czwartek, 24 kwietnia 2014

„ My przeciwko nim ” czyli o podkreślaniu wyższości swojej marki słów kilka.

Trudno znaleźć obecnie kampanię w której nie wykorzystuję się przedstawiania swojego produktu ponad konkurencje. Bo i czemu nie ? To przecież atrakcyjne, w jakiś stopniu przyciąga, być może wywołuje kontrowersje , co z kolei sprawia że zaczynamy myśleć o produkcie , a za tym już prosta droga do zakupu . Któż nie słyszał o ponad stuletniej rywalizacji Coca- Cola vs. Pepsi. Kto wie czy jedni bez drugich dorwaliby w swej świetności do dziś. Przykład ten pokazuje, że tego typu kampanie istnieją na rynku już wiele lat. 

Ostatnio oglądając telewizje w przerwie filmu natrafiłam na nową reklamę Plus Internet LTE, przyznaje wzbudziła moje kontrowersje i pewnie to też było głównym celem pomysłodawcy. Ogólnie reklama opowiada o dwóch bliźniczkach, które siedząc przy komputerze przeglądają jak się zdaje jakieś strony internetowe. Sytuacja zwyczajna, nic nie znaczące zdania : „ Ja nie rozmawiam z obcymi zabawkami „ Mama mówi, że im nie można wierzyć” .. wtedy chodzi mama i tadam z boku ekranu widzimy na zielonym tle napis „ Internet w Plusie szybszy od Neostrady ” a w tle głos lektora : „ Prawdziwe bliźniaczki wiedzą, że internet w plusie jest szybszy od Neostrady i nie ma ŻADNYCH ukrytych opłat ” plus oczywiście wesoła muzyczka. Wszystko nagle układa się w całość, te początkowe zdania wraz ze środkiem i zakończeniem tworzą jedną spójną całość kampanii reklamowej mającej nam uzmysłowić jaki to internet Plusa jest super fajny i oczywiście dużo lepszy od Neostrady. Tonący brzytwy się chwyta, bardzo drażnią mnie tego typu pomysł na reklamę. Osobiście oprócz tego, że w czasie oglądania owej reklamy pojawił się w mojej głowie element kontrowersji, nie czuje abym była teraz jakoś bardziej przychylna jednej z tych dwóch marek. Możliwe, że to tylko moje takie wrażenie, bo kto wie czy jak w przyszłości stanę przed wyborem pt „ Jaki internet wybrać ” , nie skuszę się wówczas na Plus. 



Etyczne czy nie?
Mówiąc o tego typu reklamie nie sposób pominąć kwestii jej etyczności. Trudno to jednak jednoznacznie stwierdzić czy dopuszczalnym jest korzystanie z tego typu reklamy. Każda reklama jest przecież inna. Jedna może obrażać czyjeś uczucia inna nie. Do problemu tego należy więc podchodzić bardzo ostrożnie i w sposób indywidualny.

Jak mówi Ustawa o radiofonii i telewizji, przekaz handlowy nie może:

1 ) naruszać godności ludzkiej,
2 )zawierać treści dyskryminujące ze względu na rasę, płeć, narodowość, pochodzenie etniczne, wyznanie, lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek czy orientacje seksualną,
3 ) ranić przekonać religijnych lub politycznych,
4 ) zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich,
5) sprzyjać zachowaniom zagrażającym zdrowiu, bezpieczeństwu lub ochronie środowiska.

( art. 16b ust. 3 Ustawy o radiofonii i telewizji )
Zakazane są według ustawy o radiofonii i telewizji

1) ukryte przekazy reklamowe,
2) lokowanie produktu, z zastrzeżeniem art. 17a,
3) lokowanie tematu

( art 16c Ustawy o radiofonii i telewizji )

Brak komentarzy: