środa, 16 maja 2012

Moc dźwięków wykorzystywanych w reklamach


W każdej reklamie telewizyjnej, oprócz obrazów, pojawia się także dźwięk. Niejednokrotnie różni prezenterzy opowiadają nam o jakimś produkcie, albo w tle słyszymy podkład muzyczny. Jednak równie  często zdarza się też tak, że słyszymy kogoś kogo nie widzimy na ekranie. Czy zastanawialiśmy się jaką rolę one odgrywają w reklamach?

Muzyka


Reklama supermarketu Inter marche, doskonale prezentuje sytuację, w której muzyka gra pierwsze skrzypce. Cały jej tekst jest wyśpiewany. Muzyka tutaj pełni rolę podpowiedzi pamięciowej. Każdy z nas słysząc tą melodię chociaż raz, potrafi ją zanucić. Zdecydowanie wpada w ucho i trudno jej się pozbyć z pamięci. Podobnie jest z reklamą sklepów sieci Biedronka. Piosenka nadaje tym sklepom atmosferę rodzinnych i tanich zakupów. Kreują swój przyjazny wizerunek. A przez to, że nie istnieje osoba mówiąca to konsument może skupić swoją uwagę na pokazywanych produktach.

Reklama Inter Marche.
źródło: www.youtube.com


Mniejsze scenki


Scenki przede wszystkim włączają naszą wyobraźnię, pobudzają nasze emocje i uczucia. Podobnie jak muzyka, scenka ma być przyjemnie przeżywana. Przykładem reklamy tego gatunku może być reklama Pepsi- Coli. Prezentuje ona archeologa, który odnajduje butelkę po Coca-coli i nie jest w stanie powiedzieć co to jest. Ta reklama próbuje nas zaangażować emocjonalnie do dokonanego odkrycia. Usiłuje widza rozbawić zaistniałą sytuacją, bo jak można nie wiedzieć co to jest Coca-cola, a zarazem coś przekazać. Jest to podobne do sztuki teatralnej. Występują tu nie postacie, ale bohaterowie. Ponadto obserwujemy jakąś akcję. A to wszystko sprawia, że zapisuje się ona w pamięci konsumentów.
Należy także zauważyć, że reklama Pepsi nieprzypadkowo wybrała właśnie takie postacie do reklamy. Wiek, płeć i styl bycia pokazywanych postaci, czyli pijących Pepsi nastolatków i archeologa w podeszłym wieku, dobierany jest w taki sposób, by zwiększyć prawdopodobieństwo identyfikacji grupy docelowej z bohaterami reklamy. Im bliższa nam jest oglądana postać i im bardziej jest do nas podobna, tym większe prawdopodobieństwo skutecznego oddziaływania reklamy.

Reklama Pepsi-Coli- odkrycie przez archeologa butelki po coli.
źródło: www.youtube.com

Prezenter


Reklamy, które mają przemówić do naszego rozsądku, korzystają z osoby prezentera  wyjaśniającego, dlaczego ten produkt mamy wybrać a nie inny. Są nimi np. znani aktorzy, politycy czy dziennikarze. Takie zastąpienie reklamodawcy prezenterem, który mówi w reklamie, wydaje się minimalizować poczucie, że osoba ta jest zainteresowana bezpośrednim przemawianiem do odbiorców i czerpaniem z tego korzyści. Zminimalizować fakt, że wcale nie chcą go naciągną na kupno danego produktu wręcz przeciwnie, zaproponować najlepszą opcję dostępną na rynku.

Głos zza kadru


Użycie głosu zza kadru jest wszechobecne przede wszystkim w telewizyjnych reklamach. Zaletą tego jest niski koszt i łatwość wykorzystania reklamy w innych krajach. Natomiast mankamentem - niższa skuteczność wpływu na nasze wybory, ponieważ prawie nigdy taki przekaz nie dotrze do widza tak samo jak wypowiedzi pokazywane bezpośrednio. A jak to wygląda w praktyce? Tradycyjnemu głosu zza kadru towarzyszy pokazywanie czegoś na ekranie. Np. w reklamie leku Ibum dla dzieci. Widzimy dziecko, nękane przez chorobę i lek, który wręcz natychmiastowo przynosi mu ulgę. A głos zza kadru opisuje produkt i wychwala go, jakby był jedyny i najlepszy dostępny w aptece. 


Reklama Ibum dla dzieci. Zastosowanie głosu zza kadru.
źródło: www.youtube.com

Te wszystkie różne zastosowania dźwięku w reklamach potwierdzają jej istotność. Bez głosu zachęty, wyluzowującej piosenki w tle nikt z nas nie zwróciłby na reklamę uwagi.


Brak komentarzy: