środa, 16 maja 2012

Wizerunek starszego mężczyzny w reklamie - częśc 2


Senior rodu w reklamie herbaty Saga jest przedstawiony w podobny sposób jak ten z reklamy cukierków Werther's Oryginal. Za każdym razem, gdy widzimy reklamę, na pierwszy plan wysuwa nam się starszy siwy pan, który pomimo swojego wieku nadal jest osobą aktywną. Bohater reklamy, dziadek Zygmunt, to osoba uśmiechnięta, tryskająca humorem i optymizmem, nie widać po niej, żeby przejmowała się swoim wiekiem. Na każde pytanie, ma mądrą i zabawną odpowiedź. Bardzo chętnie ukazywany jest w towarzystwie swojej rodziny. Wokół niego panuje miła atmosfera, a rytuał picia przepysznej herbaty Saga przebiega w iście sielankowej scenerii. Dzięki sympatycznemu wyglądowi bohatera reklamy, stał się on rozpoznawalny i bardzo lubiany przez odbiorców.



W reklamach mamy do czynienia z typowymi stereotypowymi wyobrażeniami osoby starszej, jako człowieka stojącego na straży tradycji, obyczajów oraz zachowań panujących w rodzinie. Wygląd seniora nie odbiega od naszych realiów, starszy, miły, siwy pan, który wzbudza nasze zaufanie. Ciepły ton jego głosu sprawia, że osoba oglądająca reklamę wykorzystującą taki wizerunek osoby starszej, często ucieka myślami do rodzinnych stron i wspomnień własnych dziadków. Reklamy, w których wykorzystywana jest tradycyjna fabuła oraz typowo polskie motywy, są bardziej lubiane przez odbiorców i cieszą się większą popularnością wśród nich.

Jednak pomimo ciążących na osobach starszych stereotypach, w reklamach zdarzają się również próby przełamania ich. Wykorzystywanie stereotypowego obrazu człowieka starszego wpływa nie tylko na postrzeganie osób starszych przez innych członków społeczeństwa, ale również narzuca seniorom sposób definiowania ich własnej roli. Poprzez reklamy seniorzy uczą się, czego w ich wieku nie wypada robić, a co można.

W dzisiejszym świecie twórcy reklam starają się przeciwdziałać stereotypom mówiącym o tym, że senior powinien siedzieć w domu, dbać tylko o siebie, walczyć z dolegliwościami.

Brak komentarzy: