niedziela, 27 marca 2011

Sprzeciw!

Sprzeciw wobec reklam na polskim rynku

Jest wiele reklam, które budzą kontrowersje – ze względu na stereotypy, podważanie rodzinnych wartości, posługiwanie się strachem czy zawartą w nich agresję. W 2010 roku do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy wpłynęło 1429 skarg (ponad dwa razy więcej niż w 2009 roku, kiedy było ich 627). W ubiegłym roku najwięcej Polaków wyraziło sprzeciw wobec reklam agresywnych – wpłynęło 787 skarg. Na drugim miejscu pod względem liczby wysłanych skarg, plasują się reklamy dotyczące stereotypów – przede wszystkim w świetle przedstawiania kobiet w reklamach – liczba wysłanych skarg to 293. Skarżący zwrócili również uwagę na odpowiedzialność społeczną – w tej sprawie wysłano187 skarg.

Łatwa dziewczyna


Reklamą, która w Polsce budziła najwięcej kontrowersji w roku 2010 jest plakat filmu „Łatwa dziewczyna”. Widnieją na nim napisy: tania, łatwa, ździra, dziwka. W sprawie tego plakatu wpłynęło 397 skarg. Skarżący uznali, że jest to przejaw dyskryminacji płci, promowanie niewłaściwych wzorców społecznych oraz szkodliwe używanie wulgarnego języka. Komisja Etyki Reklamy zgodziła się z tymi zarzutami.




Opium w Wielkiej Brytanii


Jednak kontrowersje dotyczące reklam nie dotyczą tylko wyżej wymienionych problemów. Na brytyjskim rynku pojawiła się kwestia uzależnień pokazywanych w spotach. Sprawa dotyczyła reklamy perfum Belle d’ Opium – Yves Saint Laurenta. 16 Brytyjczyków złożyło wniosek do urzędu standardów reklamy – Advertising Standards Authority o wycofanie reklamy. Zarzucali, że reklama może propagować uzależnienia. Według skarżących uwodząca kobieta przypomina narkomankę. ASA przychyliła się do wpływających wniosków i zakazała emisji reklamy.



Duffy na rowerze


ASA podjęła inną decyzję w sprawie reklamy napoju Diet Coke, w której wystąpiła piosenkarka Duffy. Do urzędu wpłynęły 22 skargi od widzów, których zdaniem reklama promuje niebezpieczne zachowania. Ich zdaniem stanowi ona zły przykład dla dzieci, które być może chciałyby naśladować piosenkarkę. W reklamie Duffy wybiera się na krótką, nocną przejażdżkę rowerem. Brytyjscy widzowie zwracają uwagę na brak odblaskowych elementów i nieużywanie świateł w rowerze.



Źródła:

wiadomosci.mediarun.pl

tvn24.pl

plejada.pl

1 komentarz:

Zajęcia Teatralne pisze...

Fajny tekst. Co do tej reklamy z Duffy, to sama nie rozumiem, dlaczego wpłynęły skargi.