niedziela, 6 kwietnia 2014

Coca-Cola vs Pepsi - ponad 100 lat rywalizacji


Receptura Coca- Coli została wymyślona przez farmaceutę z Atlanty  J. S. Pembertona w 1886 roku. Był to jego drugi napój na bazie orzechów koli i liści koki. Marka została oficjalnie zarejestrowana w 1893 roku przez Asa Candlera, który świetną kampanią reklamową i odpowiednimi zabiegami marketingowymi  sprawił, że zyski ze sprzedaży osiągnęły ponad 50 milionów dolarów.


http://en.wikipedia.org/wiki/Hilda_Clark

Przez pierwsze 8 lat twarzą Coca-Coli była aktorka i modelka Hilda Clark co również zwiększało popyt na dany napój. W tyle zostaje jednak Pepsi. wprowadzona na rynek w roku 1893 przez amerykańskiego farmaceutę Caleba Bradhama w New Bern w Północnej Karolinie. Początkowa nazwa napoju to "Brad's Drink", był produkowany w domu pomysłodawcy. Później zmieniono nazwę na Pepsi-Cola. W pierwotnej wersji napój miał dodatek enzymu służącego jako lekarstwo na niestrawność. Mimo iż Pepsi rozprzestrzenia się i sprzedaje napój w coraz większej ilości stanów, to nie może sobie jeszcze pozwolić na kosztowne kampanie reklamowe. W 1923 roku Pepsi bankrutuje. Firmowy znak zostaje sprzedany, koncern przenosi się do Virginii i 8 lat później znów bankrutuje. Podnosi się jednak z upadku kupując przed II wojną światową plantację cukru na Kubie. Coca Cola jednak nie próżnuje i zdobywa koncesję na dostarczanie napojów walczącym żołnierzom. W 1945 roku zastrzega sobie prawo do nazwy „Coke”. Od tego czasu zaczęła się prawdziwa walka reklamowa. Każda z marek wprowadzała swoje legendarne kampanie, które pamiętamy do dziś.

Coraz Bliżej Święta!

http://www.qlturka.pl/czytelnia,muzea,-,3544.html

Reklama ze Świętym Mikołajem pojawia się już w latach 30, i od tamtej pory transmitowana jest na całym świecie. Zanim jednak postać ta pojawia się w reklamach napoju, nie jest aż tak znana nawet wśród dzieci. Dokładnie w 1931 roku, grafik Haddon Sundblom na zlecenie Coca-Coli tworzy nowego Świętego Mikołaja, uśmiechniętego, pulchnego. Sundblom za wzór bierze sobie swojego sąsiada. Nie wszystko idzie jednak zgodnie planem. Wiceprezes do spraw marketingu, który zarządzał całym działem reklamy Alfred Steele dostaje propozycję u konkurencji – Pepsi, która pod jego wodzą zaczęła prężnie się rozwijać. Od tego czasu Pepsi staje się czymś więcej niż tylko napojem, to styl, ważna część życia która uprzyjemnia czas w wolnych chwilach. Ma kojarzyć się z czymś typu „eliksir na radość”. Steele trzykrotnie zwiększa sprzedaż Pepesi. Coca-Cola nie daje za wygrana i postanawia zmienić recpturę i nazwę na New Coke. Nowa propozycja napoju miała na celu upodobnienie się do Pepsi. Oficjalnie Goizueta ogłasza to dziennikarzom w kwietniu 1985 roku, mówiąc, że firma do niczego nie była tak przekonana, jak do tej zmiany. I rozpoczyna się wielka burza.


http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,1913612_1913610_1913608,00.html

W gazetach pojawiają się nekrologi starej Coca-Coli. Telewizja przedstawia Dana Laucka, który kupuje 110 skrzynek starej Coli. Infolinia koncernu została zasypana telefonami z pretensjami od fanów, koncern dostaje nawet propozycje odkupienia starej receptury pod starą nazwą. 10 lipca 1985 roku senator David Proyor ogłosił, iz stara Coca-Cola powraca, a New Coke na zawsze znika z półek. Informacja ta trafiła na pierwsze strony gazet. Krytycy twierdzą, że koncern popełnił, nieprzemyślany błąd marketingowy, inni z kolei mówią, że to wszystko zostało wyreżyserowane i przekalkulowane.
Walka tych dwóch koncernów przestała już nawet mieścić się w granicach etyki. Powstaje mnóstwo antyreklam, dla przykładu reklama z małym chłopcem, który kupuje Coca-Cole w automacie tylko po to, żeby na nich stanąć, gdyż nie mógł dosięgnąć przycisku Pepsi.



Obecnie obywa koncerny prężnie się rozwijają. Roczny przychód za zeszły rok PepsiCo to 65,5 mld dol., The Coca-Cola Company - 48 mld dol. Na przewagę PepsiCo wpływają tu jednak chipsy i inna żywność, którą produkuje.

http://www.3dm3.com/forum/f203/coke-vs-pepsi-yorae-19141/

Brak komentarzy: