środa, 16 marca 2011

IGA rulez ?

Reklamy są wszędzie – to już wiemy. Telewizja, radio, internet, sklepy, ulice, skrzynki pocztowe, gazety, autobusy... To wszystko siedliska tysięcy reklam. Można do tego dodać IGA. Co to takiego? In-game advertising – reklamy w grach komputerowych. Pojawiły się już dość dawno, bo na początku lat 90-tych, lecz dopiero niedawno zaczęto naprawdę doceniać ich możliwości.

Jedną z pierwszych gier, w których pojawiła się reklama była gra „Zool” z 1992 roku., która rozgrywała się w świecie słodyczy, a swoje lizak reklamowało tam Chupa Chups. Od 1994 roku reklamy pojawiały się w znanych grach z serii Fifa International Soccer. Możemy zobaczyć tam m.in. reklamy sponsorów zespołów piłkarskich, sklepów sportowych (Nike, Reebok, Adidas), czy chociażby Coca -Coli. Inne gry opanowane przez reklamy w postaci np. billboardów to Need For Speed i Spirntel Cell.

 

 
Reklama w grze DIRT 2
Źródło: http://www.playpc.pl/magazyn/polskie-reklamy-w-dirt-2

 
Dlaczego gry komputerowe ?

Badania dowiodły, że taki sposób reklamowania produktów dociera najbardziej do grupy mężczyzn w wieku od 18 do 34 lat. Gry komputerowe to według badań najszybszy i najbardziej skuteczny kanał dotarcia do tej grupy.
Któż z nas nie ma znajomego, który odciął się od rzeczywistości i na stałe zamieszkał w wirtualnym świecie gier komputerowych ?
Pojawił się problem z dotarciem do tej grupy, która na rzecz komputera porzuciła standardowe media. A skoro nie przyszła góra do Mahometa, przyszedł Mahomet do góry :)



SecondLife.com – twój wirtualny świat i ... raj dla przedsiębiorców

Second life to internetowa gra, która kreuje nam niemal równoległą rzeczywistość. Prościej – The Sims 20 lat później. Tworzymy 'siebie' i prowadzimy drugie życie w sieci. Gra pozwala nam prowadzić własną działalność gospodarczą, a co za tym idzie? Oczywiście pieniądze. Jednostką monetarną w Second Life jest Linden Dollar (L$).
A teraz wisienka na torcie: zarobione tam pieniądze możemy wymieniać na dolary i korzystać z nich w realnym świecie. Genialne.

Dlaczego o tym wspominam? Ta gra aż roi się od reklam. Od Adidasa, poprzez Toyotę, aż po światowej sławy firmę Apple. Takie sklepy dają użytkownikom możliwość testowania przedmiotów, co w połączeniu z samą reklamą (plakatami w wirtualnym świecie) mocno oddziałuje na umysły. Oczywiście nie tylko męskie. Mimo iż kobiety grają statystycznie mniej, to Second Life jest sztandarowym przykładem, że IGA czaruje również kobiety. Która z nas Drogie Panie nie kocha zakupów ? Nawet te wirtualne sprawiają nam przyjemność. Możliwość 'przymierzenia' ubrań w sklepach w Second Life zachęca do odbycia prawdziwej eskapady do centrum handlowego.


Poniżej krótki filmik prezentujący jeden ze sklepów Apple w Second Life


Sylwia Czubkowska na stronie www.di.com cytuje Billy’ego Pidgeona z agencji marketingowej IDC, którego słowa doskonale puentują całe zjawisko: „W przypadku reklamy telewizyjnej człowiek może zmienić kanał lub wyjść z pokoju, jeśli nie jest nią zainteresowany. Nie ma takiej możliwości w grze komputerowej. Tu jest zmuszony do śledzenia wszystkiego, co się dzieje.”.

I jak tu w dzisiejszych czasach uwolnić się od reklam ? No way ;)

Źródła:  secondlife.com
               wikipedia.pl
               polityka.pl

Brak komentarzy: