Reklamę można klasyfikować na wiele
sposobów. W poprzednim wpisie podzieliłam je ze względu na środki
przekazu, za pomocą których jest rozpowszechniana. Tym razem pragnę
skupić się na kategorii, którą jest cel danej reklamy. Dokonam
tego podziału według koncepcji Tadeusza Sztuckiego.
Reklama informacyjna- powinna w jasny i
prosty sposób informować swoich odbiorców. Może dotyczyć
pojawienia się nowego produktu na rynku, po to by widz czy czytelnik
mógł się o nim dowiedzieć. Nie musi ograniczać się jedynie do
informowania o nowym produkcie, może mówić o wydarzeniach
kulturalnych, koncertach czy festiwalach. Ma udzielić wszystkich
potrzebnych i najważniejszych informacji w sposób wiarygodny.
Reklama przypominająca- reklamy
zaliczające się do tej kategorii nie mają już informować o czymś
nowym. Ich zadaniem jest ciągłe odświeżanie wiadomości
dotyczących danej marki, produktu. Istnieją takie dobra, które od
lat są popularne i chętnie kupowane przez konsumentów. Mimo tego,
osoby odpowiedzialne za reklamę, decydują się na propagowanie ich
za pomocą środków masowego przekazu. Przykładem takiego działania
może być napój Coca-Cola, który towarzyszy nam od lat, wszyscy ją
doskonale znają, a mimo to nadal widzimy ją w reklamach.
Reklama konkurencyjna- jak można
wywnioskować po nazwie, reklamy z tej gałęzi mają na celu
wykazanie różnic pomiędzy „naszym” produktem, a dobrami, które
stanowią jego zamiennik. Najczęściej jest używana przy
reklamowaniu środków czystości, proszków do prania, płynów do
płukania czy płynów do mycia naczyń. Jej najważniejszym zadaniem
jest pokazanie, że konkretny produkt jest lepszy od innych. Działa
to najczęściej na zasadzie zestawienia, w którym nie można podać
nazwy konkurencyjnej marki, ponieważ jawnie działałoby to na
szkodę tego drugiego dobra.
Reklama defensywna- jest swego rodzaju
odpowiedzią na reklamę konkurencyjną. Jej zadaniem jest
przeciwstawienie się reklamom swoich konkurentów, którzy realnie
zagrażają pozycji jej produktu na rynku.
Reklama agresywna- jej celem jest
wywarcie silnego wrażenia na odbiorcach. Ma sprawić, że ludzie
będą o niej rozmawiać. Często jest kontrowersyjna i zahacza o
niesmaczne tematy, może również posługiwać się negatywnymi
emocjami. Reklamą, która jednych bawiła, a innych oburzała jest
reklama sieci sklepów Media Markt. Hasło „Media Markt- nie dla
idiotów” intrygowała i nadal intryguje konsumentów, którzy
zastanawiają się, kto w tym wypadku jest idiotą. Taka prowokacja
reklamowa, mimo swojego negatywnego wydźwięku, przyniosła pożądany
skutek. Slogan reklamowy szybko przeniósł się z ekranu telewizora
do życia codziennego i jest cytowany w różnych sytuacjach.
Reklama prestiżowa- jej założeniem
jest podkreślenie rangi danej marki. Ma zaznaczyć, że produkt ma
charakter ekskluzywny i unikatowy, przez co jest niemożliwy do
podrobienia. Eksponowanie zalet produktu musi dać do zrozumienia, że
reklamowany towar jest wart każdych pieniędzy.
Moim zdaniem na ryku reklamy
najczęściej jest używana reklama przypominająca. Producenci
nieustannie atakują nas reklamami tych samych produktów, po to by
zakotwiczyły się one w naszej pamięci do czasu zakupów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz