wtorek, 5 maja 2015

Apple - marka sama w sobie

Niektóre przedmioty nie potrzebują reklamy, aby stały się powszechnie znane i pożądane. Dobrym przykładem jest firma Apple, która jako pierwsza w historii wyceniania jest na wartość powyżej biliona dolarów. Jak tego dokonała? Używając jakiś specjalistycznych, wyrafinowanych sposobów marketingowych? Czy może jej produkty są tak nieskazitelnie doskonałe? Dlaczego firmie, która na rynku istnieje dopiero niecałych 30 lat, udało się dokonać czegoś, czego innym firmom, często z większym budżetem i lepszym produktem, nie udaje się przez wieki? Czy globalny zasięg marki ma decydujący wpływ na sukces komercyjny.
źródło: https://www.google.pl/search?q=apple&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=siJJVcmFPKi_ygOs6YDACA&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=apple+logo&imgrc
=8ZVXVw8vje8lAM%253A%3Bf2dIQZYBKqWKgM%3Bhttp%253A%252F%252Flogok.org%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F04%252FApple-Logo-black.png%3Bhttp%253A%252F%252Flogok.org%252Fapple-logo%252F%3B2272%3B1704



Kiedy prześledzimy historię tej firmy, łatwo możemy wywnioskować, iż jest ona swoistym pionierem w dziedzinie promocji oraz budowania swojego wizerunku, który często różnił się diametralnie od stanu faktycznego. I oczywiście nie mówię tu o standardowym zachwalaniu swojego produktu nad konkurencji, jak robi to każda jedna firma na świecie, tylko o znacznie bardziej finezyjnym, subtelnym, a jednocześnie wyrachowanym kłamstwie, które w znacznej mierze przyczyniło się do sukcesu, jaka odniosła ta firma założona przez wielkich intelektualistów i mistrzów w swojej branży - Steve’a Wozniaka, Steve’a Jobsa oraz Ronalda Wayne’a.  Jest to o tyle ważne, że kłamstwo powtórzone 1000 razy staje się prawdą, toteż produkty firmy Apple na całym świecie są cenione za swoją niezawodność, innowacyjność, wytrzymałość oraz za perfekcyjne wykończenie, ale przede wszystkim za renomę i prestiż, którymi cieszą się jej wszyscy użytkownicy. I chociaż patrząc na produkty tej firmy chłodnym, analitycznym, technicznym wzrokiem dojdziemy do zupełnie przeciwnych wniosków, to ważniejsze jest to, jak dany produkt odbierany jest przez masy i jak zostanie przez nią zapamiętany, niż opinia kilku ekspertów w dziedzinie technologii, o której usłyszy jedynie garstka pasjonatów i nikt po za nimi.
Szef działu marketingu Apple - Phill Shiller, zdradził w amerykańskim sądzie kilka interesujących informacji o kulisach swojej pracy. Zeznał on, iż ze względu na dominującą pozycję na światowym rynku, jego firmie nie jest potrzebna reklama. Nie musi w nią inwestować, gdyż ona robi się po prostu sama. Tak jednak nie było zawsze, gdyż do historii zapisała się pamiętna reklamówka wyświetlona podczas przerwy finału Super Bowl w 1984 roku, nawiązująca do słynnej powieści George'a Orwella. To były jednak trudne początki firmy Apple, która obecnie, od wielu już lat, faktycznie nie musi inwestować w jakiekolwiek telewizyjne spoty reklamowe, krótkie audycje radiowe, czy tym bardziej w bilbordy lub reklamę w Internecie. Nawet podczas wprowadzania na rynek nowego sprzętu - czyli właśnie wtedy, kiedy reklama jest najważniejsza - na próżno szukać gdziekolwiek reklam najnowszego iPhona lub iPoda, bo ich zwyczajnie nie ma. Te prekursorskie działania na tym się oczywiście nie kończą. Prawdziwy majstersztyk w dziedzinie marketingu Apple należy do lokowania produktów. Ilekroć żona prezydenta USA w serialu House of Cards sięga do torebki, żeby odebrać lub wykonać połączenie, oczy widza skoncentrowane są na "nadgryzionym jabłku" trzymanym przy uchu. Jeśli jakiś biznesmen z hollywoodzkiej super produkcji pracuje przy komputerze, to na pewno będzie to komputer z logiem Apple.

          Gdy widzimy sportowca uprawiającego jogging lub jednego z najlepszych pokerzystów w ubiegłym roku - Phila Ivego, w czasie podejmowania decyzji wartej milion dolarów - to w jego uszach włożone będą białe słuchawki, podłączone do iPoda. Takie wyraźne nawiązania to osób z pierwszych stron gazet, do osób, z którymi się utożsamiamy, które wywołują w nas emocje, nie jest przypadkowe. Powoduje to podświadome skojarzenia, które spowodowały, iż nie tylko każdy wie, czym jest marka Apple, ale co ważniejsze, iż jest to swoista w rodzaju kultura. 
Celebryci, aktorzy, modelki, artyści, sportowcy przyczynili się w znacznej mierze do stworzenia kultu tej marki, przez ludzi, dla których wyznacznikiem szczęścia i szacunku, jest posiadania najnowszego sprzętu sygnowanego logiem Apple.


Brak komentarzy: