wtorek, 22 kwietnia 2014

Zakazane reklamy

„Reklama – informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).”



Reklama nie posiada uniwersalnej definicji, jest zjawiskiem, które cały czas się zmienia i ewoluuje. Reklama jest pojęciem złożonym i niejednoznacznym, przede wszystkim z uwagi na wielość funkcji jakie się jej przypisuje. W prawie polskim także nie znajdziemy bezpośrednio wyrażonej definicji. Z pomocą przychodzi prawo Wspólnot Europejskich, które Polska jako członek Unii Europejskiej musi przestrzegać.


Słownik języka polskiego PWN opisuje reklamę jako «działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług», a prof. Ryszard Skubisz, podobnie jak Dyrektywa 84/450/EEC mówi, że reklamą jest każda wypowiedź stymulująca zbyt lub inne korzystanie z towarów lub usług reklamującego się.

Prawo reklamy przeżywa obecnie dynamiczny rozwój. Znajomość samych przepisów nie wystarcza, śledzenie orzecznictwa jest niezbędne, by stworzyć bezpieczną realizację często śmiałych koncepcji.

W tym poście chcę przedstawić co sprawia, że reklamy zostają zakazane i co na to wpływa.

Które reklamy są zakazane?

W Polsce nie ma aktu, który by to regulował w wystarczający sposób. Najważniejszym aktem prawnym jest bez wątpienia ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także w prawie prasowym i ustawie o krajowej radiofonii i telewizji. 

W tych dokumentach znajdziemy zakaz reklamy wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych, usług medycznych świadczonych na podstawie skierowania lekarza, leków na receptę, niektórych gier losowych (hazard).

Reklamy mogą być także zakazane ze względu na:

DOBRE OBYCZAJE I MORALNOŚĆ PUBLICZNA – klauzula dobrych obyczajów jest swoistym miernikiem dzięki któremu można ocenić charakter danej reklamy, ma to służyć przestrzeganiu norm moralnych, zwyczajów przyjętych w działalności gospodarczej.

WPROWADZANIE W BŁĄD - reklama taka wprowadza potencjalnych i faktycznych odbiorów w błąd (lub jest do tego zdolna).

UKRYTY PRZEKAZ – w przypadku reklamy z ukrytym przekazem nie zdajemy sobie sprawy, że przekaz jest reklamą lub, jak w przypadku przekazu podprogowego, nie jesteśmy świadomi jego odbioru przez nasz mózg

WYKORZYSTYWANIE UCZUĆ –zakazuje się emitowania reklamy odwołującej się do „uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci”.
W skrócie reklama zakazana to reklama, której publikacja jest zakazana z powodu, np. obrazy uczuć religijnych, złego wpływu na społeczeństwo, drastycznych scen.

A teraz ta ciekawsza część…

GALERIA KILKU ZAKAZANYCH REKLAM!

Wszystkie reklamy pokazane tutaj z jakiegoś powodu nie zostały wyemitowane. Na pewno zadamy sobie pytanie, czy są niesmaczne? Całkiem możliwe. A czy są super śmieszne? Na pewno. Wszystkie te reklamy są dowodem na to, że nawet nudne rzeczy można reklamować z jajem. 


Reklama z Clintonem i lalką vodoo jest moim faworytem. Zgadniecie co reklamuje?


Brak komentarzy: