piątek, 25 kwietnia 2014

Oglądając - myśl, czyli o reklamach z przesłaniem



Twórcy reklam zwykle skupiają się na tym, by ich dzieło było rzeczowe, oryginalne, zaskakujące i przyciągające uwagę. Często udaje im się taki efekt osiągnąć (choć nie zawsze). Na palcach u ręki można jednak policzyć reklamy, które prócz prezentacji produktu niosą jakąś wartość dodaną, to znaczy poruszają jakiś problem, zawierają jakiś morał. Zwykle stawia się na efektowność, niekoniecznie na treść. Czy reklama może robić wrażenie i jednocześnie być sensowna, wzruszająca, pouczająca? Niech odpowiedzią na to pytanie będzie spot amerykańskiej firmy, zajmującej się sprzedażą kartek okolicznościowych.

Filmik rozpoczyna się informacją o stworzeniu a następnie umieszczeniu w mediach ogłoszenia o pracy na stanowisku „dyrektora operacyjnego”. Następnym etapem są prawdziwe wywiady (wideo rozmowy) z osobami, które pragną ubiegać się o posadę. Podczas tych rozmów rekrutacyjnych określane są wymagania, które okazują się niemal nadludzkie: oczekuje się odpowiedzialności, wytrzymałości, mobilności, dyspozycyjności 24 godziny przez 7 dni w tygodniu bez możliwości pójścia na urlop nawet w czasie świąt. Wśród kandydatów wymieniane coraz to nowe oczekiwania wywołują zdziwienie, zaskoczenie, a nawet zwątpienie. Kto o zdrowych zmysłach zgodziłby się na taki wyzysk? Okazuje się, że na całym świecie miliardy osób pracują na TYM stanowisku. O kogo chodzi? (koniecznie obejrzyjcie do końca:))





                                                             http://www.youtube.com/watch?v=HB3xM93rXbY


 Reklama niewątpliwie zmusza do refleksji. Podjęty temat jest aktualny nie tylko ze względu na zbliżający się wielkimi krokami Dzień Matki. Zwraca uwagę na to, co mamy na co dzień, a czego zazwyczaj nie dostrzegamy, nie doceniamy lub z czego nie zdajemy sobie sprawy. Praca rodzica jest pracą na całe życie. Reklama uświadamia nam jakie umiejętności tak naprawdę są niezbędne w pełnieniu tej, jakże ważnej roli. Oczywiście nie istnieje lista kwalifikacji , których posiadanie zagwarantuje nam sukces. Zweryfikuje to życie. Spot ukazuje jednak, jak bardzo wymagająca, angażująca i trudna jest praca matki (lub ojca).Twórcy reklamy wykazali się ogromną pomysłowością. Stworzyli coś wartościowego, niebanalnego i wciągającego. Aby dojść do sedna trzeba obejrzeć całe 4 minuty, ale z pewnością nie będzie to strata czasu.



Kolejną reklamą z przesłaniem, którą należy docenić jest reklama sieci Era. Myślę, że nie trzeba jej komentować, bo mówi sama za siebie. 

                                                              http://www.youtube.com/watch?v=ojBFOdGqALM


Na uwagę zasługuje także ta, dość nietypowa reklama dezodorantu Axe. Nietypowa, w sensie jak najbardziej pozytywnym, ale nietypowa ze względu na to, do czego przywykliśmy, oglądając reklamy tego produktu. Nie, tym razem nie zobaczymy roznegliżowanych pań (chociaż tym razem kobiety również pełnią w spocie dość istotną rolę). Producenci postanowili przełamać konwencję i postawili na coś zdecydowanie bardziej wymownego, głębokiego i poruszającego. Jak na dobrą reklamę przystało, występuje także element zaskoczenia. Samo podejście do tematu i przesłanie również czynią ją oryginalną i zapamiętywalną.







                                                              http://www.youtube.com/watch?v=jMsacZ6E-oo


1 komentarz:

Unknown pisze...

Wiele jest reklam, które niosą ze sobą jakieś przesłanie - głębsze czy płytsze. Już reklamy samych akcji typu oddaj narządy, czy krew niosą ze sobą inny sens.