środa, 30 kwietnia 2014

KOBIETA I MĘŻCZYZNA W REKLAMIE, CZYLI SIŁA STEREOTYPU KONTRA NOWOCZESNE ODWRÓCENIE RÓL



    Kobieta to doskonała gospodyni domowa, a przy tym kochająca i rozpieszczająca strażniczka domowego ogniska. Natomiast mężczyzna to najczęściej zapracowany, świetnie wyglądający biznesman. Tego rodzaju wnioski można wyciągnąć po obejrzeniu wielu reklam telewizyjnych. I choć różni je w zasadzie wszystko to jedno zdecydowanie łączy – stereotypowe przedstawienie ról społecznych. Mimo iż wielu wzdraga się na dźwięk słowa stereotyp to jak można przypuszczać to właśnie ten sposób przedstawienia postaci w dużym stopniu przyczynia się do popularyzacji produktu. Statystyczna Polka to jednak wciąż przede wszystkim żona i matka, która z przyjemnością zapozna się z produktem, który pomógł Pani z reklamy w sprzątaniu domu czy szybkim przygotowaniu posiłku dla rodziny. Z kolei mężczyźni mogą znaleźć w reklamie to co lubią – silnego i zdecydowanego samca alfa, za którego większość z nich chciałaby uchodzić. Z pewnością nie tylko to przesądza o sukcesie danego produktu, ale zdaniem wielu specjalistów od reklamy – odwołanie się do hierarchicznie ustalonego porządku, opartego na społecznie akceptowanych poglądach, stanowi doskonały fundament do osiągnięcia celu, jakim jest sprzedaż produktu.

 
           
                                                       ,, WINIARY - Pomysł na..."

 
,,BANK MILLENNIUM"

    Obecnie coraz częściej można zaobserwować radykalnie odmienny sposób przedstawiania wizerunku kobiety i mężczyzny. Nowoczesny styl wykorzystuje treści i formy, które uważa się za nowatorskie, ekstrawaganckie i modne. Jednym z przykładów na tego rodzaju działania jest prezentowanie kobiety jako silnej, zdecydowanej ekspertki. Mężczyzna natomiast to obdarzony urokiem, ale gapowaty i wymagający pomocy ze strony kobiety, poczciwy niedorajda . Czasem twórcy reklam posuwają się do radykalnego odwrócenia ról, kiedy to prowadzenie domu i przygotowanie posiłku staje się męską specjalnością.

                                              https://www.youtube.com/watch?v=mWKIiLGHjAo

                                                        
  
                                      

                                                                        ,,EUROBANK"

    Odmienne sposoby prezentowania członków społeczeństwa nie są zjawiskiem przejaskrawionym czy nienaturalnym. Przeciwnie – odzwierciedlają jedynie to, jak zmienia się społeczeństwo, a co za tym idzie także współczesna rodzina. Kiedyś większość skłaniała się ku tradycji – mężczyzna chroni swój dom i zarabia pieniądze, kobieta natomiast prowadzi dom i opiekuje się dziećmi. Dziś coraz więcej rodzin stawia na wartości takie jak partnerstwo i równy podział obowiązków, w którym to kobieta zarabia i realizuje się zawodowo, a mężczyzna pomaga jej w prowadzeniu domu.


                  

Brak komentarzy: