piątek, 25 kwietnia 2014

Reklama jako forma rozrywki

Większości z nas reklama kojarzy się z nieprzyjemnym przerywnikiem w trakcie filmu serwowanego w telewizji, a także z pół godzinnym opóźnieniem seansu w kinie. Nie oszukujmy się... bloki reklamowe są coraz dłuższe, my mamy coraz mniej czasu i coraz częściej zasypiamy wieczorem przed końcówką filmu. Chyba każdy z nas to zna. Okazuje się jednak, że to nie musi się nam kojarzyć tylko z czymś nieprzyjemnym. A przynajmniej nie dla wszystkich... Wiecie już o czym mówię?
CHAMLETY
źródło: facebook.com/chamlety
W ostatnim moim poście o Seksistowskim sposobie na reklamę wspomniałam o nagrodach Chamleta. To festiwal najgorszej reklamy, organizowany przez Zakład Projektowania Komunikacji Uniwersytetu Wrocławskiego. Ich fanpage aż pęka w szwach od nadmiaru reklam, które... przyprawiają o dreszcze. O kandydacie do tegorocznej nagrody pisałam już ostatnio, jednak okazuję się, że z biegiem czasu reklam, które straszą jest co raz więcej. Trudno stwierdzić czy to dlatego, że nagle wszyscy chcą się zajmować PR i reklamą nie mając do tego predyspozycji, czy po prostu specjaliści mają nas za tak kiepskich odbiorców. Ta reklama nie bawi, straszy i ciężko na nią patrzeć, a jednak...

NOC REKLAMOŻERCÓWJednak w internecie można odnaleźć (a swego czasu można też było na Polsacie po godzinie 22:00*) reklamę, która rozbawi. Nawet jeśli jest niesmaczna, to na prawdę pokazuje ludzką kreatywność, a najwięcej tego typu reklam ujrzymy na... Nocy Reklamożerców. Reklama jawi się nam jako forma rozrywki. Ma więcej fanów, niż niejeden maraton komediowy. A dlaczego? Bo jest dobra. Jeśli nie mieliście okazji jeszcze wybrać się do Multikina na Noc Reklamożerców to polecam. Festiwal ze względu na swój charakter jest dostępny dla widzów, którzy ukończyli 18 rok życia. Wydarzenie jest przygotowywane bardzo starannie, reklamy z całego świata przechodzą dużą selekcje, a samo wydarzenie jest unikalne w skali światowej. Ma za zadanie bawić i pokazać nam to, czego nie zobaczymy w telewizji. No bo kto by pomyślał, że..
(tłumaczenie: "Ludzie zawsze tańczą do muzyki ze swojej młodości"
"Więc wiesz co na Ciebie czeka"
"Zacznij pić mleko teraz")

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL REKLAMY
źródło: google grafika
Możecie mieć również świadomość, że Cannes oprócz festiwalu filmowego, odbywa się również Międzynarodowy Festiwal Reklamy (ang. Cannes Lions International Advertising Festival), gdzie przyznawane są nagrody Lwów. Jednak tutaj reklama to już nie tylko dobra zabawa, ale przede wszystkim kunszt artystyczny. To już nie tylko prestiżowe nagrody dla twórców, ale też od lat 90 różne pogadanki-warsztaty prowadzone m.in. przez światowej klasy, Panią fotograf - Annie Leibovitz.



Może dlatego, że jesteśmy zazdrosnym narodem w 2011 miała miejsce 7 edycja, Polskiego Festiwalu Reklamy. Była to chyba ostatnia z cyklu. Po festiwalu pozostał nam KTR - Klub Twórców Reklamy, organizują oni swoje własne konkursy, pod nazwą Polski Konkurs Reklamy KTR Young Creatives i Cannes Lions. Aktualnie odbywa się YouTube Film Hack, którego nagrodą główną jest wyjazd na wyżej wspomniany festiwal w Cannes.  

źródło: http://www.ktr.org.pl/
YOUNG CREATIVES
W tym miejscu warto wspomnieć o części "Young Creatives" organizowanej przez KTR. Najlepiej będzie przytoczyć ich własne słowa, zaczerpnięte ze strony internetowej:
Young Creatives to pomysł na największy w Polsce projekt dedykowanych inicjatyw dla młodych pracowników zajmujących się marketingiem i komunikacją oraz studentów. (...)To wyjątkowa idea stawiająca na rozwój i edukację, szeroką wymianę doświadczeń oraz prezentację młodych talentów w Polsce i na świecie.
 źródło: http://www.ktr.org.pl/young-creatives/ 

Po tym co mieliście okazję przeczytać w tym poście, łatwo się zorientować, że Reklama to nie tylko przykry przerywnik w trakcie filmu. To także sztuka, która bawi. Stała się ważną częścią sfery artystycznej i pokazem umiejętności wielu kreatywnych ludzi. No bo kto by nie chciał w telewizji takich reklam, jak prezentowane są Cannes, zamiast słabej reklamy proszku do prania z Hajzerem? No kto?


*Przez pewien okres na antenie stacji Polsat po godzinie 22 można było natknąć się na 8 odcinkowy program pt. Zakazane Reklamy. Prowadzony był przez Arkadiusza Jakubika i prezentował głównie erotyczne reklamy. 

Brak komentarzy: