niedziela, 13 kwietnia 2014

Rodzaje reklam cz.2

Reklamę można klasyfikować na wiele sposobów. W poprzednim wpisie podzieliłam je ze względu na środki przekazu, za pomocą których jest rozpowszechniana. Tym razem pragnę skupić się na kategorii, którą jest cel danej reklamy. Dokonam tego podziału według koncepcji Tadeusza Sztuckiego.

Reklama informacyjna- powinna w jasny i prosty sposób informować swoich odbiorców. Może dotyczyć pojawienia się nowego produktu na rynku, po to by widz czy czytelnik mógł się o nim dowiedzieć. Nie musi ograniczać się jedynie do informowania o nowym produkcie, może mówić o wydarzeniach kulturalnych, koncertach czy festiwalach. Ma udzielić wszystkich potrzebnych i najważniejszych informacji w sposób wiarygodny.

Reklama przypominająca- reklamy zaliczające się do tej kategorii nie mają już informować o czymś nowym. Ich zadaniem jest ciągłe odświeżanie wiadomości dotyczących danej marki, produktu. Istnieją takie dobra, które od lat są popularne i chętnie kupowane przez konsumentów. Mimo tego, osoby odpowiedzialne za reklamę, decydują się na propagowanie ich za pomocą środków masowego przekazu. Przykładem takiego działania może być napój Coca-Cola, który towarzyszy nam od lat, wszyscy ją doskonale znają, a mimo to nadal widzimy ją w reklamach.

Reklama konkurencyjna- jak można wywnioskować po nazwie, reklamy z tej gałęzi mają na celu wykazanie różnic pomiędzy „naszym” produktem, a dobrami, które stanowią jego zamiennik. Najczęściej jest używana przy reklamowaniu środków czystości, proszków do prania, płynów do płukania czy płynów do mycia naczyń. Jej najważniejszym zadaniem jest pokazanie, że konkretny produkt jest lepszy od innych. Działa to najczęściej na zasadzie zestawienia, w którym nie można podać nazwy konkurencyjnej marki, ponieważ jawnie działałoby to na szkodę tego drugiego dobra.

Reklama defensywna- jest swego rodzaju odpowiedzią na reklamę konkurencyjną. Jej zadaniem jest przeciwstawienie się reklamom swoich konkurentów, którzy realnie zagrażają pozycji jej produktu na rynku.

Reklama agresywna- jej celem jest wywarcie silnego wrażenia na odbiorcach. Ma sprawić, że ludzie będą o niej rozmawiać. Często jest kontrowersyjna i zahacza o niesmaczne tematy, może również posługiwać się negatywnymi emocjami. Reklamą, która jednych bawiła, a innych oburzała jest reklama sieci sklepów Media Markt. Hasło „Media Markt- nie dla idiotów” intrygowała i nadal intryguje konsumentów, którzy zastanawiają się, kto w tym wypadku jest idiotą. Taka prowokacja reklamowa, mimo swojego negatywnego wydźwięku, przyniosła pożądany skutek. Slogan reklamowy szybko przeniósł się z ekranu telewizora do życia codziennego i jest cytowany w różnych sytuacjach.


Reklama prestiżowa- jej założeniem jest podkreślenie rangi danej marki. Ma zaznaczyć, że produkt ma charakter ekskluzywny i unikatowy, przez co jest niemożliwy do podrobienia. Eksponowanie zalet produktu musi dać do zrozumienia, że reklamowany towar jest wart każdych pieniędzy.

Moim zdaniem na ryku reklamy najczęściej jest używana reklama przypominająca. Producenci nieustannie atakują nas reklamami tych samych produktów, po to by zakotwiczyły się one w naszej pamięci do czasu zakupów.


Brak komentarzy: