wtorek, 1 kwietnia 2014

Ujęcie i sylwetka człowieka w reklamach.

Reklamy lubią manipulować naszymi emocjami, uczuciami. W tym celu bardzo sprytnie wykorzystują odpowiednio nakreślone wizerunki ludzi. Nie rzadko przekaz kierowany jest do dzieci. Reklama też posługuje się motywem śmierci, choroby, a najczęściej elementami erotycznymi. Wszystko to podstępnie kreuje zachowania nabywców.

Osoby młode i atrakcyjne fizycznie występują przeważnie w reklamach. Rzadziej pojawiają się ludzie starsi, głównie jako symbol tradycji, rodziny czy doświadczenia.


Najczęściej występują jednak kobiety. Reklamy prezentują następujące wizerunki kobiet:
gospodyni domowa,
kobieta sukcesu – businesswoman,
kobieta gwiazda,
kobieta jako symbol piękna i seksu.


Gospodyni domowa. 

Kobieta w tym modelu przedstawiona jest w sposób tradycyjny. Do jej obowiązków należy zajmowanie się domem, pranie, sprzątanie, prasowanie, opieka nad rodziną. Wszystkie te czynności wykonuje ona z radością i uśmiechem na twarzy. Korzysta z niezbędnych nowości rynkowych i jest w posiadaniu produktów polecanych przez ekspertów.

Businesswoman. 

Tutaj wizerunek kobiety jest utożsamiany z osobą, która jest zaangażowana zawodowo. Reklamuje się w ten sposób produkty, które mogą pomóc w osiągnięciu sukcesu (np.: telefon komórkowy).

Gwiazda. 

Wizerunek tej kobiety wywołuje chęć jej naśladowania. Wiele znanych osobistości bierze udział w reklamowaniu jakiegoś produktu. Ich udział jest potwierdzeniem użyteczności, skuteczności i jakości wyrobu.

Symbol piękna i seksu. 

Kobieta pokazana w ten sposób ma przede wszystkim przyciągnąć uwagę odbiorców. Nie jest ważne to co robi, musi za to wyglądać atrakcyjnie. Reklama przedstawia płeć piękną jako obiekt pożądania mężczyzny. Kobieta wybiera takie produkty, aby przypodobać się płci przeciwnej. Ten wizerunek jest wykorzystywany do reklamowania wszystkiego (począwszy od kosmetyków (zarówno damskich jak i męskich), skończywszy na samochodach).


W reklamach można też zobaczyć mężczyznę. Przeważające typy wizerunków:
profesjonalista – ekspert w jakiejś dziedzinie,
członek rodziny – ojciec, mąż,
macho,
gwiazdor.


Ekspert.

Rola mężczyzny ogranicza się do doradzania przy zakupie produktu. Ekspertem może być dentysta, lekarz, a nawet mężczyzna pokazujący nowy proszek do prania marki Vizir. Profesjonalista jest zawsze ubrany w strój służbowy (garnitur, fartuch lekarski, etc).


Ojciec/mąż. 

Wizerunek mężczyzny – ojca to najwyższy autorytet w rodzinie, ma on  zawsze rację. Mąż jest partnerem swej żony i „pomaga” jej w domowych obowiązkach (np.: kupując proszek do prania), a w wolnych chwilach rozpieszcza też swoją drugą połówkę.

Macho. 

Ten wizerunek mężczyzny wykorzystywany jest do reklamowania produktów przeznaczonych dla mężczyzn (np.: kosmetyki, samochody). „Typowo męskie” produkty kojarzą się z młodym, wysportowanym panem, dlatego tak też jest kreowany facet typu macho.

Gwiazdor. 

Znane osobistości reklamują produkty związane najczęściej z ich profesją (np.: Michael Jordan występuje w reklamach obuwia i odzieży). Wykorzystywanie wizerunku gwiazd jest wzorem do naśladowania dla innych.

Powinno się jednak pamiętać, że wykorzystywanie osób w reklamach jest ograniczone. Barierą jest prawo i etyka zawodowa.



Brak komentarzy: