środa, 23 kwietnia 2014

„Ładne opakowanie” = Dobra jakość cz.I

Brudny fartuch, nieład na głowie, brak makijażu – to obraz kobiety w reklamie pasty do podłóg czy płynu do czyszczenia mebli? Raczej nie. Taki wizerunek nie zachęciłby nas do kupienia produktu danej marki. Przyjęliśmy że ładne opakowanie gwarantuje dobrą jakość, a reklamodawcy skrupulatnie to wykorzystują.
 
Ze względu na fakt, że kobiety występują w reklamach dużo częściej niż mężczyźni, warto zwrócić uwagę na sposób postrzegania roli kobiet we współczesnych spotach reklamowych. Możemy zauważyć, że są one nasycone stereotypami. Przedstawiają płeć piękną w trochę zniekształcony sposób. W zależności od kontekstu w reklamach możemy wyodrębnić dwa podstawowe wizerunki kobiet: „kobietę tradycyjną” i „kobietę nowoczesną”.

„Kobieta tradycyjna”, inaczej pani domowego ogniska - występuje w reklamie w jasno określonych rolach: gospodyni, kochającej matki, żony bądź w dwóch lub trzech jednocześnie. Jej aktywność ogranicza się do prowadzenia domu: sprzątania, prania, gotowania, zmywania oraz do opieki nad dziećmi i mężem. Jej priorytetem jest rodzina i dom. Codzienne czynności kobiety są upiększane i waloryzowane. Z uśmiechem na twarzy wykonuje wszelkie obowiązki domowe. Sprawiają jej one ogromną przyjemność. Wszystko to zagwarantowane jest dzięki obecności reklamowanego produktu. Wystarczy, że kobieta nabędzie specjalny proszek do prania, a przywróci on niesamowitą  biel koszuli, kupi odpowiedni płyn do mycia naczyń, a on szybko i skutecznie usunie zabrudzenie. Kobieta jest zachwycona działaniem magicznych środków, odtąd nie musi martwić się problemami.


.
Reklama płynu do czyszczenia- „Ajax”

Kobieta tradycyjna pojawia się też w roli zaradnej gospodyni, która wie, jak gotować, bo ma odpowiednią przyprawę. Dzięki niej kobieta czuje się w kuchni jak ryba w wodzie. Natomiast dzieci i mąż patrzą na panią domu wzrokiem pełnym podziwu i wdzięczności za pyszny obiad. Cała rodzina odzyskuje uśmiechy i jest szczęśliwa. Widzimy tutaj wyraźny podział ról społecznych. Kuchnia jest przestrzenią kobiety, a ona sama ogranicza się do przygotowywania i podawania posiłków oraz zaopatrywania rodziny w niezbędne produkty.

.
Reklama Winiary - Pomysł na soczyste skrzydełka z miodem


Kobieta tradycyjna to też często mama dbającą o dzieci, serwująca im zdrowe, pełnowartościowe posiłki, produkty bez konserwantów, czy środki wzmacniające ich odporność.



.
Reklama Gerber


Nie ulega wątpliwości, że dla tradycyjnych kobiet najważniejszą wartością jest rodzina. Tego typu reklamy przedstawiają perfekcyjną żonę i matkę, idealne małżeństwo, szczęśliwe dzieci oraz beztroskie codzienne życie. Występują tutaj kobiety o przeciętnej urodzie. Są one delikatnie pomalowane, ale zawsze zadbane i schludnie ubrane. Dzięki temu potencjalna klientka łatwiej może się identyfikować z bohaterką reklamy.

Brak komentarzy: