wtorek, 22 kwietnia 2014

Buzz Buzz Buzz - Marketing Szeptany

Czym jest marketing szeptany?


Marketing szeptany (ang. buzz marketing) jest rodzajem działań marketingowych polegającym na podjęciu działań mających na celu wywołanie u klientów pozytywnych rekomendacji odnośnie produktu, marki bądź usługi. Jest to bardzo ceniona forma marketingu, gdyż ludzie są bardziej skłonni wierzyć pozytywnym opiniom swoich znajomych niż reklamom telewizyjnym, prasowym czy radiowym.

Źródło: http://www.magneticpoint.com/co-to-jest-marketing-szeptany

Jedną z form marketingu szeptanego jest marketing wirusowy omówiony wcześniej: http://blokreklamowy.blogspot.com/2014/04/jak-zarazac-reklama.html

90% konsumentów wierzy rekomendacji, a tylko 14% reklamie!

Tradycyjna reklama i nachalny marketing są coraz bardziej nudne i irytujące, wszyscy szukamy odmiany. Tu przychodzi nam z ratunkiem marketing szeptany. W końcu nikt nas do niczego nie zmusza, sami chcemy opowiadać znajomym o produktach czy usługach, które nas zauroczyły, które możemy z czystym sercem polecić.

Badania przeprowadzone w 2011 roku wykazały, że zwykłe, ludzkie gadanie potrafi zdziałać o wiele więcej niż miliony wydane na reklamę. W końcu największym zaufaniem darzymy naszych bliskich, naszych przyjaciół, dlaczego więc mielibyśmy ufać aktorowi wychwalającemu produkt X skoro my go nie znamy i on nie zna nas?  Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez firmę Nielsen 92% badanych wierzy bezpośrednim opiniom znajomych. Reklama telewizyjna, radiowa, prasowa bądź w wyszukiwarkach internetowych uznana została za zaufaną przez mniej niż 50% osób biorących udział w badaniach. 

Pozytywne opinie kluczem do sukcesu…

Szum medialny może być dobrym nośnikiem przekazu marketingowego, potrafi wykorzystać media i uczynić produkt przedmiotem konwersacji.  Marketing szeptany to obecnie jedna z najistotniejszych form reklamy, a dodatkowo ma ogromną moc porównywalną do siły plotki.
Buzz marketing to „szeptanie” potencjalnemu klientowi o zaletach danego produktu bądź usługi, podsuwa się konsumentowi powody do rozmów o produkcie, usłudze lub marce, dąży się do wywoływania pozytywnych opinii. Od dawna przecież wiadomo, że najlepszą reklamą dla firmy jest ZADOWOLONY KLIENT, który przekaże swoje emocje i uczucia związane z produktem dalej – znajomym, rodzinie.

W marketingu szeptanym główną rolę odgrywają prawdziwi ludzie, a nie celebryci z pierwszych stron gazet. Konsumenci, którzy mówią o produkcie czy usłudze nie dostają za to żadnego wynagrodzenia, oni mówią o firmie, bo ją po prostu lubią i uważają za godną polecenia. Marketing szeptany właśnie dlatego wzbudza zaufanie i kwintesencją buzz marketingu jest szczera chęć rozprzestrzeniania swojej dobrej opinii o produkcie dalej.

JAK SKUTECZNIE SZEPTAĆ?

W przypadku marketingu szeptanego pośpiech jest najgorszym doradcą. Do tematu trzeba podejść delikatnie i powoli. W marketingu szeptanym nie można udawać kogoś, kim się nie jest i sztucznie, w sposób natrętny „rozpuszczać” informacji o naszej firmie, ponieważ takie działania na pewno zrażą potencjalnych klientów. Najbezpieczniej jest prowadzić uczciwe działania promocyjne. Klienci oczekują szczerości, dlatego nie powinno podszywać się za internautów i usuwać niepochlebnych komentarzy na fanpage’u. Dialog z klientem czy krytyka pomagają ulepszać usługi/ produkty. Jedynym zadaniem marketingowca w przypadku buzz marketingu powinno być podsuwanie tematów do rozmów, np.  organizując publicity stunt, dając ludziom dobrą rozrywkę/ kontent etc.

Marketingu szeptanego nie można ani dokładnie zaplanować ani skontrolować. Jego efektem są bowiem dobrowolne, spontaniczne i niezależne rozmowy samych konsumentów nt. oferty/ produktu/ usługi. Doskonałym przykładem marketingu szeptanego z wykorzystaniem Facebook’a była reklama nowego sklepu IKEA. 



1 komentarz:

Olekx pisze...

Tu należy postawić na jakość, a nie na ilość. Poczytajcie sobie też o marketingu w social media na stronie https://sfeo.agency/blog/boty-na-instagramie-co-to-jest-i-jak-je-wykrywac/