„Reklama – informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).”
Reklama nie posiada uniwersalnej definicji, jest
zjawiskiem, które cały czas się zmienia i ewoluuje. Reklama jest
pojęciem złożonym i niejednoznacznym, przede wszystkim z uwagi na wielość
funkcji jakie się jej przypisuje. W prawie polskim także nie znajdziemy bezpośrednio
wyrażonej definicji. Z pomocą przychodzi prawo Wspólnot Europejskich, które
Polska jako członek Unii Europejskiej musi przestrzegać.
Słownik języka polskiego PWN opisuje reklamę jako «działanie
mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów
lub do skorzystania z określonych usług», a prof. Ryszard Skubisz, podobnie jak
Dyrektywa 84/450/EEC mówi, że reklamą jest każda wypowiedź stymulująca zbyt lub
inne korzystanie z towarów lub usług reklamującego się.
Prawo reklamy przeżywa obecnie dynamiczny rozwój.
Znajomość samych przepisów nie wystarcza, śledzenie orzecznictwa jest
niezbędne, by stworzyć bezpieczną realizację często śmiałych koncepcji.
W tym poście chcę przedstawić co sprawia, że reklamy
zostają zakazane i co na to wpływa.
Które
reklamy są zakazane?
W Polsce nie ma aktu, który by to regulował w
wystarczający sposób. Najważniejszym aktem prawnym jest bez wątpienia ustawa o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także w prawie prasowym i ustawie o
krajowej radiofonii i telewizji.
W tych dokumentach znajdziemy zakaz reklamy wyrobów
tytoniowych, napojów alkoholowych, usług medycznych świadczonych na podstawie
skierowania lekarza, leków na receptę, niektórych gier losowych (hazard).
Reklamy mogą być także zakazane ze względu na:
DOBRE OBYCZAJE I MORALNOŚĆ PUBLICZNA – klauzula dobrych
obyczajów jest swoistym miernikiem dzięki któremu można ocenić charakter danej
reklamy, ma to służyć przestrzeganiu norm moralnych, zwyczajów przyjętych w
działalności gospodarczej.
WPROWADZANIE W BŁĄD - reklama taka wprowadza
potencjalnych i faktycznych odbiorów w błąd (lub jest do tego zdolna).
UKRYTY PRZEKAZ – w przypadku reklamy z ukrytym
przekazem nie zdajemy sobie sprawy, że przekaz jest reklamą lub, jak w
przypadku przekazu podprogowego, nie jesteśmy świadomi jego odbioru przez nasz
mózg
WYKORZYSTYWANIE UCZUĆ –zakazuje się emitowania reklamy
odwołującej się do „uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie
przesądów lub łatwowierności dzieci”.
W skrócie reklama zakazana to reklama, której
publikacja jest zakazana z powodu, np. obrazy uczuć religijnych, złego wpływu
na społeczeństwo, drastycznych scen.
A teraz ta ciekawsza część…
GALERIA KILKU ZAKAZANYCH REKLAM!
Wszystkie reklamy pokazane tutaj z jakiegoś powodu
nie zostały wyemitowane. Na pewno zadamy sobie pytanie, czy są niesmaczne?
Całkiem możliwe. A czy są super śmieszne? Na pewno. Wszystkie te reklamy są
dowodem na to, że nawet nudne rzeczy można reklamować z jajem.
Reklama z Clintonem i lalką vodoo jest moim
faworytem. Zgadniecie co reklamuje?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz