Podstawowe funkcje
reklamy:
- informacyjna
- nakłaniająca (perswazyjna)
- przypominająca (utrwalająca)
Funkcja informacyjna
ma decydujące znaczenie. To właśnie dzięki niej potencjalni
nabywcy, dowiadują się, że na rynku znajduje się produkt, który
spełnia ich wymagania. Funkcja ta pozwala im również na zapoznanie
się z podstawowymi cechami produktu.
- rejestrze sensorycznym (tzw. pamięć ikoniczna) – dokonuje się w nim obróbka każdej informacji, tak, by rozpoznać w niej charakterystyczne wzory (formy, dźwięki, kształty), po czym informację składuję się do dalszego przetworzenia
- pamięci krótkotrwałej – jest aktywnym systemem pamięci o ograniczonej pojemności
- pamięci długotrwałej – jest składem wszystkich informacji, jakie kiedykolwiek przetwarzał odbiorca
Funkcja utrwalająca
ma nie tyle przyciągnąć nowych klientów, co wyrobić w nabywcy
przekonanie, że jego jego wybór dotyczący towaru lub usługi jest
słuszny. Pozyskanie nowego klienta jest pięć razy droższa niż
utrzymanie dotychczasowego. Funkcja ta ma na tyle mocno umiejscowić
przekaz w pamięci odbiorcy, by pamiętał o nim podczas zakupów.
Niezwykle rzadko występują przypadki, kiedy odbiór reklamy i zakup
następują tuż po sobie.
Wśród innych
funkcji reklamy można wyróżnić:
- funkcję informacyjną
- funkcję ekonomiczną
Zaangażowanie
kupującego.
Sytuacje silnego
zaangażowania towarzyszą zakupom związanym z wydatkowaniem dużych
sum pieniędzy, zaangażowaniem ego nabywcy oraz w przypadkach
produktów będących nowościami rynkowymi lub takich, których
konsumpcja ma charakter „społecznie widoczny”. Zdobywanie wiedzy
o produkcie jest tutaj celowe. W sytuacjach silnego zaangażowania
konsument odczuwa ryzyko związane z zakupem, a więc podjęcie
decyzji wymaga większej uwagi i posiadania większej liczby
informacji. Wg szacunków w trakcie naszego życia zakupy mocno
angażujące stanowią tylko 10% naszych wszystkich zakupów, ale
wydajemy na nie aż połowę wszystkich pieniędzy przeznaczonych w
życiu na zakupy.
Zakupy
słabo angażujące konsumenta, z racji niewielkiego ryzyka, jakie ze
sobą niosą, nie wzbudzają u nabywcy większego zainteresowania,
ani nie skłaniają go do poszukiwania informacji o produkcie
(kupujący stara się zminimalizować wysiłek związany z kupnem).
Reklama tych produktów musi być wyjątkowo interesująca, by
zwrócić uwagę odbiorcy. Celem reklamy nie jest obszerne
argumentowanie, ale przekazanie nazwy markowej oraz bardzo prostego,
łatwego do zapamiętania sloganu związanego z marką.
Cechy reklamy:
Reklama ma
informować o istnieniu i dostępności produktu, wprowadzać go na
rynek i najważniejsze – skłaniać nabywcę do jego zakupu. Ma
wpływać na udział w rynku, podnosić pozycję oraz wzmacniać
przekonanie o wysokiej jakości produktów i usług. Żeby reklama
osiągnęła ten cel, musi wywołać u konsumentów co najmniej trzy
podstawowe mechanizmy, czyli: uświadomienie, zainteresowanie i
wzbudzenie pożądania posiadania produktu.
Fazy procesu
komunikacji reklamowej:
- uświadomienie
- rozumienie
- akceptacja
- preferencje
- posiadanie
- satysfakcja
Skuteczność
reklamy:
- analiza rynku (motywy, postawy, intencje zakupu, stopień świadomości istnienia producenta)
- testowanie przekazu (siła oddziaływania elementów przekazu na pamięć, odczucia, skojarzenia)
- badanie środków przekazu (zasięg i częstotliwość, koszt dotarcia, wiarygodność)
- badanie w trakcie kampanii (szum reklamowy, zniekształcenie, zmiana sytuacji na rynku)
- reakcje nabywców
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz