Bez
owijania w bawełnę, prawdziwa, otrzeźwiająca, szokująca,
przykuwająca uwagę, z morałem i nie zawsze z dobrym zakończeniem-
to przeciwieństwo reklamy komercyjnej, a mianowicie mowa o reklamie
społecznej.
W
reklamach społecznych nieodzownym elementem jest chwytliwe hasło.
Prowokacyjne i dwuznaczne słowa wpływają na kontrowersyjny
przekaz i budzą skrajne uczucia. Szokujące i bezpośrednie slogany
budzą lęk i niepokój, ale zarazem popychają do kształtowania
poglądów i postaw jakich się oczekuje od społeczeństwa.
Realizowane jest to za pomocą namawiania do pro społecznych
zachowań jak i do zaniechania, zaprzestania negatywnych i
niepożądanych.
Ad
Council- instytucja w Stanach Zjednoczonych, która zajmuje się
reklamą społeczną. Ma na celu zwiększenie świadomości
społecznej jak i edukowanie i poruszanie ważnych problemów. Dąży
do rozpowszechniania pozytywnych zmian zachowań, norm i postaw wśród
obywateli.
Pojęcie
reklamy społecznej powstało w 1941 roku w Stanach Zjednoczonych
gdzie powstało sformułowanie public
service advertising czyli
"reklama w służbie publicznej". Jedna z pierwszych
kampanii społecznych nosiła nazwę „Smokey Bear” a jej celem
było namawianie do zaprzestania i zapobiegania pożarom w lasach.
Jej
polskim odpowiednikiem jest Fundacja Komunikacji Społecznej. Wedle
statutu tej organizacji, reklama społeczna jest jedną z form
komunikatu i polega ona na uświadamianiu problemu społecznego i
wezwania odbiorców do określonych działań, o charakterze
prospołecznym.
Reklama
społeczna może zarówno zawierać ogłoszenia od władz publicznych
jak i takie, które wspierają dobro społeczne. Jest swego
rodzaju formą komunikatu polegającego na uświadamianiu
społeczeństwa i wzywaniu do poprawy zachowań. Ma na celu
informowanie i edukowanie opinii publicznej, wyjaśnienie
zaistniałych zjawisk, uwrażliwienie na pewne kwestie, na tematy i
problemy społeczeństwa, a zarazem pełni funkcję perswazyjną,
która pomaga wpływać na naszą świadomość i dąży do zmiany
zachowań.
Reklamy
społeczne mówią często o rzeczach, o których ludzie nie chcą
myśleć, do których nie chcą się przyznać i nie dopuszczają
myśli, ze to może przydarzyć się także im.
Medialne
komunikaty mają na celu edukowanie
i motywowanie członków życia
publicznego
do prowadzenia dobrowolnych
społecznych aktywności,
takich jak:
oszczędność energii
recykling
ekologia
i środowisko (posprzątaj po swoim psie)
zdrowie
i uzależnienia( profilaktyka zdrowotna, szczepienia)
walka
z przemocą przemoc ( przemoc fizyczna/ psychiczna-w pracy, wobec
dzieci/kobiet)
walka
z wykluczeniem społecznym
zachowanie
na drodze ( jazda pod wpływem alkoholu, zwiększona prędkość)
prawa
człowieka
Materiał
reklamy społecznej aby wpłynął na naszą podświadomość i
trafił do nas swoim przekazem powinien zawierać pewne cechy, które
odbiorca może odnieść wprost do siebie.
Reklama musi wizualnie lub
dźwiękowo wpływać na emocje, które sprawiają, że czują się
oni częścią sytuacji przedstawionej w reklamie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz