Żyjemy w czasach kiedy zalewa nas mnóstwo marek i różnorakich towarów. Oglądając telewizje, słuchając radia, przeglądając Internet co chwilę napotykamy się na reklamy. Reklamuje się każdy i praktycznie wszystko. Jednak reklam części produktów i usług nie zobaczymy. Prawo reguluje jakie reklamy nie mogą zostać dopuszczone do druku lub emisji.
źródło: money.pl |
- Gry losowe oraz zakłady wzajemne. Nie można zachęcać do udziału w grach, przekonywać o ich zaletach, możliwości uczestnictwa. Zabronione też jest informowanie o miejscach, gdzie można grać (kasyna, lokale z automatami do gry). Nie dotyczy to jednak reklamy w samych lokalach np. w formie plakatów czy przekazów audio-wideo. Zakazana została reklama wideoloterii, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach oraz gier na automatach o niskich wygranych.
- Napoje alkoholowe. Zabroniona jest reklama napojów, których stężenie alkoholu etylowego przekracza 0,5%. Pod pewnymi warunkami dozwolona jest reklama piwa.
- Wyroby tytoniowe. Za reklamę wyrobów tytoniowych uważa się publiczne rozpowszechnienie wizerunków marek tytoniowych oraz grafik z nimi związanych. Takie działania są zabronione, lecz za reklamę wyrobów tytoniowych nie uważa się informacji używanych do celów handlowych między firmami, które odpowiedzialne są za produkcje, dystrybucję oraz handel tymi wyrobami.
- Leki oraz inne środki farmaceutyczne. Kwestie te reguluje Prawo farmaceutyczne. Zgodnie z art. 52 ust. tej ustawy reklamą produktu leczniczego jest działanie polegające na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. W przypadku reklamy kierowanej do publicznej wiadomości jest ona zabroniona jeżeli:
* lek wydawany jest na receptę
*zawiera środki odurzające i psychoaktywne
* lek znajduje się na liście leków refundowanych - Tkanki, narządy oraz komórki. Zakazana jest reklama, która oferuje odpłatne zbycie/nabycie organów ludzkich.
- Usługi adwokatów oraz notariuszy. W przypadku adwokatów i notariuszy zakaz reklamy obowiązuje ze względu na przepisy, które mówią, że reklama godziłaby w godność tej profesji. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku radców prawnych. Radcowie mogą informować o działalności, stosować marketing, sprzedaż bezpośrednią i sponsoring . Mogą również ogłaszać się w prasie. Zabroniona jest jedynie reklama porównawcza, podawanie nazwisk klientów bez ich zgody, wprowadzanie w błąd odbiorcy.
- Usługi medyczne świadczone na podstawie skierowania lekarskiego. Zabroniona jest reklama usług medycznych, które realizowane są na podstawie skierowania lekarskiego., natomiast prawo dopuszcza podawanie do informacji publicznej informacji na temat tych usług. Informacje te nie mogą mieć znamion reklamy. Mogą reklamować się prywatne gabinety urody dlatego, że usługi świadczone są odpłatnie i nie wymagają skierowania lekarskiego.
Dodatkowo prawo prasowe oraz ustawa o radiofonii i telewizji nakładają obowiązek oddzielenia przekazów reklamowych od materiałów redakcyjnych. Zakazana jest, więc ukryta reklama w telewizji i radiu (product placement). Dzisiaj coraz częściej jednak mamy do czynienia z lokowaniem produktów za sprawą informacji, która odtwarzana jest na początku i końcu materiału radiowego lub telewizyjnego.
źródło: krrit.gov.p |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz