Czym
jest marketing szeptany?
Marketing
szeptany (ang. buzz marketing) jest rodzajem działań marketingowych polegającym
na podjęciu działań mających na celu wywołanie u klientów pozytywnych
rekomendacji odnośnie produktu, marki bądź usługi. Jest to bardzo ceniona forma
marketingu, gdyż ludzie są bardziej skłonni wierzyć pozytywnym opiniom swoich
znajomych niż reklamom telewizyjnym, prasowym czy radiowym.
Źródło: http://www.magneticpoint.com/co-to-jest-marketing-szeptany
Jedną z form marketingu
szeptanego jest marketing wirusowy omówiony wcześniej: http://blokreklamowy.blogspot.com/2014/04/jak-zarazac-reklama.html
90% konsumentów wierzy rekomendacji, a tylko 14% reklamie!
Tradycyjna reklama i nachalny marketing są coraz
bardziej nudne i irytujące, wszyscy szukamy odmiany. Tu przychodzi nam z
ratunkiem marketing szeptany. W końcu nikt nas do niczego nie zmusza, sami
chcemy opowiadać znajomym o produktach czy usługach, które nas zauroczyły,
które możemy z czystym sercem polecić.
Badania przeprowadzone w 2011 roku wykazały, że zwykłe,
ludzkie gadanie potrafi zdziałać o wiele więcej niż miliony wydane na reklamę.
W końcu największym zaufaniem darzymy naszych bliskich, naszych przyjaciół,
dlaczego więc mielibyśmy ufać aktorowi wychwalającemu produkt X skoro my go nie
znamy i on nie zna nas? Zgodnie z
badaniami przeprowadzonymi przez firmę Nielsen 92% badanych wierzy
bezpośrednim opiniom znajomych. Reklama telewizyjna, radiowa, prasowa bądź
w wyszukiwarkach internetowych uznana została za zaufaną przez mniej niż 50%
osób biorących udział w badaniach.
Pozytywne
opinie kluczem do sukcesu…
Szum medialny może być dobrym nośnikiem przekazu
marketingowego, potrafi wykorzystać media i uczynić produkt przedmiotem
konwersacji. Marketing szeptany to
obecnie jedna z najistotniejszych form reklamy, a dodatkowo ma ogromną moc
porównywalną do siły plotki.
Buzz marketing to „szeptanie” potencjalnemu klientowi
o zaletach danego produktu bądź usługi, podsuwa się konsumentowi powody do
rozmów o produkcie, usłudze lub marce, dąży się do wywoływania pozytywnych
opinii. Od dawna przecież wiadomo, że najlepszą reklamą dla firmy jest
ZADOWOLONY KLIENT, który przekaże swoje emocje i uczucia związane z produktem dalej
– znajomym, rodzinie.
W marketingu szeptanym główną rolę odgrywają prawdziwi
ludzie, a nie celebryci z pierwszych stron gazet. Konsumenci, którzy mówią o
produkcie czy usłudze nie dostają za to żadnego wynagrodzenia, oni mówią o
firmie, bo ją po prostu lubią i uważają za godną polecenia. Marketing szeptany
właśnie dlatego wzbudza zaufanie i kwintesencją buzz marketingu jest szczera
chęć rozprzestrzeniania swojej dobrej opinii o produkcie dalej.
JAK
SKUTECZNIE SZEPTAĆ?
W przypadku marketingu szeptanego pośpiech jest
najgorszym doradcą. Do tematu trzeba podejść delikatnie i powoli. W marketingu szeptanym nie można udawać
kogoś, kim się nie jest i sztucznie, w sposób natrętny „rozpuszczać” informacji
o naszej firmie, ponieważ takie działania na pewno zrażą potencjalnych klientów.
Najbezpieczniej jest prowadzić uczciwe działania promocyjne. Klienci oczekują
szczerości, dlatego nie powinno podszywać się za internautów i usuwać niepochlebnych
komentarzy na fanpage’u. Dialog z klientem czy krytyka pomagają ulepszać
usługi/ produkty. Jedynym zadaniem marketingowca w przypadku buzz marketingu
powinno być podsuwanie tematów do rozmów, np. organizując publicity stunt, dając ludziom dobrą
rozrywkę/ kontent etc.
Marketingu szeptanego nie można ani dokładnie
zaplanować ani skontrolować. Jego efektem są bowiem dobrowolne, spontaniczne i niezależne rozmowy
samych konsumentów nt. oferty/ produktu/ usługi. Doskonałym przykładem
marketingu szeptanego z wykorzystaniem Facebook’a była reklama nowego sklepu
IKEA.
1 komentarz:
Tu należy postawić na jakość, a nie na ilość. Poczytajcie sobie też o marketingu w social media na stronie https://sfeo.agency/blog/boty-na-instagramie-co-to-jest-i-jak-je-wykrywac/
Prześlij komentarz