sobota, 26 kwietnia 2014

Jak producenci papierosów omijają zakaz reklamowy? (część 2)

Zapraszam do zapoznania się z kolejnymi sposobami, które pomagają producentom wyrobów tytoniowych w ominięciu prawnego zakazu reklamowania ich towarów.

Liczy się wygląd zewnętrzny.

Wygląd paczki papierosów sam w sobie jest reklamą. Producenci wymyślają opakowania, które mają przykuwać uwagę, szczególnie kobiet i młodzieży. Wygląd ma ogromne znaczenie w strategii sprzedaży. Spośród dziesiątek, klient ma zwrócić uwagę na konkretną markę papierosów. Nie dziwią więc nawiązania wyglądu na przykład do męskich perfum. Liczy się wszystko – wielkość, kolory, kształt czy motywy. Efektowny wygląd paczki ma świadczyć o tym, że palenie jest modne.

źródło: wirtualnemedia.pl

Udział w imprezach masowych.

Innym sposobem na reklamowanie wyrobów tytoniowych jest udział w imprezach masowych, w których udział biorą tysiące ludzi, także palacze. Na wielkich imprezach, jak na przykład festiwale: Open'er i Przystanek Woodstock, producenci papierosów rozkładają swoje stanowiska, aby zachęcać do kupna ich produktów. Podczas takich eventów często organizowane są promocje. Na przykład na wspomnianym Woodstocku swoje stoisko miała marka Lucky Strike. Przy zakupie papierosów i wzięciu udziału w ankiecie można było dostać zapalniczkę bądź... drugą paczkę. Takie rozwiązania są wykorzystywane bardzo często. Dzięki nim dana marka papierosów ma się dobrze kojarzyć, aby uczestnik festiwalu, gdy będzie już w sklepie, sięgnął właśnie po daną markę.


Troska o zdrowie klienta.

Producenci wyrobów tytoniowych prowadzą również działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, m.in. wspierając organizacje zdrowotne i sponsorując różnego rodzaju kampanii prospołecznych. Koncerny tytoniowe przedstawiają siebie jako troszczące się o tych, którzy ponoszą pośrednie i bezpośrednie szkody związane z ich produktami. Zapewniają sobie uwagę mediów i ukazują się w pozytywnym świetle. Nie tylko kreują swój fałszywy wizerunek, lecz również zyskują możliwość wywierania wpływu na grupy decyzyjne. Przykładowo, zwalczanie przemytu i podróbek, chroni interesy firmy, a także umożliwia nawiązanie korzystnej współpracy.

Czy zakazy mają sens?

Jak widać prawo obowiązujące w Polsce ma wiele luk, z czego korzystają producenci wszelkich wyrobów tytoniowych. Czy w obawie o zdrowie swoich obywateli, władze naszego państwa powinny zaostrzyć regulacje prawne dotyczące reklamowania papierosów i pochodnych? Czy w ogóle zakaz reklamowania papierosów ma sens? Mało prawdopodobne, że osoby palące rzucą nałóg, jeśli wszystkie wymienione wyżej praktyki zostaną zakazane.

Brak komentarzy: