środa, 16 kwietnia 2014

Akwizycja - forma reklamy i sprzedaży



Akwizycja
Jest to bezpośrednia forma reklamy oraz sprzedaży produktu
lub usługi.  Polega ona na dotarciu przez
sprzedawcę bezpośrednio do potencjalnego klienta w jego miejscu zamieszkania,
miejscu pracy itd.
Z akwizycją spotykamy się na każdym kroku i nie jest
to tylko wizyta pana w garniturze, który dzwoni do naszych drzwi. Ludzi takich
spotykamy na ulicach, placach, centrach handlowych. Są obecni w każdej naszej
chwili, bo dzwoniący telefon z niewiarygodną ofertą to przecież też akwizycja.
Możemy nie wyrazić zgody na „odwiedziny” akwizytora wywieszając odpowiednią
informacje w miejscu naszego zamieszkania i w takim wypadku rzeczywiście nie
może on zapukać do drzwi.
Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Gazeta 

Reklama bezpośrednia wymaga wcześniejszego przygotowania
bazy odbiorców. W przypadku reklamy usług teleinformatycznych grupą docelową
będą abonenci z konkurencyjnych firm świadczących te usługi. Podobnie będzie z
usługami platform cyfrowych telewizji. Nieco inaczej wygląda sytuacja z reklamą
bezpośrednią, która dotyczy sfery przekonań i opinii. Za przykład mogą posłużyć
aktywiści z organizacji non-profit. Przy okazji różnych akcji np. dzień ziemi
czy pierwszy dzień wiosny, wychodzą na ulice, dołączając się do organizowanych
akcji. Najczęściej mają swój namiot, stolik oraz ubrani są w strój
utożsamiający ich z organizacji na rzecz, której pracują. Są punktem, który
zachęca przechodzących ludzi do zapoznania się z ich ofertą. Przedstawiają
swoje przekonania zachęcając do wsparcia ich organizacji.
Photo: David Croxford

DOMOKRĄŻCA W LICZBACH
870
tys. -
 tyle
osób pracowało w 2011 roku w sprzedaży bezpośredniej. Zdecydowana większość to
kobiety;

20-25 proc. - taką część wszystkich sprzedawców stanowią ci, dla
których sprzedaż bezpośrednia jest podstawowym źródłem dochodu;

6-10 godzin tygodniowo - tyle średnio pracuje akwizytor;
źródło:
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej



Obecny rynek jest przesycony wszelkimi dobrami, konkurencja
jest spora. Akwizycja jest sposobem, aby jeszcze bardziej zachęcić do zakupu,
bo to sam sprzedawca podejmuje się sprzedaży i proponuje zakup potencjalnemu
kupującemu.

Stosowana jest następująca forma argumentacji:
  • oferowany towar
    jest produktem wyjątkowo innowacyjnym,
  • oferowany towar
    jest dostępny tylko w tej formie sprzedaży,
  • oferowany towar ma
    znacznie niższą cenę niż na półce sklepowej.

Oczywiście są to tylko chwyty marketingowe mające na celu
większe zainteresowanie ze strony potencjalnego nabywcy. Często są to
informacje niezgodne z prawdą. 

Częstą praktyką jest też organizowanie prezentacji, które są
związane z konkretną dziedziną życia np. zdrowia. Na takie spotkania zapraszani
są okoliczni mieszkańcy, którzy za przybycie mogą otrzymać mały upominek. Jako,
że temat prezentacji jest dość szeroki organizatorzy bez trudu przechodzą do
prezentacji swojego produktu, który jest rzekomo niezawodny. Podczas takich
spotkań wykorzystywane są socjotechniki pozwalające wzbudzić zainteresowanie
zaproszonych gości, a w konsekwencji doprowadzenie do zakupu.

Poniżej znajduje się film, który jest przykładem jak można
grzecznie odmówić zaproponowanej ofercie:



Brak komentarzy: