wtorek, 29 kwietnia 2014

Reklama ratująca życie

Bez owijania w bawełnę, prawdziwa, otrzeźwiająca, szokująca, przykuwająca uwagę, z morałem i nie zawsze z dobrym zakończeniem- to przeciwieństwo reklamy komercyjnej, a mianowicie mowa o reklamie społecznej.

W reklamach społecznych nieodzownym elementem jest chwytliwe hasło. Prowokacyjne i dwuznaczne słowa wpływają na kontrowersyjny przekaz i budzą skrajne uczucia. Szokujące i bezpośrednie slogany budzą lęk i niepokój, ale zarazem popychają do kształtowania poglądów i postaw jakich się oczekuje od społeczeństwa. Realizowane jest to za pomocą namawiania do pro społecznych zachowań jak i do zaniechania, zaprzestania negatywnych i niepożądanych.


Ad Council- instytucja w Stanach Zjednoczonych, która zajmuje się reklamą społeczną. Ma na celu zwiększenie świadomości społecznej jak i edukowanie i poruszanie ważnych problemów. Dąży do rozpowszechniania pozytywnych zmian zachowań, norm i postaw wśród obywateli.

Pojęcie reklamy społecznej powstało w 1941 roku w Stanach Zjednoczonych gdzie powstało sformułowanie public service advertising czyli "reklama w służbie publicznej". Jedna z pierwszych kampanii społecznych nosiła nazwę „Smokey Bear” a jej celem było namawianie do zaprzestania i zapobiegania pożarom w lasach.

Jej polskim odpowiednikiem jest Fundacja Komunikacji Społecznej. Wedle statutu tej organizacji, reklama społeczna jest jedną z form komunikatu i polega ona na uświadamianiu problemu społecznego i wezwania odbiorców do określonych działań, o charakterze prospołecznym.


Reklama społeczna może zarówno zawierać ogłoszenia od władz publicznych jak i takie, które wspierają dobro społeczne. Jest swego rodzaju formą komunikatu polegającego na uświadamianiu społeczeństwa i wzywaniu do poprawy zachowań. Ma na celu informowanie i edukowanie opinii publicznej, wyjaśnienie zaistniałych zjawisk, uwrażliwienie na pewne kwestie, na tematy i problemy społeczeństwa, a zarazem pełni funkcję perswazyjną, która pomaga wpływać na naszą świadomość i dąży do zmiany zachowań.


Reklamy społeczne mówią często o rzeczach, o których ludzie nie chcą myśleć, do których nie chcą się przyznać i nie dopuszczają myśli, ze to może przydarzyć się także im.
Medialne komunikaty mają na celu edukowanie i motywowanie członków życia publicznego do prowadzenia dobrowolnych społecznych aktywności, takich jak:
oszczędność energii
recykling
ekologia i środowisko (posprzątaj po swoim psie)
zdrowie i uzależnienia( profilaktyka zdrowotna, szczepienia)
walka z przemocą przemoc ( przemoc fizyczna/ psychiczna-w pracy, wobec dzieci/kobiet)
walka z wykluczeniem społecznym
zachowanie na drodze ( jazda pod wpływem alkoholu, zwiększona prędkość)
prawa człowieka


Materiał reklamy społecznej aby wpłynął na naszą podświadomość i trafił do nas swoim przekazem powinien zawierać pewne cechy, które odbiorca może odnieść wprost do siebie. 
Reklama musi wizualnie lub dźwiękowo wpływać na emocje, które sprawiają, że czują się oni częścią sytuacji przedstawionej w reklamie.




Brak komentarzy: