Kobiety
przedstawiane są w reklamach o wiele częściej niż mężczyźni.
Prawdą jest, że reklama niektórych fascynuje innych oburza, taką
właśnie też rolę posiada kobieta w reklamie. Naturalna ciekawość
ludzka również jest powodem tak uciążliwej dla kobiet roli. Femme
fatale czy też "dziewczyna z sąsiedztwa" – to tylko
niektóre z powszechnych stereotypów, przez które płeć piękna
jest postrzegana właśnie tak, a nie inaczej. Wiadomym jest, że
promocja ma tylko i wyłącznie skłonić nas do zakupu danego
produktu lub skorzystania z usługi. Jednak czy właśnie takim
kosztem musi się to odbywać? Oczywiście, że nie. Aktualnie
podejmowane decyzje, niezbyt groźne, niosą przyszłościowo ogromne
skutki dla wizerunku kobiety.
Trzeba
oczywiście zaznaczyć, że reklama nie tworzy stereotypów, ona
jedynie je wykorzystuje. Matki, żony i kochanki, które musimy
oglądać codziennie w telewizji są jednak dość mocno
przerysowane, wyidealizowane i nawet czasem sprowadzone do kobiety
uległej, która sama w niczym nie może sobie poradzić ( oczywiście
bez mężczyzny ). Oglądając reklamy czasem można zauważyć, że
nie mamy świata poza jedzeniem, gotowaniem, praniem, rodzeniem
dzieci czy usługiwaniem swojemu mężczyźnie.
Dobrym
przykładem są tutaj reklamy, gdzie często kobieta jest pokazana
poprzez pryzmat seksualności, lub jako nieumiejętnego kierowcę.
Wiadomym
jest, że reklama nie może pokazywać naszej "szarej"
rzeczywistości, inaczej tak bardzo by nas nie przekonywała do
siebie i nie fascynowała. Jednak to w jakiej formie kobiety są
ukazywane, wywołuje bardzo niekorzystny wpływ na całe
społeczeństwo. Kobiety poprzez oglądanie telewizji, zaczynają
mieć kompleksy, gdyż ideał kobiety na ekranie bardzo różni się
od standardowego wizerunku płci pięknej. Bardzo dotyka to również
nastolatki, a nawet już i małe dziewczynki. Mężczyźni ( także
dotyczy to głownie tych młodszych ) różnie odbierają przekazy
medialne, w którym występują kobiety. Przez tego typu spoty, mogą
zacząć je odbierać jedynie przedmiotowo oraz instrumentalnie, co
również może zwiększać akceptację agresji i przemocy właśnie
wobec kobiet.
Są
jednak i pozytywne aspekty. Kampania reklamowa Dove używa tego typu
haseł: Odkryj w sobie piękno, Jesteś ładniejsza niż Ci
się to wydaje, czy też Bądź piękna, bądź sobą.
Tego typu slogany, szczególnie padające z tak znanej i cenionej
przez kobiety marki kosmetyków jaką jest Dove są dobrym przykładem
na to, że kobieta nie musi tylko i wyłącznie odzwierciedlać
istniejącego kanonu piękna. Kobiety w owych reklamach są bardzo
naturalne, ale i zadowolone z tego, jak wyglądają oraz że są po
prostu sobą.
Uważam,
że tego typu kampanie są świetnym pomysłem na pokazanie bardzo
pozytywnego i przede wszystkim "zdrowego" wizerunku kobiet
w reklamach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz