niedziela, 27 kwietnia 2014

Marketing bezpośredni


Co to takiego?

Marketing bezpośredni to forma działań polegająca na bezpośrednim docieraniu do klienta, na bezpośrednim kontakcie w celu uzyskania natychmiastowej, odpowiedzi oraz opinii. Marketing bezpośredni pozwala na stworzenie bardzo bliskich kontaktów i trwałych relacji z potencjalnymi klientami.
Czym się zajmuje?
Marketing bezpośredni zajmuje się handlem produktami, towarem przez Internet, telewizję, telefon, fax, reklamę czy nasz adres e-mail. Wszystko jest ustawione tak, aby pominąć bezpośredni kontakt sprzedawcy z nabywcą. 

Podstawowe rodzaje marketingu bezpośredniego.

1. Sprzedaż wysyłkowa – obejmuje wszelkiego rodzaju katalogi wysyłkowe, sklepy, gdzie zakupy zrobić można tylko on-line, portale ogłoszeniowe i wszystko inne gdzie kupić produkt, który zostanie do nas wysłany. Najlepszymi przykładami są: allegro.pl, olx.pl, ebay.com oraz wszystkie sklepy internetowe gdzie zamówiony towar dostaniemy pocztą.

2. Telemarketing – tutaj porozumienie między potencjalnym klientem a sprzedawcą następuje przez telefon. Sprzedawca przekazuje ofertę, oczywiście w jak najlepszym świetle, mówiąc o samych jej zaletach. Klient ma możliwość natychmiastowego wyrażenia opinii na temat danej oferty czy nawet produktu, jeśli zdarzyło się, że miał z nim już wcześniej styczność. Telemarketing posiada również darmowe numery telefonów, aby klienci mogli sami składać zamówienia. Telemarketing swoim zakresem obejmuje równie tyle produktów
i towarów, co sprzedaż wysyłkowa. Dodatkowo w jego skład wchodzą popularne call-center.

3. Sprzedaż w domu klienta – wygodna część społeczeństwa skorzysta z tego typu marketingu bezpośredniego. Towar jest im dostarczany do domu. Wraz z przybyłym towarem często pojawia się przedstawiciel firmy, który omawia produkt, pokazuje jego możliwości i zalety, robi krótką prezentację. Dotychczas słyszałam tylko o odkurzaczu parowym i robocie kuchennym THERMOMIX, które były sprzedawane w takiej formie. Być może faktycznie sprzedaż takowa jest niska, ponieważ koszt wyszkolenia pracowników, którzy będą odwiedzać klientów jest dosyć wysoki.

4. Marketing za pośrednictwem telewizji – jest to forma sprzedaży za pośrednictwem specjalnych programów telewizyjnych, w których reklamuje się dany produkt, mówi o nim, przedstawia opinie osób, które rzekomo już go przetestowały, (co w 99 procentach jest ustawione) oraz kilka opcji, które mają nas zachęcić do jak najszybszego zakupu, np. darmowe linie telefoniczne, dodatkowe gadżety, jeśli zamówimy w ciągu 2 minut od nadania reklamy bądź podczas nadawania programu itp. Każdemu nasuwa się na myśl słynne Mango. Mnie dodatkowo nasunęły się na myśl oferowane przez Mango plastry Aikido, które miały „zbadać” nasz organizm na obecność toksyn i metali ciężkich. Należało nakleić je na stopy na noc i jeśli rano były one czarne, oznaczało, że w nasz organizm ma dużo szkodliwych substancji. 3 bądź 4 osoby zachwalały plastry i to, że dzięki nim są w 100 procentach zdrowi. Otóż wspomniany w jednym z mich wcześniejszych postów AdBuster dowiódł, że plastry ciemnieją nie od toksyn i metali ciężkich, a od wilgoci. 

5. Marketing internetowy – każda internetowa i stacjonarna firma ma możliwość prowadzenia dialogu
z klientem poprzez e-mail. Ma to na celu utrzymanie klienta, który kupując coś raz, być może kupi coś kolejny. Klient jest na bieżąco informowany o działaniach firmy, o pojawieniu się nowych towarów czy usług, o pojawiających się, co jakiś czas promocjach. Klient ma możliwość zapisania się do tzw. newsletter`a czyli elektronicznego biuletynu. 

Ogółem

Marketing bezpośredni w ostatnich latach bardzo gwałtownie wzrósł, a to głownie przez popularność Internetu. Jak każda jednostka w ekonomii, marketing bezpośredni ma swoje zalety: dla klienta - wygoda, możliwość porównania w kilku miejscach, zakupy można zrobić w dogodnym terminie, możliwość podjęcia decyzji z rodziną, dla przedsiębiorcy – dokładniejsze dopasowanie oferty, tworzenie trwałych więzi
z klientem, ograniczenie kosztów prowadzenia sklepu stacjonarnego, ale i wady: towaru nie możemy dotknąć, sprawdzić jakości i wykonać całej reszty czynności, którą wykonujemy podczas zakupu w sklepie. Sam przedsiębiorca raczej nie musi się niczym martwić, szczególnie wtedy, gdy klient płaci przed wysłaniem towaru.

Marketing bezpośredni to dzisiaj chyba najpopularniejsza forma, bo jeśli czegoś nie ma w sklepie to na pewno będzie w Internecie. A zamówić możemy nawet z drugiego końca świata. A jak wiadomo, ludzie cenią sobie wygodę. Być może kiedyś marketing bezpośredni wyprze handel stacjonarny.

Brak komentarzy: