Receptura Coca- Coli została
wymyślona przez farmaceutę z Atlanty J.
S. Pembertona w 1886 roku. Był to jego drugi napój na bazie orzechów koli i
liści koki. Marka została oficjalnie zarejestrowana w 1893 roku przez Asa
Candlera, który świetną kampanią reklamową i odpowiednimi zabiegami
marketingowymi sprawił, że zyski ze
sprzedaży osiągnęły ponad 50 milionów dolarów.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hilda_Clark
Przez pierwsze 8 lat twarzą Coca-Coli była aktorka i modelka Hilda Clark co również zwiększało popyt na dany
napój. W tyle zostaje jednak Pepsi. wprowadzona na rynek w roku 1893 przez
amerykańskiego farmaceutę Caleba Bradhama w New Bern w Północnej Karolinie.
Początkowa nazwa napoju to "Brad's Drink", był produkowany w domu
pomysłodawcy. Później zmieniono nazwę na Pepsi-Cola. W pierwotnej wersji napój
miał dodatek enzymu służącego jako lekarstwo na niestrawność. Mimo iż Pepsi
rozprzestrzenia się i sprzedaje napój w coraz większej ilości stanów, to nie
może sobie jeszcze pozwolić na kosztowne kampanie reklamowe. W 1923 roku Pepsi
bankrutuje. Firmowy znak zostaje sprzedany, koncern przenosi się do Virginii i
8 lat później znów bankrutuje. Podnosi się jednak z upadku kupując przed II
wojną światową plantację cukru na Kubie. Coca Cola jednak nie próżnuje i
zdobywa koncesję na dostarczanie napojów walczącym żołnierzom. W 1945 roku
zastrzega sobie prawo do nazwy „Coke”. Od tego czasu zaczęła się prawdziwa
walka reklamowa. Każda z marek wprowadzała swoje legendarne kampanie, które
pamiętamy do dziś.
Coraz Bliżej Święta!
http://www.qlturka.pl/czytelnia,muzea,-,3544.html
Reklama ze Świętym Mikołajem
pojawia się już w latach 30, i od tamtej pory transmitowana jest na całym
świecie. Zanim jednak postać ta pojawia się w reklamach napoju, nie jest aż tak
znana nawet wśród dzieci. Dokładnie w 1931 roku, grafik Haddon Sundblom na
zlecenie Coca-Coli tworzy nowego Świętego Mikołaja, uśmiechniętego, pulchnego.
Sundblom za wzór bierze sobie swojego sąsiada. Nie wszystko idzie jednak
zgodnie planem. Wiceprezes do spraw marketingu, który zarządzał całym działem
reklamy Alfred Steele dostaje propozycję u konkurencji – Pepsi, która pod jego
wodzą zaczęła prężnie się rozwijać. Od tego czasu Pepsi staje się czymś więcej
niż tylko napojem, to styl, ważna część życia która uprzyjemnia czas w wolnych
chwilach. Ma kojarzyć się z czymś typu „eliksir na radość”. Steele trzykrotnie
zwiększa sprzedaż Pepesi. Coca-Cola nie daje za wygrana i
postanawia zmienić recpturę i nazwę na New Coke. Nowa propozycja napoju miała
na celu upodobnienie się do Pepsi. Oficjalnie Goizueta ogłasza to dziennikarzom
w kwietniu 1985 roku, mówiąc, że firma do niczego nie była tak przekonana, jak
do tej zmiany. I rozpoczyna się wielka burza.
http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,1913612_1913610_1913608,00.html
W gazetach pojawiają się nekrologi
starej Coca-Coli. Telewizja przedstawia Dana Laucka, który kupuje 110 skrzynek
starej Coli. Infolinia koncernu została zasypana telefonami z pretensjami od
fanów, koncern dostaje nawet propozycje odkupienia starej receptury pod starą
nazwą. 10 lipca 1985 roku senator David Proyor ogłosił, iz stara Coca-Cola
powraca, a New Coke na zawsze znika z półek. Informacja ta trafiła na pierwsze
strony gazet. Krytycy twierdzą, że koncern popełnił, nieprzemyślany błąd
marketingowy, inni z kolei mówią, że to wszystko zostało wyreżyserowane i
przekalkulowane.
Walka tych dwóch koncernów
przestała już nawet mieścić się w granicach etyki. Powstaje mnóstwo antyreklam,
dla przykładu reklama z małym chłopcem, który kupuje Coca-Cole w automacie
tylko po to, żeby na nich stanąć, gdyż nie mógł dosięgnąć przycisku Pepsi.
Obecnie obywa koncerny prężnie się
rozwijają. Roczny przychód za zeszły rok PepsiCo to 65,5 mld dol., The
Coca-Cola Company - 48 mld dol. Na przewagę PepsiCo wpływają tu jednak chipsy i
inna żywność, którą produkuje.
http://www.3dm3.com/forum/f203/coke-vs-pepsi-yorae-19141/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz