piątek, 25 marca 2011

Uwaga Manipulacja!


Manipulacja Kolorem

Manipulacja jest formą zamierzonego i intencjonalnego wywierania wpływu na osobę lub grupę w taki sposób, by realizowała działania zaspakajające potrzeby manipulatora. Manipulować można treścią i sposobem przekazywanych informacji. (…)”

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że rozwój w dziedzinie nauki i techniki odbywa się z niesłychaną prędkością. To co odkrywają naukowcy jest wykorzystywane w wielu dziedzinach naszego życia. Na nasze decyzje w sklepach mają wpływ mechanizmy nad którymi pracują specjaliści od reklamy i psychologii. Dlatego ciężko uwierzyć byśmy jeszcze kiedykolwiek w przyszłości byli w stanie dokonywać w pełni świadomych decyzji zakupowych.

Opakowanie, na pozór mogłoby się wydawać, że nie ma ono decydującego wpływu na nasze decyzje konsumenckie. Niestety wielu z nas jest w błędzie. Przecież nie interesują nas przeciętne rzeczy. Wszystko musi być nowoczesne, modne, dopasowane do płci, wieku i statusu społecznego. Prozaicznym przykładem jest jogurt. Na półkach sklepowych można znaleźć jogurty przeznaczone tylko dla mężczyzn bądź kobiet. Te dla pań mają kojarzyć się ze smukłą, wysportowaną sylwetką. Z kolei skierowane do panów utrzymane są w ciemnych barwach. Mają przyciągać męską uwagę, kojarzyć się z sukcesem, prestiżem i elegancją. Na wielu z nas działają proste chwyty marketingowe dlatego warto poznać sztuczki, którymi kierują się producenci i sprzedawcy produktów wszelakich.

Jeśli chodzi o opakowania, to kluczowym ich elementem jest kolor. To on decyduje o tym, w jaki sposób postrzegamy produkt, czy jest on dla nas innowacyjny, a może luksusowy. Ta sama rzecz włożona do różnych opakowań zdobędzie inne oceny konsumentów. Co w takim razie o kolorach mówi psychologia? Kolor:

Czerwony - kojarzy się ze śmiałością, aktywnością, ogniem bądź gwałtownością, ale także emocjami, miłością i erotyką. Jeśli produkt ma przyciągać uwagę, podkreślać seksapil, sugerować kuszący i uwodzicielski efekt , to będzie w purpurowym opakowaniu. Dlatego nie mamy czerwonych proszków do prania, ale za to całe morze dezodorantów i kosmetyków. Często jest również wykorzystywany w branży motoryzacyjnej i w usługach rozrywkowych. Preferowany jest przez osoby młode.

Pomarańczowy – to kolor radości, innowacji, entuzjazmu, pewności i energii. Jeśli coś ma trafiać do grupy, która lubi nowości i uważa się za niestandardowych konsumentów, będzie w pomarańczowym opakowaniu.

Niebieski - to kolor, który kojarzymy ze spokojem, łagodnością, z odpowiedzialnością, stabilnością, zaufaniem, skutecznością, konserwatyzmem – to właśnie dlatego, szampony przeciwłupieżowe w przeważającej większości mają niebieskie elementy opakowania. Klientowi podświadomie mają kojarzyć się ze skutecznością. Niebieski dezodorant czy proszek do prania będzie przez nas oceniany jako bardziej skuteczny niż ten sam produkt w innym opakowaniu. Kolor niebieski wykorzystywany jest także w produktach, które mają kojarzyć się ze świeżością, odświeżeniem (gumy do żucia, napoje orzeźwiające).

Żółty - kolor optymizmu, otwartości, ciepła i witalności. Kojarzy się z młodością i żywotnością. Dlatego też, dobra luksusowe kolorem żółtym nie będą oznaczane (na luksus trzeba sobie zapracować, a to zajmuje czas). Żółty proszek do prania będzie sugerował świeży zapach, żółte perfumy będą wybierane przez młode dziewczyny. To do żółtego opakowania wleje się szampon do włosów kręconych i niesfornych. W połączeniu z czerwienią tworzy łatwo zapamiętywaną kompozycję (firma kurierska DHL). Dlatego często kolor żółty wykorzystywany jest w handlu, rozrywce, usługach oraz w zakupach ratalnych.

Zielony - kolor nadziei, harmonii, zdrowia, rozwoju a w ciemnych odcieniach również luksusu. Kolor ten podkreśla naturalność i bezpieczeństwo produktów. Zielony szampon będzie więc traktowany jako naturalny, a żywność która ma zielone opakowanie, jako pozbawiona konserwantów. Często stosowany także w opakowaniach leków i para-farmaceutyce.

Brązowy – jest to barwa, która uspokaja, kojarzy się z bezpieczeństwem oraz ze zdrowym i naturalnym jedzeniem. Dlatego ma zastosowanie przy artykułach spożywczych takich jak chleb, kawa ale także przy produktach dla dzieci.

Biały – powinien kojarzyć się z niewinnością, uczciwością, lekkością i jasnością. Jest uznawany za kolor tła, nadaje przedmiot czysty i higieniczny charakter. Najczęściej stosowany przy lekach i artykułach higienicznych.

Złoty i srebrny – kolor luksusu, wysokiej jakości. Kojarzy się z ekskluzywnością, dlatego jest naturalnym kolorem wykorzystywanym przy produktach luksusowych, biżuterii, samochodach, perfumach, wyrobach czekoladowych wysokiej jakości.

Czarny – kolor elegancji, prestiżu, wyrafinowania i sukcesu, ale także żałoby, smutku i depresji. Tworzy aurę tajemniczości, często jest symbolem osiągnięcia sukcesu i pozycji społecznej. Dlatego jest najczęściej wykorzystywany przy produktach modnych, eleganckich, będących wyróżnikami pozycji społecznej.

Kolory i opakowania produktów w naturalny sposób przyciągają nasz wzrok. Nic na to nie poradzimy. Nie powinniśmy jednak zapominać, że właśnie przez opakowanie można w prosty sposób manipulować konsumentami. Dlatego kiedy wybieramy nowy, nieznany nam produkt, sprawdźmy jego skład oraz zastanówmy się nad tym, czy gdyby był w innym opakowaniu też uznalibyśmy, że jest wart swojej ceny.


Brak komentarzy: