Logo to nie jakiś przypadkowy znaczek, to wizytówka
firmy. Dobre logo powinno być proste, wyraziste i jedyne w swym
rodzaju. Musi przykuwać uwagę i dawać jak najwięcej informacji o
marce. W dodatku robić to wszystko tak, by odbiorca nie zdawał
sobie z tego sprawy. Logo ma bowiem działać przede wszystkim na
podświadomość. Zobacz, które marki stworzyło najbardziej kultowe
znaki towarowe.
1. Zacznijmy od marki
znanej na całym świecie. Od marki, która rok rocznie generuje
dziesiątki miliardów dolarów dochodu.
Coca Cola! Kultowy napój
mający swoją genezę w lekarstwie. Któż nie zna
charakterystycznych liter z zawijasami? Dwa słowa, charakterystyczna
czcionka, lekkie modyfikacje na przekroju lat i stuprocentowa
skuteczność. Księga standardów tego znanego logo wbrew pozorom
nie jest taka skomplikowana - i o to chodzi! Mimo setek tysięcy
barwnych kreacji na przekroju lat, ten jeden element wyrył się
mocno w świadomości konsumenta.
Co mogło wpłynąć na
sukces logotypu? Pomijając samą wieloletnią historię
i
niezliczone, gigantyczne działania reklamowe marki, to zapewne
konsekwencja i prostota. Eksploatowanie jednego znaku na przekroju
dziesięcioleci, bez inwazyjnych ingerencji w jego wygląd, bez
szukania dodatkowych wartości w obrębie samego logo i dodawania
niezliczonej ilości znaczeń. Mamy zatem ponad sto lat konsekwentnej
ekspozycji wyrazistego znaku.
2.
Zmieńmy teraz branżę
na obuwniczo-odzieżową. Jest w niej kilka znanych od wielu lat
marek ze znanymi na całym świecie logotypami. Postanowiłem się
skupić na tej ulubionej swojego czasu przez legendarnego Michaela
Jordana. Mowa oczywiście o firmie Nike.
Firma
powstała w 1964 roku, pierwotnie jako Blue Ribbon Sports i miała
być producentem obuwia sportowego. Założona przez Billa Bowermana
i Philipa Knighta zaczęła intensywnie poszukiwać
swojego
znaku i identyfikacji przed ważnym kontraktem na obuwie z japońskim
koncernem Onitsuka. Philip Knight udał się wtedy na akademię sztuk
pięknych, gdzie porozmawiał z przypadkowo spotkaną na korytarzu
studentką o stworzeniu logo dla firmy. Dziewczyna przyjęła
zlecenie z niezwykle krótkim terminem realizacji. Wtedy właśnie
w
1971 roku powstał legendarny Swoosh, czyli znaczek Nike.
Studentka przedstawiła taką właśnie propozycje zdziwionemu
zarządowi firmy. Nazwa była oczywiście zaczerpnięta z mitologii
greckiej a znaczek miał symbolizować skrzydło bogini.
3.
Tej samej tradycji
pierwszego znaku trzymają się do dziś w domu mody Chanel. Historia
założycielki marki znana jest dziś już szerzej dzięki licznym
publikacjom i filmom.
Gabriel
Chanel od początku była bardzo radykalna w swojej wizji ubrań i
szycia i nie inaczej było z wizerunkiem jej marki. Logo Chanel
powstało w połowie lat dwudziestych. W logotypie mamy dwa
nachodzące na siebie litery C, tworzące znak niczym Jin Jang
i oczywiście nazwisko projektantki. CC, to skrót od Coco Chanel, a
C miały symbolizować również dwie podkowy, które według Gabriel
przynosiły szczęście. Logo Chanel od swoich początków nie
zmieniło się praktycznie w ogóle. Prosty krój liter, żadnych
zbędnych ozdobników,
i mimo że w dzisiejszych czasach jest
kolorowane, czy układane z diamentów to zawsze jest wierne
pierwowzorowi. Wszelkie produkty odzieżowe i kosmetyczne są
sygnowane w różnych miejscach charakterystycznym podwójnym C.
Czyli mamy tę samą zasadę co w przypadku dwóch powyższych
znaków, gdzie firmy dbają
o ich tradycję i odpowiednią
ekspozycję.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz