REKLAMA JEST ZARAŹLIWA – marketing wirusowy
Marketing
wirusowy (zw.
reklamą wirusową; ang. viral marketing) jest specyficznym rodzajem
działań marketingowych. Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której
potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące
firmy, usług czy produktów. Nie zawsze musi to być konkretna informacja, może
to być tzw. budowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie,
czyli wywoływanie pożądanych skojarzeń z nazwą, logo firmy.
Rozwój marketingu wirusowego jest ściśle związany z
rozwojem sieci społecznościowych. Komunikacja jest dla użytkowników Internetu
ważniejsza niż wyszukiwanie informacji, użytkownicy obecnie przekazują sobie
interesujące materiały z coraz większym zaangażowaniem, komunikacja bezpośrednia
przeżywa renesans.
Zadaniem marketingu wirusowego jest stworzenie przekazu,
który będzie „zaraźliwy" dla internautów i który będą chcieli dobrowolnie
rozpowszechniać jako, że są potencjalnymi klientami. Dodatkowo przekaz ma
spełniać określone cele – zawierać informacje o firmie, produkcie czy usłudze. Metoda
ta pozwala na darmowe rozpowszechnienie materiału i dotarcie do ogromnej liczby
odbiorców.
Three – brytyjski dostawca usług telefonii komórkowej
Evian – woda mineralna
MARKETING WIRUSOWY = DŁUGOTRWAŁA I SKUTECZNA REKLAMA
Marketing wirusowy wykorzystuje społecznościowy
charakter Internetu, ludzie dzielą się wszystkim tym co zabawne, szokujące,
ciekawe i warte polecenia. Specjaliści od marketingu w tym wypadku są jedynie
inicjatorami całego procesu, ich zadaniem jest przygotowanie takiej treści (sloganu,
obrazka czy materiału wideo), którą grupa docelowa uzna za wystarczająco
atrakcyjną, by przesłać ją dalej.
Co
ważne, działanie marketingu wirusowego opiera się na dobrowolnym zachowaniu
danego użytkownika, który uznaje, że daną informacją warto się podzielić ze
znajomymi.
Materiał, gdy zostaje wpuszczony do sieci zaczyna się
rozprzestrzeniać niczym wirus, tworząc rozbudowaną sieć zarażonych, jest coraz
dalej i dalej przekazywany przyjaciołom w serwisach społecznościowych. Wszelkie
modyfikacje i parodie oryginalnych materiałów działają tylko na korzyść
pierwotnego komunikatu. W marketingu wirusowym istnieje niepisana zasada Viral
Spoof dająca odbiorcom treści pełną swobodę do modyfikowania
oryginalnego komunikatu. Dzięki temu oryginalny komunikat zyskuje na
popularności – jest to mechanizm bardzo pożądany, pod warunkiem, że spoof jest
pozytywny.
Marketing wirusowy
stosowany jest głównie online oraz przez sms, ze względu na szybkość
rozprzestrzenianych informacji, a także niski koszt przesyłanych informacji. Bardzo często takie kampanie dają o wiele lepsze
rezultaty niż tradycyjne, a dodatkowo są dużo tańsze.
"Nasze
pieniądze są warte więcej niż zwierzęta, które tutaj żyły."
Stworzenie materiału, który wywoła w internautach entuzjazm i chęć
zarażania innych daną treścią nie jest proste. Reklama musi być oryginalna,
zabawna lub szokująca. Takie kampanie wymagają dużo odwagi i niosą za sobą
ryzyko. Taki marketing wymaga od twórców wielkiej rozwagi, po wypuszczeniu
„wirusa” zaczyna on żyć własnym życiem, na które nie mamy wpływu. Przykładem
kampanii, która obróciła się przeciwko twórcom była aktywizująca kampania
Shella, która pozwalała do gotowych zdjęć zwierząt polarnych dodawać własny
tekst. Projektanci pozwolili internautom na zbyt wielką swobodę ingerowania w
treść, a co najważniejsze konkurs otwarto niecały rok po katastrofie z zanieczyszczeniem zatoki
meksykańskiej olejem przez BP.
Strona konkursu Shell: http://arcticready.com/social/gallery
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz