Miliony ludzi wciąż obawiają się reklamy podprogowej.
Wszyscy boimy się manipulowania naszą psychiką z pominięciem świadomości
poprzez komunikaty podprogowe. Tylko czy słusznie?
REKLAMA PODPROGOWA
Czym dokładnie jest reklama podprogowa?
„Reklama
podprogowa, zwana również sugestią podprogową bądź przekazem podprogowym,
polega na przekazywaniu informacji marketingowych odbiorcy przy ominięciu jego
świadomości. Reklama dociera do odbiorcy bez udziału świadomości. Przykładem
może być włączanie do filmu pojedynczych klatek z określoną reklamą lub
wgrywania ukrytego przesłania do utworów muzycznych.”
Przekaz podprogowy w reklamie polega na zawarciu w niej ukrytego przekazu, wklejonego w klatki filmowe, trwającego zaledwie ułamek sekundy (5 do 50 milisekund), który nie jest rejestrowany bezpośrednio przez nasze oczy, ale dostrzegany przez mózg. Po obejrzeniu reklamy w naszym mózgu zostaje zakodowany przekaz dotyczący potrzeby zakupu danego produktu czy też skłaniający do konkretnego zachowania. Zgodnie z prawem przekaz ukryty (podprogowy) jest zabroniony, bardzo trudno jest jednak takie nadużycie odkryć, ponieważ jest ono niezauważalne dla ludzkiego oka. Czy mamy się czego obawiać?
Skuteczność reklam jest obecnie ograniczona z powodu
szumu informacyjnego. Reklamy telewizyjne nadawane są w blokach, jest ich
mnóstwo i z tego powodu odbiorcy poświęcają im coraz mniej uwagi. Często
ratujemy się zmianą kanałów, bądź odrzucamy wszystkie dobra, by móc samemu
decydować, a czasem po prostu nie zgadzamy się z argumentami reklamodawców.
Reklama podprogowa umożliwia obejście tych przeszkód, które napotykają reklamy
tradycyjne. Zjawisko oddziaływania podprogowego zachodzi w sytuacji, kiedy
człowiek reaguje na bodźce, o istnieniu, których w ogóle nie wie i dlatego nie
mamy możliwości uniknąć takiej reklamy.
PRAWDA
CZY MIT?
Zjawisko przekazu podprogowego budzi wiele
wątpliwości. Ślady pamięciowe, które rejestruje nasz mózg są bardzo nikłe i
krótkotrwałe, przez to nie powinny mieć dużego wpływu na nasze wybory i
zachowania. Dodatkowo sama nazwa – percepcja podprogowa nasuwa pewne zastrzeżenia.
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego bodziec podprogowy to bodziec o działaniu na tyle słabym, że nie
wystarcza do wywołania reakcji. Jak więc coś co leży poniżej poziomu
wywołania reakcji może do niej prowadzić?
Nie oznacza to jednak, że techniki przekazu poniżej
progu świadomej percepcji są zupełnie nieskuteczne. Przede wszystkim należy
pamiętać, że bodźce podprogowe w miarę skutecznie działają nie słowami, lecz
obrazami.
Według specjalistów przekaz może działać tylko na
pewien procent ludzi wyjątkowo podatnych na manipulację, jednak reszta może
czuć się bezpiecznie. Przekaz podprogowy może odnieść zamierzony efekt tylko i
wyłącznie wtedy, gdy odbiorca jest skupiony, co jest dużą wadą. Jednak należy
pamiętać, że taki przekaz może być jedynie bodźcem dla podstawowych czynności,
a więc wzmagać głód, powodować pragnienie, nie ma jednak wpływu na nasz
światopogląd i nie może wywołać określonych reakcji. Badacze uważają także, że nasz
umysł mając określoną potrzebę, dużo szybciej wychwytuje bodźce kojarzące się z
nią, np. gdy jesteśmy głodni, dużo częściej zauważamy symbole, hasła kojarzące
się z jedzeniem.
BENSON
& HEDGES, czyli przykład reklamy podprogowej
Reklama papierosów Benson & Hedges ukazała się na tylnej okładce magazynu „Time” w kwietniu 1976 roku.
Nie taki diabeł straszny jak go malują. W reklamie
papierosów Benson & Hedges użyto percepcji podprogowej, jednak u mnie efekt
końcowy wywołuje uśmiech na twarzy. Warto przyjrzeć się plecom kobiety. Im dłużej patrzy się na tę iluzję, tym
wyraźniejsza się staje.
„Jeśli twoja miękka paczka zgniotła ci się w
objęciach, wypróbuj naszą nową twardą paczkę.” - nawet hasło zawiera podtekst.
Początkowo przekaz wydaje się być sprzeczny z
intuicją, jednak jest bardzo logiczny. Jak pisze August Bullock: „Reklama papierosów Benson & Hedges
wywołuje nieświadomy lęk przed
niepowodzeniem seksualnym. W odpowiedzi odbiorca ucieka w nieuświadomione infantylne fantazje o byciu karmionym
piersią pod czułą opieką matki. Na poziomie podprogowym reklama sugeruje, że
papierosy stanowią alternatywę dla matczynego mleka.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz