http://jfk50ans.com/
W dzisiejszych czasach rekamę wyborczą dzieli się na następujące rodzaje:
Audiowizualna, która wydaje się być najbardziej znaczącą formą przekazu, angażującą jednocześnie zmysł wzroku i słuchu ( multimedia, filmy, kino). Najbardziej wykorzystywane formy reklamy audiowizualnej to:
- reklama płatna - emitująca przede wszystkim cyklicznie powtarzające się co jakiś czas spoty reklamowe (czas i częstotliwość emisji zależne od uregulowań prawnych)
- nieodpłatna np.:
- konfrontacje, debaty z udziałem kontrkandydatów
- wywiady z politykami
- zebrania, posiedzenia, zjazdy
- audycje otwarte
- prasowa (np. dodatki do numerów specjalnych
Reklama audytywna jest to typ reklamy, która angażuje jedynie receptor słuchu - głownie radio.
Reklama wizualna angażuje receptor wzroku:
- bezpośrednia (np. gadżety)
- zewnętrzna:
*stała (np. billboardy)
*ruchoma (np. reklama powietrzna)
Obecnie kampanie reklamowe koncentrują się na liderach partyjnych i kandydatach politycznych. W 1997 roku przeprowadzono badania z których wynika, że wśród polaków największe znaczenie dla oceny polityka mają jego walory moralne. Najważniejsze z nich to uczciwość i wiarygodność. Niewiele dalej ocenione zostały cechy osobowości polityka takie jak równowaga emocjonalna oraz energia w działaniu. Po raz pierwszy techniki marketingu politycznego w Polsce zostały zastosowane w czerwcu 1989 roku. Do prowadzenia kampanii politycznej Solidarność zaangażowała specjalistę od marketingu politycznego Francuza Jacques Seguela. Każdy z kandydatów Solidarności miał zdjęcie z Lechem Wałęsą. Przywódca opozycji miał być ich przepustką do parlamentu. Natomiast podczas wyborów prezydenckich w 1995 roku Seguela kreował wizerunek Aleksandra Kwaśnewskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz