Jak
dobrze znasz swoich klientów?
Prawie 80 % nowo wprowadzanych produktów na rynek
ponosi sromotną porażkę. Prowadzenie wielu wyrafinowanych badań ilościowych i
jakościowych często nie ma przełożenia na sukces produktu. Problem ten wymusił
poszukanie nowych metod badawczych. Z ratunkiem marketingowcom przychodzi
NEUROMARKETING:
„Neuromarketing to
wykorzystanie narzędzi pomiarowych stosowanych w naukowych badaniach
psychofizjologicznych oraz wiedzy o zachowaniach człowieka, w procesie
optymalizacji bodźców marketingowych. Neuromarketing analizuje podejmowanie
decyzji w procesie kształtowania komunikacji z rynkiem. Klasyczne badania konsumentów,
dotyczące produktów lub reklam, wiążą się z koniecznością uwzględniania
dodatkowego marginesu błędu: badane osoby nie zawsze odpowiadają tak, jak
uważają w rzeczywistości. Dodatkowo przy decyzji zakupowej, często działa podświadomość,
przez co konsument może nie zdawać sobie sprawy, że jego wybór nie zawsze jest
świadomą decyzją.”
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Neuromarketing
Jak
skłonić mózg do zakupów?
„Neuromarketing to nauka o tym, jak ludzie używają
mózgu do podejmowania decyzji. Nauka ta wykorzystuje nowe narzędzia, aby
spojrzeć na to co dzieje się w głowach konsumentów”
- Patrick Renvoisé, współzałożyciel firmy SalesBrain San Francisco
- Patrick Renvoisé, współzałożyciel firmy SalesBrain San Francisco
Neuromarketing to nic innego jak nauka, o tym jak ludzki mózg reaguje na bodźce marketingowe,
jest to idealne narzędzie pomagające zrozumieć jak konsumenci dokonują decyzji
zakupowych.
Decyzji o zakupie nie podejmujemy racjonalnie –
świadomie, lecz emocjonalnie. Decyzje podjęte emocjonalnie tłumaczymy sobie
później poprzez zastosowanie racjonalnych argumentów.
Jak
zajrzeć do głów klientów?
Do badań w neuromarketingu wykorzystuje się kilka metod
śledzenia aktywności mózgu, za ich pomocą można monitorować, które fragmenty
mózgu aktywują się w reakcji na dostarczane im bodźce marketingowe:
- Tomografia komputerowa
- Rezonans magnetyczny (MRI) oraz Funkcjonalny magnetyczny rezonans jądrowy (fMRI)
- Tomografia pozytonowa (PET)
- Elektroencefalografia (EEG)
- Badanie galwanicznej reakcji skóry (GSR)
- Badanie ekspresji mięśni twarzy (EMG)
- Rezonans magnetyczny (MRI) oraz Funkcjonalny magnetyczny rezonans jądrowy (fMRI)
- Tomografia pozytonowa (PET)
- Elektroencefalografia (EEG)
- Badanie galwanicznej reakcji skóry (GSR)
- Badanie ekspresji mięśni twarzy (EMG)
Dwie podstawowe metody badania to: funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI) i
elektroencefalografia (EEG).
Badanie z wykorzystaniem fMRI polega na analizie
przepływu krwi w mózgu w najbardziej aktywnej jego okolicy. W ten sposób można
zaobserwować jak pacjenci reagują na sygnały audio i wideo.
Badanie EEG polega na
podłączeniu nasadki z elektrodami do skóry głowy, mierzy się
w ten sposób fale elektryczne wytwarzane przez mózg. Pozwala to śledzić emocje
takie jak gniew, podniecenie, smutek i pożądanie.
Badanie EEG
jest znacznie tańsze niż fMRI, jednak nie daje dostępu do głębokich części
mózgu jak ośrodek przyjemności.
Kto
zagląda do naszych głów?
Do zmiany projektów swoich opakowań wykorzystały
neuromarketing marki takie jak Campbell,
Gerber i Frito-Lay, np. marka Frito-Lay odkryła, że matowe opakowania
chipsów wywołują pozytywniejsze odczucia niż stosowane do tej pory, błyszczące.
HEINEKEN – Case Study
Akcja Heinekena była jednym
z głośniejszych badań przeprowadzonych na konsumentach w 2011 roku, który przy
połączeniu tradycyjnych badań jakościowych z neurologii i technik biometrycznych,
badał wpływ reklam telewizyjnych na emocjonalne doświadczenia konsumentów.
Negatywne uczucia na
koniec reklamy nie tyle odzwierciedlają uczucia widzów o marce, jak
rozczarowanie o samej reklamie, spot nigdy nie został wyemitowany.
1 komentarz:
W celu pozyskania informacji o swoich klientach, warto skorzystać z systemu liczenia przepływu klientów takiego jak np. https://dasoft.com.pl/pl/produkty/system-analizy-ruchu-klientow
Prześlij komentarz