piątek, 25 kwietnia 2014

Dobre logo najlepszą reklamą - przykłady najsłynniejszych marek


Logo to nie jakiś przypadkowy znaczek, to wizytówka firmy. Dobre logo powinno być proste, wyraziste i jedyne w swym rodzaju. Musi przykuwać uwagę i dawać jak najwięcej informacji o marce. W dodatku robić to wszystko tak, by odbiorca nie zdawał sobie z tego sprawy. Logo ma bowiem działać przede wszystkim na podświadomość. Zobacz, które marki stworzyło najbardziej kultowe znaki towarowe.


1. Zacznijmy od marki znanej na całym świecie. Od marki, która rok rocznie generuje dziesiątki miliardów dolarów dochodu.



Coca Cola! Kultowy napój mający swoją genezę w lekarstwie. Któż nie zna charakterystycznych liter z zawijasami? Dwa słowa, charakterystyczna czcionka, lekkie modyfikacje na przekroju lat i stuprocentowa skuteczność. Księga standardów tego znanego logo wbrew pozorom nie jest taka skomplikowana - i o to chodzi! Mimo setek tysięcy barwnych kreacji na przekroju lat, ten jeden element wyrył się mocno w świadomości konsumenta.
Co mogło wpłynąć na sukces logotypu? Pomijając samą wieloletnią historię 
i niezliczone, gigantyczne działania reklamowe marki, to zapewne konsekwencja i prostota. Eksploatowanie jednego znaku na przekroju dziesięcioleci, bez inwazyjnych ingerencji w jego wygląd, bez szukania dodatkowych wartości w obrębie samego logo i dodawania niezliczonej ilości znaczeń. Mamy zatem ponad sto lat konsekwentnej ekspozycji wyrazistego znaku.


2. Zmieńmy teraz branżę na obuwniczo-odzieżową. Jest w niej kilka znanych od wielu lat marek ze znanymi na całym świecie logotypami. Postanowiłem się skupić na tej ulubionej swojego czasu przez legendarnego Michaela Jordana. Mowa oczywiście o firmie Nike.




Firma powstała w 1964 roku, pierwotnie jako Blue Ribbon Sports i miała być producentem obuwia sportowego. Założona przez Billa Bowermana i Philipa Knighta zaczęła intensywnie poszukiwać swojego znaku i identyfikacji przed ważnym kontraktem na obuwie z japońskim koncernem Onitsuka. Philip Knight udał się wtedy na akademię sztuk pięknych, gdzie porozmawiał z przypadkowo spotkaną na korytarzu studentką o stworzeniu logo dla firmy. Dziewczyna przyjęła zlecenie z niezwykle krótkim terminem realizacji. Wtedy właśnie
 w 1971 roku powstał legendarny Swoosh, czyli znaczek Nike. Studentka przedstawiła taką właśnie propozycje zdziwionemu zarządowi firmy. Nazwa była oczywiście zaczerpnięta z mitologii greckiej a znaczek miał symbolizować skrzydło bogini.


3. Tej samej tradycji pierwszego znaku trzymają się do dziś w domu mody Chanel. Historia założycielki marki znana jest dziś już szerzej dzięki licznym publikacjom i filmom.





Gabriel Chanel od początku była bardzo radykalna w swojej wizji ubrań i szycia i nie inaczej było z wizerunkiem jej marki. Logo Chanel powstało w połowie lat dwudziestych. W logotypie mamy dwa nachodzące na siebie litery C, tworzące znak niczym Jin Jang i oczywiście nazwisko projektantki. CC, to skrót od Coco Chanel, a C miały symbolizować również dwie podkowy, które według Gabriel przynosiły szczęście. Logo Chanel od swoich początków nie zmieniło się praktycznie w ogóle. Prosty krój liter, żadnych zbędnych ozdobników,
 i mimo że w dzisiejszych czasach jest kolorowane, czy układane z diamentów to zawsze jest wierne pierwowzorowi. Wszelkie produkty odzieżowe i kosmetyczne są sygnowane w różnych miejscach charakterystycznym podwójnym C. Czyli mamy tę samą zasadę co w przypadku dwóch powyższych znaków, gdzie firmy dbają
 o ich tradycję i odpowiednią ekspozycję.


Brak komentarzy: