David
Ogilvy nazwał Go kiedyś „jednym z najskuteczniejszych
copywriterów, jaki kiedykowiek żył”. To autor słynnego sloganu
„Śmiali się, gdy usiadłem przy fortepianie, ale kiedy zacząłem
grać!”. Jego książka „Skuteczna reklama” jest uznawana za
biblię twórców reklam. O kim mowa?
źródło: www.ideasincirculation.com |
John
Caples urodził się w 1900r. na Manhattanie. Stał
się legendą branży reklamowej. Znany jest np. ze swych badań nad
naukowymi metodami testowania skuteczności reklam. Był nauczycielem
wielu pokoleń twórców reklam (wykładając m.in. w Columbia
Business School), autorem książek i publikacji.
Ukończył
Akademię Marynarki Wojennej w Annapolis, pracował w wydziale
inżynierii nowojorskiej firmy telekomunikacyjnej...
… jednak
od zawsze pisanie było Jego wielką pasją. Nie zrealizował swoich
marzeń, gdyż pewnego dnia skorzystał z usługi dr Katherine
Blackford, która oferowała doradztwo w wyborze kariery. Blackford
zajmowała się frenologią i fizjognomią (wnioskowanie cech
charakteru na podstawie kształtu czaszki i wyglądu). Po
przeprowadzeniu obszernych badań, tworzyła analizy w oparciu o
zebrane dane. Caples postąpił zgodnie z jej radą. Jak napisała w
raporcie: „nie
zachęcałabym Pana do podążania za swoimi ambicjami i kształcenia
się w zawodzie pisarza”.
Caples
podjął pracę w agencji reklamowej Ruthrauff & Ryan. Jego
kariera została przerwana na czas wojny, kiedy to dostał wezwanie
do Marynarki Wojennej i awansował na komandora. Po zakończeniu
służby wrócił do świata reklamy i dołączył do firmy BBDO
(Batten, Barton, Durstine & Osborn), gdzie spędził resztę
swojego życia zawodowego. Był jej wiceprezesem, a także dyrektorem
kreatywnym. Przeszedł na emeryturę w wieku 82 lat, zmarł w 1990r.
„Autorzy reklam przyznają wprawdzie, że prostota jest cenna, mimo to nadal piszą trudne teksty, ponieważ łatwiej im to przychodzi. Zachowują się jak człowiek, który pod bardzo długim listem dodał następujące postscriptum: proszę wybaczyć, że napisałem tak długi list. Nie miałem czasu na napisanie krótszego” - J. Caples, „Skuteczna Reklama”
Caples był zwolennikiem prostych przekazów, gdyż proste słowa to jedyne, jakie rozumieją wszyscy (zarówno osoby bez wykształcenia, jak i wyedukowane, niezależnie od przekonań religijnych czy ideowych). Uważał, że dużą uwagę trzeba poświęcić na kreację nagłówka- nawet 80% czasu. On musi zatrzymać klienta i zwrócić jego uwagę. To słynny slogan, reklamujący domowy kurs do gry na fortepianie („Śmiali się, gdy usiadłem przy fortepianie...”) zadecydował o sukcesie. Ponadto odwołanie się do potrzeb ludzkich, w tym przypadku popularności, chęci bycia podziwianym miało dużą rolę. Nie było ważne samo opanowanie gry, ale emocje jakie się z tym wiązały: szczęście, szacunek i duma.
źródło: www.theideawriters.com |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz