Jego marzeniem było zostać wydawcą The New York Timesa. Lecz
gdy Leo Burnett odkrył, jak dużo pieniędzy można zarobić na reklamie,
postanowił zmienić ścieżkę kariery. Zrezygnował z dziennikarstwa, by po upływie
czasu zapisać się w historii reklamy jako twórca jednej z najbardziej
rozpoznawalnych ikon, jakie kiedykolwiek powstały- The Marlboro Man.
 |
żródło: www.wdict.net |
Leo Burnett urodził się w 1891r. Jego rodzice byli
właścicielami sklepu z artykułami tekstylnymi, w którym pomagał w młodości.
Podpatrywał własnego ojca, jak projektuje reklamy swojej firmy. W okresie nauki
w liceum, podczas wakacji, pracował jako reporter dla lokalnej gazety. Przez 1
rok zajmował się również pisaniem artykułów policyjnych do gazety w Illionois,
Peoria Journal.
Gdy postanowił zmienić branżę, otrzymał pracę przy edycji
publikacji dla dealerów Cadillac’a. Był również kierownikiem reklamy nowego
przedsiębiorstwa motoryzacyjnego LaFayette Motors, założonego przez byłych
pracowników wcześniejszej firmy. W 1919r. został zatrudniony w agencji
reklamowej The Homer McGee Company, w której zajmował się reklamami
samochodowymi dla kilku klientów. Współpracował również z Erwin & Wassey w
biurze w Chicago, obejmując stanowisko wice- prezesa i kierownika działu
kreatywności.
 |
źrodło: myspace.com/boobertooter |
Za namową swojego zaufanego pracownika z Erwin & Wassey
zdecydował się założyć własną agencję. W 1935r. powstał Leo Burnett Company
Inc. Początki były ciężkie, a firma zajmowała się głównie małymi zleceniami
produktów dla kobiet. Jednak "recepta", jaką wprowadził Burnett okazała się
sukcesem. Przeniósł on obraz w centralne miejsce, będąc przekonanym, że
wizualny przekaz jest bardziej perswazyjny. Odrzucił rozwlekłe narracje i puste
obietnice, na rzecz grafiki i ilustracji, które apelują „do
podstawowych emocji i prymitywnych instynktów konsumentów”. Uważał, że reklama
spełnia najlepiej swoją rolę poprzez impresję- wrażenie. O tym też starał
przekonać się swoich pracowników: by dostrzegali te symbole, które pozostawią
odbiorców przekazu „z obrazem marki wygrawerowanym w ich świadomości”.
Jego „przepis na reklamę”
przyniósł sukces. Przed 1960r. liczba klientów agencji Burnetta wyraźnie
wzrosła. Kiedy umierał (1971r.) zarobki agencji przekroczyły 400 milionów
dolarów rocznie, a w 1991r. liczba ta zbliżyła się do 6 miliardów.
 |
źródło: www.quizzing.in |
 |
źródło: www.lostwackys.com |
Leo Burnett, w trakcie swojej kariery trwającej prawie 6
dekad, przejawiał niesamowity instynkt do wymyślania sugestywnych i łatwo
rozpoznawalnych tożsamości korporacyjnych. W latach 50. stworzył słynnego
Marlboro Man- kowboja na koniu, jawiącego się jako „najbardziej męski typ
człowieka”. Był on sposobem na dotarcie do męskich konsumentów wyrobów
tytoniowych, którzy postrzegali papierosy w filtrem jako produkt dla „zniewieściałych
palaczy”. Burnett posłużył się męskim archetypem, który sprawdził się również w
przypadku Jolly Green Giant. Ożywił pogańskiego boga, symbolizującego hojność
ziemi, by sprzedać groszek. Wydłużył on dotychczasową sylwetkę olbrzyma, a na
jego twarzy (zamiast złowrogiej miny) pojawił się uśmiech. Inne ze znanych ikon
handlu to Tony the Tiger dla Kellog’s Frosted Flakes, The Pillsbury Doughboy
czy Charlie the Tuna, stworzony dla Starkist Tuna.
 |
źródło: powsley.blogspot.com |
 |
źrodło: raisedonhoecakes.com |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz