Pierwsze reklamy w Japonii powstały w 833 roku n.e. Były to tablice informacyjne zwane kabanami. Media zaczęły się rozwijać w okresie Meiji czyli lata 1868 – 1912, a pierwsza reklama w gazecie pojawiła się w 1867 roku. Pięć lat później gazeta dodała do swoich usług agencję reklamową co przyniosło spektakularne efekty, inne gazety zaczęły kopiować tą metodę. Media
i agencje reklamowe wyraźnie zaznaczyły swoją aktywność w latach dwudziestych a w szczególności firmy: Dentsu, Hakuhodo, Mammensha. Nadejście komercyjnej telewizji w 1951 roku oraz odrodzenie się Japońskiej ekonomii wywołało zapotrzebowanie na nowe formy reklamy. Agencje reklamowe wdrożyły w swoje usługi marketing i założyły kreatywne studia graficzne i zajęły się planowaniem i wprowadzaniem reklamy do mediów. W latach sześćdziesiątych główne oddziały promocyjne zaczęły wzorować się na metodach stosowanych w Stanach Zjednoczonych, czyli projektować sklepy
z ekspozycjami, organizować uliczne festiwale, wprowadzać promocje w święta narodowe, czy ważne imprezy sportowe.
W dzisiejszych czasach Japonia, jest prekursorem w dziedzinie reklamy. Jednak próba przełożenia reklamy japońskiej na rynek chociażby europejski nie sprawdziłaby się. Kultura danego państwa kształtuje się latami i czasami nie jesteśmy w stanie zaakceptować odmienności. Japońskie reklamy w większości są specyficzne, wynaturzone, dla nas wręcz dziecinne
i śmieszne. Większość mieszkańców krajów europejskich, czy Europy Zachodniej nie umiałoby wsiąść sobie takiej promocji danego produktu na poważnie.
Co jednak z dużymi firmami, które tworzą kampanie reklamowe dla całego świata? Reklama danego produktu nie może być taka sama dla wszystkich, trzeba się dostosować. Przykładem może być Microsoft, który stworzył stworzył dla Japonii całkiem inną kampanie w stylu GITS - czyli Ghost in the Shell to uznana i respektowana na całym świecie mangi (komiks japoński). Bądź malujące się nietypowymi sposobami na czas kobiety.
To samo robi McDonald’s. Ich reklamy w Japonii są dla nas przerażające. W zachodnich krajach w reklamach McDonald's ludzie
i dzieci się uśmiechają, spędzają czas ze znajomymi, mimo to wszystko jest stonowane. Japońskie dzieci spożywające produkty Mc wpadają w furię, krzyczą, piszczą – przesadzona radość która w naszym przypadku męczy odbiorcę. W Japonii jednak wszystkie reklamy wyróżniają się „ekspresją”, która dla nas jest nie do zniesienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz