
zaskakujące i dowcipne. Trzeba tutaj wspo m nieć, że trendem
światowym stało się nagminne wykorzystywanie seksualności kobiet
w reklamach produktów nie mających z tą dzie dziną życia nic
wspólnego. Zauważyć należy, że reklamy zawierające
elementy seksualne kiero wane są zazwyczaj do mężczyzn i według
stereotypu są one sku teczne. Okazuje się jednak, że odbiorcy płci
męskiej zawieszają wzrok na roznegliżowanej modelce, a nie
skupiają się na treści reklamy. Podobnie dzieje się w przypadku
reklam kierowanych do kobiet, gdzie występują rozebrani panowie.
źródło: google.com
Podsumowując, w większości reklam emitowanych
przez mass media występują ko bie ty. Powyższe rozważania
wykazały, że przedstawiane są w stere oty powy sposób, a ich
obraz często bywa przekrzywiony i nierze czy wisty. Reklamową
kobietę stworzyli mężczyźni. W większości reklam funkcjonowanie
kobiet jest prawie zawsze uzależnione od interakcji ze światem
mężczyzn. Ponadto, w
większości reklam dotychczas przeze mnie zanalizowanych
przedstawiana jest gospodyni domowa, czy też kobieta-wamp, jej
funkcjonowanie prawie zawsze uzależnione jest od interakcji ze
światem mężczyzn. Nawet feministycznie nastawione, wolne
profesjonalistki obciążone są pewnymi stereotypami, nie tworzą
bowiem swojego świata wartości, lecz kopiują wartości mężczyzn.
Umniejsza to znaczenie kobiety jako samodzielnej istoty. Sugeruje, że
kobiety nie poradziłyby sobie w codziennym życiu bez interakcji
z mężczyznami. Wynika z tego, że mimo rozpowszechnianej
równości płci, stereotyp zależności kobiety od mężczyzny nadal
pozostaje. Podziały te nie są pozytywnie postrzegane przez kobiety.
Odbierają to jako poniżenie i wykorzystywanie ich kobiecości.
Takie wizerunki kobiet nie pozwalają poczuć im się docenionymi i
pięknymi. W reklamach widzą albo fałszywy albo niedościgniony
obraz kobiety, a chciałyby zobaczyć kogoś podobnego do
siebie.
Emilia Jendryassek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz