niedziela, 13 maja 2012


Reklama jako sztuka.

Nikt ni lubi reklamy.Reklama irrytuje kedy przerywa nasz ulubiony serial , przeszkadza kiedy chcemy puśicić piosenkę na youtube, odejmuje czas i pienądze. Ostatnie najbardziej gwałtownie wskazuje na przyczyny naszej niechęci do obejrzenia produkcji filmowanej i tworzonej przez kreatorów relkamy.

Ten wpis poświęcony będzie relkami pozytywnej, potrzebnej, merytorycznej.
Nie tej którą kojarzy się z rozrywką, jest smieszna i łatwa, ale tej, na która nie szkoda czasu, która demotywuje, która zmusza się zastanowic.

Reklama społeczna.
Jaknajbardziej promuje cenności odwrotne od upowszechnionyh w życiu codziennym obecnie.W tego typu reklamie społecznej nie chodzi najczęściej o sprzedaż jakiegoś konkretnego produktu, ale bardziej o promowanie pewnych pożądanych społecznie zachowań lub przestrzeganie przed niekorzystnym lub błędnym sposobem postępowania. Reklama społeczna jest zatem często finansowana ze środków publicznych lub wspierana przez różnego rodzaju organizacje pożytku publicznego – fundacje, stowarzyszenia lub grupy.
Reklama społeczna może na przykład dotyczyć zdrowia. Bardzo popularnymi spotami z zakresu reklamy społecznej są informacje o szczepieniach – szczególnie dla dzieci, które mają uświadomić rodzicom pewne zagrożenia, natomiast w reklamie społecznej o szczepionkach na grypę czy pneumokoki nie pojawia się raczej nazwa konkretnego produktu (co zresztą w przypadku lekarstw wydawanych na receptę jest w Polsce zabronione). Reklama społeczna ma bowiem za zadanie skłonić ludzi do myślenia i poinformować raczej, niż wskazać konkretny produkt do kupienia.


Inną formą reklamy społecznej są informacje na temat niebezpieczeństw, które czekają na dzieci w internecie, a szczególnie na czatach, gdzie często za anonimowymi nickami, mogą czaić się pedofile. Wszyscy na pewno pamiętamy reklamę społeczną, gdzie widzieliśmy starszego mężczyznę wystukującego na klawiaturze: „Mam na imię Ola i też mam 12 lat”. Ostatnio w telewizji pojawiła się też reklama społeczna dotycząca przemocy wobec dzieci, jaka dotyka je nie tylko w domu ale również w miejscach, gdzie dzieci przebywają bez rodziców. Swego czasu prawdziwy rezonans społecznej myśli wywołała reklama społeczna policyjnej Błękitnej Linii dla ofiar przemocy domowej, ze słynnym hasłem: „Bo zupa była za słona”.

W Polsce reklama społeczna często dotyczy też zachowań na drodze. Może najmniej udaną kampanią społeczna tego typu była akcja wspierana przez PZU z reklamami społecznymi pod hasłem „Stop wariatom drogowym”, ale fakt pozostaje faktem, że na pewno dawała się zapamiętać. Obecnie prowadzone kampanie reklamy społecznej dotyczą prowadzenia samochodu wyłącznie wtedy, kiedy jesteśmy trzeźwi, z dozwolona prędkością oraz uważania na przejazdach kolejowych. Niestety reklamy społeczne tego typu są jeszcze u nas w kraju bardzo potrzebne z uwagi na ciągle wysoką ilość wypadków spowodowanych między innymi przez pijanych lub nieostrożnych kierowców.

Jak przykład szokującej relkamy społecznej możemy podać tutaj zakazaną przez wszystkie portale społecznościowe i usunięte z większości stron internetowych reklamę społeczną odnoszoncą się do problemu ciąży niepełnoletnich i niebiezpiecznego seksu. Szokuje, demotywuje, zmusza się zastanowić.


Reklama dotycząca biezpieczeństawa w pracy. Słogan "Ja niedawno zatrudniłęm się i się bałem zapytać", na zdjęciu pokazany młody mężczyzna z okaleczoną ręką. Do problemu biezpieczeństwa w pracy w krajach rozwiniętych podchodzą poważnie, są to i systemy wielopoziomowych staży, instruktaży, szkolenia.Szczególne miejsce zajmuje reklama społęczna na ten temat, ponieważ skupia się na psychicznym podejściu do nieostrożności w pracy, taka reklama jest powołana wzmocniś efekt od spektru wszystkich podjętych działąń w tym kierunku.Ta reklama przemawia do nas, wchodzi z nami w interakcje, szokuje, demotywuje, zmusza się zastanowić.
Reklama przeciw noseniu futra i zabijaniu zwierząt. Warto tylko przypomnieć sobie akcje reklamową organizacji PETA w której udział wzięły takie gwiazy jak Opra Winfrey, żona prezydenta Baraka Obamy, Michelle, Kat von D czy Ewa Mendes.Szczególnie spekltkularnie wyraziły swoją niechęć nosić futro dwie ostatnie selebrytki. Płakaty z nagimi Mendes i Kat von D i z napisem "I`d rather go naked then wear fur" – "Ja liepiej pójdę naga, niż założę futro" – wywołały niemały rezonans w społeczeństwie.

Reklama poświęcona propagandzie zdrowego trybu życia i sportu wypródukowana na zamówienie firmy Adidass też jest bardzo dobrym przykładem społeczno korzystnej reklamy.Rozkładki książek które pokazują różne rodzaje ćwiczeń związanych z wyśliłkiem fizycznym są bardzo kreatywnym sposobem zachęcić ludzi do uprawiania sportu.

Przywołane tutaj przykłady, to są kilka wybranych z licznej ilości paradygmatów pozytywnej relkamy, reklamy postrzeganej przez mnie jako korzytnej i potrzebnej.Nie zachęcającej do wydawania pieniędzy, do marnowania czasu, do napędzania konsumpcjonizmu, a demotywująca, powołana zmienić społeczeństwo na lepsze, taka która zmusza się zastanowić.
Taka powinna być reklama, taka i tylko taka.

Brak komentarzy: