środa, 13 maja 2015

Kobieta zreklamowana

              Kobiety przedstawiane są w reklamach o wiele częściej niż mężczyźni. Prawdą jest, że reklama niektórych fascynuje innych oburza, taką właśnie też rolę posiada kobieta w reklamie. Naturalna ciekawość ludzka również jest powodem tak uciążliwej dla kobiet roli. Femme fatale czy też "dziewczyna z sąsiedztwa" – to tylko niektóre z powszechnych stereotypów, przez które płeć piękna jest postrzegana właśnie tak, a nie inaczej. Wiadomym jest, że promocja ma tylko i wyłącznie skłonić nas do zakupu danego produktu lub skorzystania z usługi. Jednak czy właśnie takim kosztem musi się to odbywać? Oczywiście, że nie. Aktualnie podejmowane decyzje, niezbyt groźne, niosą przyszłościowo ogromne skutki dla wizerunku kobiety.
Trzeba oczywiście zaznaczyć, że reklama nie tworzy stereotypów, ona jedynie je wykorzystuje. Matki, żony i kochanki, które musimy oglądać codziennie w telewizji są jednak dość mocno przerysowane, wyidealizowane i nawet czasem sprowadzone do kobiety uległej, która sama w niczym nie może sobie poradzić ( oczywiście bez mężczyzny ). Oglądając reklamy czasem można zauważyć, że nie mamy świata poza jedzeniem, gotowaniem, praniem, rodzeniem dzieci czy usługiwaniem swojemu mężczyźnie.

Dobrym przykładem są tutaj reklamy, gdzie często kobieta jest pokazana poprzez pryzmat seksualności, lub jako nieumiejętnego kierowcę. 



           Wiadomym jest, że reklama nie może pokazywać naszej "szarej" rzeczywistości, inaczej tak bardzo by nas nie przekonywała do siebie i nie fascynowała. Jednak to w jakiej formie kobiety są ukazywane, wywołuje bardzo niekorzystny wpływ na całe społeczeństwo. Kobiety poprzez oglądanie telewizji, zaczynają mieć kompleksy, gdyż ideał kobiety na ekranie bardzo różni się od standardowego wizerunku płci pięknej. Bardzo dotyka to również nastolatki, a nawet już i małe dziewczynki. Mężczyźni ( także dotyczy to głownie tych młodszych ) różnie odbierają przekazy medialne, w którym występują kobiety. Przez tego typu spoty, mogą zacząć je odbierać jedynie przedmiotowo oraz instrumentalnie, co również może zwiększać akceptację agresji i przemocy właśnie wobec kobiet.
           Są jednak i pozytywne aspekty. Kampania reklamowa Dove używa tego typu haseł: Odkryj w sobie piękno, Jesteś ładniejsza niż Ci się to wydaje, czy też Bądź piękna, bądź sobą. Tego typu slogany, szczególnie padające z tak znanej i cenionej przez kobiety marki kosmetyków jaką jest Dove są dobrym przykładem na to, że kobieta nie musi tylko i wyłącznie odzwierciedlać istniejącego kanonu piękna. Kobiety w owych reklamach są bardzo naturalne, ale i zadowolone z tego, jak wyglądają oraz że są po prostu sobą.
Uważam, że tego typu kampanie są świetnym pomysłem na pokazanie bardzo pozytywnego i przede wszystkim "zdrowego" wizerunku kobiet w reklamach.


Brak komentarzy: