Rozszerzona rzeczywistość, czyli z ang. Augmented Reality, to jedna z najbardziej innowacyjnych technik na rynku reklamowym. Jest to system łączący rzeczywistość z technologią komputerową, co w efekcie poszerza nasz odbiór rzeczywistości i dostarcza bardzo wiarygodnej iluzji. Najważniejsze cechy AR (według Rolanda Azuma) to połączenie wirtualnej rzeczywistości ze światem realnym, interaktywność w czasie rzeczywistym oraz trójwymiarowość działań.
W celu zapoznania się z tą technologią zachęcam do obejrzenia materiału promocyjnego firmy Adv.pl (szczególnie druga część filmu).
Augmented Reality wykorzystuje immersję - zanurza widza w wirtualny świat.
Tutaj widać niektóre możliwości AR:
Technika rozszerzonej rzeczywistości jest stosowana w wielu dziedzinach, np. w medycynie, lotnictwie i architekturze. Możliwość trójwymiarowego pokazania rzeczywistości i jej struktur jest bardzo pomocna. Ciekawym, choć wcale nie takim „świeżym” zjawiskiem jest wykorzystanie AR w marketingu i reklamie.
Pod koniec ubiegłego roku rosyjska organizacja ochrony przyrody WWF stworzyła niesamowitą kampanię, która miała na celu zainteresowanie kwestią zabijania tygrysów syberyjskich. Wyprodukowano specjalne koszulki, posiadające interaktywny znacznik. Człowiek ubrany w koszulkę, przeglądający się w lustrze w przymierzalni mógł poczuć, co znaczy, gdy ktoś do ciebie strzela. Słychać strzał oraz widać krew w lustrzanym odbiciu. Taki sam efekt można było osiągnąć poprzez stronę internetową (http://www.wwf.ru/eng), „przeglądając się” w kamerce internetowej.
Oto wspomniana reklama. Moim zdaniem zarówno kampania, jak i wykorzystanie tu AR to wspaniały pomysł.
AR to sposób na dostarczenie odbiorcy nowych emocji i doświadczeń. Sam pomysł AR powstał już w latach 90' XX wieku, ale jego rozwój trwa cały czas. W polskiej reklamie AR rozwija się i możemy oglądać coraz więcej jej przykładów
Dla zainteresowanych techniką AR polecam strony:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz